top of page

מוזיקה היא ה- אהבה שלי

מוסיקה היא האהבה שלי. בוקר, יום שני, שעת אפס, בדרך לבי"ס. אני חצי ישן. מתקשה לתקשר עם אמא שלא מפסיקה לדבר כל הנסיעה. מפעיל את הרדיו ברכב וכולם משתתקים אפילו אמא שלי. ברדיו Monday Morning, שלאט לאט מפזר לי את הערפל במוח עד שאני מתעורר.


יום חמישי אחה"צ, אני באימון כושר, חצי גמור אחרי יום של תשע שעות מהם שלוש פיזיקה ברציפות שעתיים סייבר והיתר מתמטיקה. פתאום שוב הקסם הזה, רצף שירי קצב שהופכים את עייפות היום לאנרגיה מתפרצת. פלייליסט מטורף שמשנה בי מוד, ומציף בי אנדרנלין.


אני עוד רגע מתפוצץ, היה לי יום זוועה, התווכחתי עם חבר שלי על סתם, וכרגיל אמא שלי לא מפסיקה לחפור. בורח לחדר שלי, בנייד ב YouTube, שומע קווין, שיר ראשון ועוד אחד. נרגע.


עם או מבלי שנרגיש בכך, המוסיקה מלווה אותנו ברוב שעות היום, אם דרך שירים, מנגינות, פרסומות, ג'ינגלים, קולות הרחוב או נעימות שמתנגנות בתוכנו. כמעט לעולם לא נעצור ונחשוב מדוע צירוף מסוים של תווים גורם לנו רוגע ואחר גורם שמחה. מדוע מנגינה מסוימת מדרבנת אותנו לפעילות גופנית מואצת ואחרת להזיל דמעה. אך השאלה הגדולה ביותר היא: עד לאן יכולה להגיע השפעתה של המוסיקה על חיינו?


מוסיקה סובבת אותנו בהרבה מאוד תחומים שונים בחיים. האזנה למוסיקה יכולה לשפר את המצב נפשי, ואפילו לעיתים גם לחזק את הבריאות בנוסף לכך האם אי פעם תהיתם מדוע נמשכתם לחנות בגדים אשר לא הייתה לכם כוונה להיכנס אליה מלכתחילה? האם אתם מוצאים את עצמכם לפעמים נוהגים בלי כוונה מהר יותר ללא סיבה כלשהי? בשני המקרים, המוסיקה המתנגנת יכולה להיות גורם התורם לכך, אף על פי שזה מתרחש ברמה תת-הכרתית.

זה נשמע הגיוני בהחלט. שיר מהדהד בחנות, אולי אפילו מנגינה מוכרת, יכול לא רק למשוך אתכם פנימה, אלא אף להשאיר אתכם בחנות זמן ארוך יותר ממה שתכננתם. שיר עם מקצב מהיר המתנגן ברדיו שבמכונית שלכם יכול לגרום לכם להאיץ את המהירות מבלי להיות מודעים לכך. המוסיקה סובבת אותנו בתחומים שונים בחיים. מסרים תת-הכרתיים יכולים לעורר רגשות, לעורר השראה, לעזור לנו להירדם, לדחוף אותנו לקצה יכולתנו בחדר הכושר, לעזור לריכוז שלנו ועוד ועוד.


למוסיקה יש השפעה חזקה על מצב הרוח ועל הרגשות, ובכך היא יכולה להשפיע פסיכולוגית על מאזינים. מוסיקה היא דרך תקשורת, צורת ריפוי וצורת ביטוי אצל אמנים ומאזינים.


מחקרים מראים שלמוסיקה יכולות ריפוי של ממש במקרים של הלם רקב או שבץ מוחי. מוסיקה יכולה לעזור לסובלים מכאבי ראש כרוניים ומיגרנה בכך שהיא מפחיתה את עוצמת, תדירות ומשך כאבי הראש.


מוסיקה משתלבת בהמון מקומות בחיינו ויש לה השפעות מרחיקות לכת על אנשים. לא פלא שמוסיקה משמעותית עבור כל כך הרבה אנשים. אפשר להבין למה מוסיקה היא האהבה שלהם ושלי.

bottom of page