top of page

חייו של מוצרט

מוצרט או בשמו המלא וולפגנג אמדאוס מוצרט נולד ב27 בינואר 1756 . מוצרט מת בחמשי בדצמבר 1791 כאשר היה בן 35. -רומי יופה


מוצרט היה מלחין פורה ורב השפעה מהתקופה הקלאסית. למרות חייו הקצרים, קצב ההלחנה המהיר שלו הביא ליותר מ-600 יצירות כמעט מכל ז'אנר בתקופתו. רבים מהיצירות הללו מוכרות כפסגות של הרפרטואר הסימפוני, הקונצרטנטי, הקאמרי, האופראי והמקהלה. מוצרט היה מגדולי המלחינים בתולדות המוזיקה המערבית. מה היה מהלך חיוו? ואיך זה לחיות כאחד מגדולי המלחינים בהיסטוריה? - רומי יופה


שנים מוקדמות:

וולפגנג אמדאוס מוצרט נולד ב-27 בינואר 1756 ללאופולד מוצרט ולאנה מריה, לבית פרטל, בגטריידגאסה 9 בזלצבורג. זלצבורג הייתה בירת הארכיבישופות של זלצבורג, נסיכות כנסייתית באימפריה הרומית הקדושה (היום באוסטריה) מוצרט היה הצעיר מבין שבעה ילדים, חמישה מהם מתו בינקותם. אחותו הגדולה הייתה מריה אנה מוצרט, שהייתה מוזיקאית לא פחות טובה ממנו. הוא כינה את עצמו בדרך כלל "וולפגנג אמאדה מוצרט" כמבוגר, אך לשמו היו גרסאות רבות.


ליאופולד מוצרט, אביו של מוצרט היה מלחין קטן ומורה מנוסה.


כשאחותו של מוצרט הייתה בת 7, היא התחילה בשיעורי פסנתר עם אביה, בעוד אחיה בן השלוש הסתכל. כאשר היה מוצרט רק בן 4 החל אביו, ללמד אותו כמה יצירות בפסנתר. מוצרט, להפתעתו של אביו, היה מסוגל לנגן בו ללא דופי ובעדינות הנדרשת, ולדייק גם בקצב. בגיל חמש הוא כבר חיבר יצירות קטנות, אותן ניגן לאביו שרשם אותן.


בשנותיו הראשונות כאמור, אביו של וולפגנג היה המורה היחיד שלו. לצד המוזיקה, לימד אביו את ילדיו שפות ומקצועות אקדמיים, ויש עדויות לכך שמוצרט היה להוט להתקדם הרבה מעבר למה שלימדו אותו.

בעוד וולפגנג היה צעיר, משפחתו ערכה מספר מסעות באירופה שבהם הוא ואחותו הופיעו כילדי פלא. אלה החלו בתערוכה ב-1762 בחצרו של הנסיך מבוואריה במינכן, ובבתי המשפט הקיסריים בווינה ובפראג. לאחר מכן יצא למסע קונצרטים ארוך, שנמשך שלוש שנים וחצי, ולקח את המשפחה להופעות במינכן, מנהיים, פריז, לונדון, דובר, האג, אמסטרדם, אוטרכט, מכלן ולפריז. במהלך טיול זה פגש וולפגנג מוזיקאים רבים והכיר את יצירותיהם של מלחינים אחרים. השפעה משמעותית במיוחד הייתה יוהאן כריסטיאן באך, שאותו ביקר בלונדון ב-1764 וב-1765. כשהיה בן שמונה, כתב מוצרט את הסימפוניה הראשונה שלו.


חיוו הבוגרים:

מוצרט הועסק כמוזיקאי חצר על ידי שליט זלצבורג. למלחין הצעיר היו חברים ומעריצים רבים בזלצבורג והייתה לו הזדמנות לעבוד בז'אנרים רבים, כולל סימפוניות, סונטות, רביעיות כלי מיתר, מיסות, סרנדות וכמה אופרות משניות. בין אפריל לדצמבר 1775, פיתח מוצרט התלהבות מקונצ'רטו לכינור, והפיק סדרה של חמישה מהם (היחידים שכתב אי פעם), שעלו בהתמדה בתחכום המוזיקלי שלהם. בשנת 1776, הוא הפנה את מאמציו לקונצ'רטו לפסנתר, והגיע לשיאו בקונצ'רטו מספר 271.

