top of page

מי היה טולקין?

ג'ון רונלד רעואל טולקין, היה סופר, משורר, בלשן ואקדמאי אנגלי. הוא מחבר "ההוביט", "שר הטבעות", "הסילמריליון" וספרים נוספים.

רבים מכירים את טולקין כמחבר "שר הטבעות", והספר הקודם לו "ההוביט", וכן בזכות הספרים שפרסם בנו כריסטופר טולקין לאחר מותו. הוא היה מחשובי הסופרים בז'אנר הפנטזיה. -רז בן ציון י4



חייו

טולקין נולד ב-3 בינואר 1892 בבלומפונטיין שבמדינת אורנג' החופשית (כיום בדרום אפריקה).

אביו ארתור רעואל טולקין הלך לעולמו כשהיה בן 4, ואמו מייבל סאפליד מתה כשהיה בן .12 בנוסף, היה לו אח בשם הילרי רעואל טולקין.

הוא התגייס לצבא הבריטי בזמן מלחמת העולם הראשונה והצטרף לחיל הרגלים. הוא היה קצין בדרגת לוטננט וצורף ליחידה המעוטרת ביותר בצבא הבריטי במלחמה.

הוא סיים את המלחמה בבית חולים משום שלקה בקדחת השחת (מחלת חום, המחלה הייתה נפוצה בצבאות הלוחמים במלחמת העולם הראשונה אשר לחמו מתוך שוחות במסגרת מלחמת חפירות שאפיינה את המלחמה).

בזמן החלמתו מהמחלה, הוא החל לכתוב מספר אגדות, שהיו מבוססות על לימודי המיתולוגיה הקודמים שלו. הוא קרא לספר "ספר הסיפורים האבודים" (The Book of Lost Tales).

ישנם מבקרים הטוענים שהספר הושפע מההתרשמות של טולקין מהמלחמה, ושהוא ראה בפנטזיה דרך לברוח מהמציאות האכזרית של העולם בו הוא חי.




"ההוביט"

טולקין נהג להמציא סיפורי פנטזיה כדי לשעשע את ילדיו. הוא כתב להם מכתבים שנתיים לרגל חג המולד מ"אבא כריסמס". לעם המכתבים צורפו לכדי אוסף של סיפורים קצרים בשם "מכתביו של אבא כריסמס" (The Father Christmas Letters).

טולקין לא ציפה שספריו הבדיוניים יהפכו לפופולריים. ב-1937 אחד הסטודנטים שלו שכנע אותו לפרסם את "ההוביט", ספר שנכתב במקור לילדיו. אף על פי שזהו ספר ילדים, הספר היה פופולרי גם בקרב מבוגרים.




"שר הטבעות"

מאוחר יותר "אלן את אנווין" (חברת הוצאה לאור בריטית) ביקשו ממנו לפרסם ספר המשך.

מאוחר יותר, בעקבות התמיכה והאהדה גם בקרב מבוגרים טולקין פרסם את עבודתו המפורסמת ביותר, אוסף הספרים "שר הטבעות" (1954-1955). כתיבת הספר לקחה לו כמעט עשר שנים.

בתחילה טולקין חשב שהספר יהיה דומה ל"ההוביט", ויספר סיפור יפה לילדים, אך עד מהרה כתיבתו הפכה לרצינית ועמוקה יותר. למרות שספר זה הוא המשך ל"ההוביט", "שר הטבעות" פונה לקהל קוראים מבוגרים יותר.




מכלול יצירתו המתאר את היקום הדמיוני שיצר נקרא "הלגנדריום". הלגנדריום מתאר את המיתולוגיה, ההיסטוריה, הגאוגרפיה, הבלשנות, התרבות ושלל היצורים הכלולים בעולם שהוא יצר ונפרש על פני מספר יצירות שרובן נערכו ופורסמו רק לאחר מותו על ידי בנו, כריסטופר טולקין.

חלק מיצירתו של טולקין עובדו לסרטים, מצוירים ושאינם מצוירים, (למשל שר הטבעות) בנוסף עמותות שמקדמות את יצירותיו החלו להיווסד - לדוגמא עמותת טולקין הישראלית.


פרס גנדלף

פרס גנדלף גרנד מאסטר (Gandalf Grand Master Award) נוצר על ידי הסופר לינווד קרטר וקבוצת סופרי פנטזיה נוספים, שקראו לעצמם "גילדת המכשפים ואנשי החרבות של אמריקה". הפרס ניתן כפרס למפעל חיים בכתיבת ספרות פנטזיה ולספר הפנטזיה הטוב ביותר שיצא לאור.

