top of page

מאזן לא כוחות: רוסיה מזמן לא רק במלחמה מול אוקראינה

רוסיה חשבה שהמלחמה תסתיים בתבוסתה של אוקראינה בטווח הקצר, אולם בפועל, אנחנו עדים ל- 8 חודשים של מלחמה שסיומה לא נראה באופק. ככל הנראה, כל עוד מדינות המערב, ובהן ארה"ב וישראל, ימשיכו להזרים לאוקראינה נשק, כסף ותמיכה הומניטרית של ציוד למחיה, המלחמה תמשיך - אבל רוסיה תותש מנטלית, צבאית וכלכלית ככל שיעבור הזמן.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הכריז בתחילת אוקטובר על סיפוח חד-צדדי של ארבעת המחוזות הכבושים מידי אוקראינה, זאת בזמן שכוחות רוסיה מנסים עדיין לבלום את מתקפות הנגד המוצלחות של צבא אוקראינה שחלקים ממנה כבר נכבשו. הכוחות האוקראינים ביצעו פעולות התקפיות במספר כיוונים באזור חרסון שבאוקראינה, ודיווחו על הצלחות בפריצת קו החזית. מנגד ברוסיה הכחישו את מתקפת הנגד.

כולנו שמענו לאחרונה בחדשות על הפיצוץ האדיר שאירע בגשר המוביל מרוסיה אל חצי האי קרים. בשל הפיצוץ, נהרגו לפחות שלושה אנשים כאשר היו במכונית שהייתה בסמוך למשאית שהתפוצצה על הגשר. גורמים רשמיים בארה"ב מזהירים במשך חודשים כי רוסיה עלולה להשתמש בנשק גרעיני להשמדה המונית באוקראינה, ובעיקר בעת זו, כנקמה.

על רקע סיפוח ארבעת המחוזות נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, הודיע כי אוקראינה הגישה בקשה רשמית להצטרפות מהירה לנאט"ו, והגיב לנאומו של פוטין וטען כי אוקראינה מצידה תמיד תמכה באפשרות של הידברות ומשא ומתן. הוא הוסיף: "עם הנשיא הזה (פוטין), כמובן, זה בלתי אפשרי. הוא לא יודע מה זה כנות והוגנות. אנחנו מוכנים לדיאלוג עם רוסיה - אבל רק עם נשיא אחר".

ההתקפות של רוסיה את אוקראינה הן מהלכים אותם מגנה הקהילה הבין לאומית בחסות מדינות המערב בעיקר. מנהיגים ברחבי העולם ציינו כי לעולם לא יכירו ב"משאלי עם שנערכו באיומי אקדח", בעוד שההכרזה על סיפוח הינה צעד חשוב במאמץ הרוסי המדשדש להשיג שליטה על חלקים נרחבים באוקראינה. בד בבד, הנשיא ביידן הכריז כי ארצות הברית לא תכיר לעולם בסיפוח הרוסי והבהיר כי המערב יטיל על רוסיה סנקציות נוספות. "המתקפה של רוסיה היא הפרה בוטה של אמנת האו"ם והעקרונות הבסיסיים של ריבונות", אמר ביידן. בנוסף, הבהיר הבית הלבן כי הסנקציות המתוכננות יוטלו על אנשים וגופים במדינה וכן כאלה שתומכים בפעילותה.

פוטין פנה לתושבי המחוזות ואמר כי הם יהפכו לאזרחים רוסים "לנצח", ואף טען כי ההחלטה לסיפוח התקבלה על ידי התושבים על ידי משאל עם, ואינה ניתנת לערעור. עוד אמר כי החיילים הרוסים שנהרגו במהלך המלחמה הם גיבורים.

נזכיר שהעילה למלחמה נבעה מההתנגדות הרוסית להתקרבות של אוקראינה למוסדות האירופיים, הן לנאט"ו והן לאיחוד האירופי. לטענתו של פוטין, אוקראינה הפכה לבובה בידיהם של מנהיגי מערב אירופה ומעולם לא התנהגה כמדינה ריבונית, ומשום כך רוסיה רצתה לבלום את השפעת המערב על התרבות והסחר באוקראינה: אוקראינה החזיקה בסחר ימי משגשג עם מדינות העולם, ורוסיה עדיין ראתה עצמה כמעצמה מזרח אירופאית השולטת על מדינות מזרח אירופה הגובלות בשטחה. לכן היא שמה לעצמה מטרה להשתלט על הכלכלה האוקראינית על מנת שתהיה מושתתת על כלכלה רוסית.

לעומת זאת, אוקראינה דוגלת בסחר חופשי והשתלבות כלכלית עם מדינות המערב, עם האפשרות להיות חברה בנאט"ו, דבר הפוגע ביכולת השליטה והכלכלה הרוסית. אוקראינה היא מהמדינות המובילות בעולם של ייצוא חיטה ושעורה, נשק ואנרגיה המבוססת על גז, אשר מועברת לאוקראינה ומחוצה לה. בהשפעת המלחמה ניכרת עליית המחירים של הסחורות המבוססות על המשאבים הללו.

לאחרונה נחתם הסכם שאליו הגיעו אוקראינה ורוסיה בתיווך טורקיה והאו"ם, המאפשר את פתיחתם המחודשת של הנמלים בים השחור. התקווה הגדולה היא שההסכם, שעיקריו קובעים כי ספינות אוקראיניות יוכלו להוביל חיטה ללא חשש ממוקשים ימיים, יהיה הצעד הראשון לפתרון משבר המזון העולמי. הספינה שיצאה באמצע אוגוסט ונשאה 26 טון של תירס היא הראשונה שיצאה מנמל אוקראינה מאז הפלישה הרוסית בפברואר, ובכך יישמה את ההסכם. מדובר בבשורה משמעותית, ובמיוחד בתקופה של אינפלציה גואה, שכן מדינות רבות כמולדובה, לבנון ותוניסיה ייבאו עד לאחרונה חלק משמעותי מהחיטה מאוקראינה.

מה האינטרס של מדינות המערב?

מדינות המערב מעוניינות לצמצם את השפעת רוסיה. הצבא האוקראיני קיבל כמויות גדולות של ציוד לחימה מתקדם ממדינות ברית נאט"ו, ובמיוחד מארצות הברית, שסייעו לו בלחימה נגד הכוחות הפולשים. כמו כן, העולם המערבי הכריז על הטלת "חרם" כלכלי על רוסיה. חברות מערביות רבות ורבות השפעה ניתקו קשר מסחרי איתה, והפסיקו לייבא ולייצא סחורות מתוך רוסיה ואליה, כמו מקדונלדס, גוגל, אפל ומייקרוסופט אשר סגרו את משרדיהם וחדלו למכור את מוצריהם ברוסיה.

רוסיה מושפעת דרסטית מהחלטת המערב, דבר הבא לידי ביטוי באבטלה ובאינפלציה (ירידת ערך המטבע המקומי), שמזנקים מידי חודש ומשפיעים על רווחתם של התושבים ברוסיה. קשה להתעלם בימים אלו מהתורים הארוכים של אזרחי רוסיה במרכולים ומכמות המובטלים שרק הולכת ועולה, ויש רק לקוות שהמלחמה תפסק במהרה.


bottom of page