top of page

מדוע גיבורי העל לובשים מסכות?

כששומעים את המושג גיבורי על, לרוב חושבים על דמות בעלת כוחות על שמסתתרת תחת מסכה או זהות בדויה. ניתן לזהות באופן ברור שלרוב גיבורי העל יש מסכות. דוגמה לזה הם: ספיידרמן, באטמן, איירון מן, קפטן אמריקה ועוד… אבל גם אם תמצאו כאלה שאין להם מסכה פיזית, אתם מהר מאוד תבינו שהם כן לובשים מסכה מטאפורית כגון סופרמן שאינו לובש מסיכה אך בכל זאת מנסה לשמור על הזהות שלו סודית. השאלה הנשאלת היא למה גיבורי על מנסים להסתיר את זהותם? למה הם כל כך מתביישים מעצמם? ממה כבר יש להם להתבייש?- מקס בושושה מכיתה יב



התשובה היא הרבה יותר פשוטה ממה שניתן לחשוב. גיבורי על שמים מסכות כדי להסתיר את החולשות שלהם. עכשיו אתם בטח שואלים את עצמכם איזה חולשה יש לגיבור על בעל כוחות אינסופיים, אומץ ולב טהור? התשובה לכך היא שגיבורי על הם קודם כל דמויות, וכדי שדמות תהיה אהובה על ידי הקוראים, היא צריכה שהקוראים הזדהו אתה. הדמות צריכה להיות אנושית, צריך שיהיו לה חיים פרטיים, משפחה, חברים, בן או בת זוג, אנשים שהם אוהבים. כשאתם חושבים על כל גיבור על מוצלח אתם תמצאו שיש לו חיים אישיים ואנשים שחשובים לו. ניקח לדוגמא את סופרמן, מצד אחד הוא גיבור על ומצד שני הוא עיתונאי פשוט בעל משפחה- יש לו הורים, יש לו אישה שהוא אוהב.


לכן לאור כל מה שנאמר ניתן להסיק שגיבורי העל ״לובשים מסכה״ לא כדי להגן על עצמם אלא כדי להגן על האנשים שהם אוהבים. אם הנבלים היו יודעים מהי זהותו של גיבור העל הם היו יכולים לפגוע באנשים שהוא אוהב ובכך לפגוע בנקודת התורפה שלהם. כלומר שנקודת התורפה של גיבורי העל היא היותם דמויות אנושיות.


לסיכום אפשר לראות שמה שמבדיל מההתחלה בין גיבור על לבין הנבלים בסיפור היא היכולת שלהם לאהוב ולהרגיש מחוברים לאנשים אחרים, היכולת שלהם לחיות חיים פשוטים ואף להעדיף באופן ברור לחיות את החיים האישיים שלהם מאשר החיים שלהם כגיבורי על. בעצם ההקרבה הכי גדולה שלהם היא ויתור על החיים האישיים שלהם למען החברה וסביבתם.


גיבורי על לא לובשים מסכות כדי להסתיר את זהותם מפני הרשת והתהילה, אלה כדי שיכלו לשמור על זהותם כבני אדם אנושיים ומוסרים. הם צריכים לשמור על קשר עם האנושות כדי שלא יאבדו את עצמם לרעיון של עליונות כמו שהנבלים עשו. הקו הדק שבן נבלים לגיבורים מוחזק על ידי מסכות אלו, המאפשרות שלום ושלווה.


אותו פירוש של מסכה ניתן גם למצוא היום אצל אישיות מפורסמים, פוליטיקאים ועוד. כך אנשים אלו שומרים על גבול מסוים שמאפשר להם להזדהות עם הזולת ולשמור על קשרי משפחה וחברות טובים. ניתן לראות שמסכות, גם מטאפוריות וגם פיזיות, שומרות על האנושות שלנו ועל הערכים ומוסרים שאנו שומרים כבני אדם.





bottom of page