הפרס מכונה "פרס גנדלף" על שמו של גנדלף, דמות מתוך טרילוגיית שר הטבעות, הסיבה לבחירה בשמו של קוסם היא מכיוון שהראשון שזכה בפרס היה ג'ון רונלד רעואל טולקין, מחבר הספר "שר הטבעות".




5 עובדות מעניינות על טולקין ועל יצירותיו:


1. התנגדותו לנאצים ואהדתו ליהודים

כתביו האקדמיים של טולקין על ההיסטוריה העתיקה של הנורדים והגרמנים, עניינו מאוד את האליטה הנאצית, שהייתה מעוניינת מאוד בהחייאת התרבות הגרמנית העתיקה. אבל טולקין עצמו נגעל מהיטלר ומפלגתו הנאצית ואף שקל לאסור את תרגום 'ההוביט' לגרמנית.

לבסוף טולקין הביע את מחאתו על כך שהמוציא לאור של תירגום ספרו לגרמנית דרש ממנו הוכחה שהוא אינו יהודי. בתגובה לכך אמר טולקין כי הוא דווקא מצטער על כך שאין בשושלת המשפחתית שלו כל זכר ל”אנשים המוכשרים הללו”, היהודים.

טולקין העיד על כך שתיאור הגמדים בכתביו, הושפע מאופן התיאור של יהודים בתרבות. לדבריו אין בעניין אנטישמיות, אלא רק אמצעי ספרותי והוא רוחש כבוד והערכה לעם היהודי. התיאור החיצוני של הגמדים כארוכי אף וקטני קומה היה דומה לצורה בה נתפסו יהודים באותה עת באירופה כמו גם אהבתם לזהב, אך הגמדים בספריו נתפסים בדרך כלל כדמויות מעוררות אהדה.


2. מחייה שפות

בדומה לאליעזר בן יהודה, גם טולקין החיה שפה מתה. כפילולוג במקצועו (פילולוגיה - מחקר של טקסטים כתובים או נמסרים על פה, בעיקר טקסטים עתיקים), טולקין אימן את מוחו על-ידי המצאת שפות חדשות, ברבות מהן האלפית והסינדרינית למשל, נעשה שימוש נרחב בכתוביו.

בנוסף, טולקין עבד על בנייה מחודשת וכתיבה של שפות ימי-הביניים וולשית ולומברדית. שירו "פרח העצים" הוא כנראה היצירה המקורית הראשונה שנכתבה בשפות אלה לאחר מותן של השפות במשך מאות בשנים.


3. ק.ס. לואיס

חברו ללימודים של טולקין על מאוקספורד היה ק.ס. לואיס, שכתב את סדרת ספרי "נרניה", נחשב לאיש סודו הקרוב ביותר. עם זאת, חברותם נחלשה לאור נטיותיו האנטי-קתוליות של לואיס והשערוריות בחייו הפרטיים. בסופו של דבר התחרט טולקין על ההתרחקות, ואמר לביתו שהרגיש כ"עץ זקן שאיבד את כל עליו בבת-אחת".


4. ספריו שוברים שיאים

משנת 2004, שר הטבעות תורגם ליותר מ- 25 שפות שונות ומכר מאות מיליוני עותקים ברחבי העולם.

נכון לעכשיו ברשימת הספרים הנמכרים ביותר בכל הזמנים, "ההוביט" הוא במקום הרביעי עם כ-100 מיליון עותקים, ושר הטבעות במקום הראשון עם כ150 מליון עותקים.



5. מקור הספר "ההוביט"

בשנות השלושים היה טולקין פרופסור לספרות ושפות באוניברסיטת אוקספורד שבבריטניה, באחד הימים בדק מבחנים של סטודנטים. זו הייתה מטלה משעממת מאוד ולכן טולקין היה שמח לגלות שבאחד המבחנים הסטודנט דילג על שאלה, והשאיר דף שלם ריק לגמרי.

מתוך דחף רגעי, שרבט טולקין על הדף את המשפט הבא: "בְּחור באדמה גר לו הוביט."

לטולקין לא הבין את משמעות המשפט, הוא החליט להמשיך ולפתח את הרעיון ולנסות להסביר לעצמו את מה שכתב.



סרט על חייו של טולקין

הסרט "טולקין" היצא ב2019, מבוסס על חלקו הראשון של חייו של סופר הפנטזיה ג'. ר. ר. טולקין.

הסרט מראה את נקודות חייו של טולקין, סיפור חייו הקשה, החיים במהלך המלחמה, האובדן והקושי להשתקם ולחזור שוב למעגל החיים.

הסרט עוקב אחר דמותו וחייו של טולקין, שהתפרסם בעיקר בזכות ספרי "שר הטבעות" ו"ההוביט" בסרט מופיעות ההשראות לסיפוריו, הזיקה לכתיבה ולשפות, ואת מהלך חייו.





bottom of page