כבר מראשית 1777, נחשב מוצרט על ידי המבקרים כמלחין פורץ דרך.


למרות ההצלחות האמנותיות הללו, גבר רצונו של מוצרט למצוא עבודה במקום אחר. אחת הסיבות הייתה משכורתו הנמוכה, 150 פלורינים בשנה. מוצרט השתוקק להלחין אופרות, וזלצבורג סיפקה רק הזדמנויות נדירות לכך. המצב החמיר ב-1775 כאשר תיאטרון החצר נסגר.


מוצרט ואביו ביקרו בווינה מ-14 ביולי עד 26 בספטמבר 1773, ובמינכן מ-6 בדצמבר 1774 עד מרץ 1775 בחיפוש אחר מקום עבודה למוצרט. אף אחד מהביקורים לא היה מוצלח, אם כי המסע במינכן הביא להצלחה פופולרית עם הבכורה של האופרה La finta giardiniera של מוצרט.


באוגוסט 1777 התפטר מוצרט מתפקידו בזלצבורגוב ו ב 23 בספטמבר יצא שוב בחיפוש אחר עבודה, עם ביקורים באוגסבורג, מנהיים, פריז ומינכן.


מוצרט התוודע לחברי התזמורת המפורסמת במנהיים, הטובה באירופה באותה תקופה. הוא גם התאהב באלויה ובר, אחת מארבע בנות למשפחה מוזיקלית. היו למוצרט סיכויים לתעסוקה במנהיים, אך הם עלו בתוהו, ומוצרט יצא לפריז ב-14 במרץ 1778 כדי להמשיך בחיפושיו. אחד ממכתביו מפריז מרמז על תפקיד אפשרי כנגן עוגב בוורסאי, אך מוצרט לא היה מעוניין במינוי כזה. הוא נקלע לחובות ולקח למשכן חפצי ערך. השפל של הביקור התרחש כאשר אמו של מוצרט חלתה ומתה ב-3 ביולי 1778.


לאחר שעזב את פריז בספטמבר 1778 לשטרסבורג, הוא התעכב במינכן, וקיווה עדיין להשיג עבודה מחוץ לזלצבורג. במינכן הוא נתקל שוב באלויסיה, כיום זמרת מצליחה מאוד, אך היא כבר לא התעניינה בו. מוצרט חזר לבסוף לזלצבורג ב-15 בינואר 1779 וקיבל את מינויו החדש, אך חוסר שביעות הרצון שלו מזלצבורג נותרה ללא ירידה.


בין היצירות הידועות יותר שכתב מוצרט במסע פריז ניתן למנות את הסונטה לפסנתר א-מינורי, K. 310/300d, הסימפוניה "פריז", שבוצעו בפריז ב-12 וב-18 ביוני 1778. והקונצ'רטו לחליל ונבל בדו מז'ור, ק' 299/297.


שנתו האחרונה של מוצרט הייתה, עד שפרצה מחלתו האחרונה, תקופה של פרודוקטיביות גבוהה - ולפי חלק מהדיווחים, של התאוששות אישית. הוא הלחין הרבה, כולל כמה מיצירותיו הנערצות ביותר.


מצבו הכלכלי של מוצרט, מקור לחרדה ב-1790, החל סוף סוף להשתפר. למרות שהראיות אינן חד משמעיות, נראה שפטרונים עשירים בהונגריה ובאמסטרדם התחייבו למוצרט בתמורה לחיבור מדי פעם. נוסף על כך, מוצרט כבר לא לווה סכומים גדולים מפוכברג והחל לפרוע את חובותיו .


מוצרט חלה כשהיה בפראג לרגל הבכורה, ב-6 בספטמבר 1791, של האופרה שלו La clemenza di Tito, שנכתבה באותה שנה בהזמנת חגיגות ההכתרה של הקיסר לאופולד השני. הוא המשיך בתפקידיו המקצועיים במשך זמן מה וניצח על הבכורה של "חליל הקסם" ב-30 בספטמבר. בריאותו התדרדרה ב-20 בנובמבר, ומאז הפך מרותק למיטה, וסבל מנפיחות, כאבים והקאות.



מוצרט מת בביתו ב-5 בדצמבר 1791 (בגיל 35) בשעה 12:55 בבוקר.





bottom of page