top of page

האם חוגגים את ליל כל הקדושים בצורה לגיטימית ומאוזנת?

ליל כל הקדושים(האלווין) הינו חג נוצרי עממי אשר נחגג ב-31 לאוקטובר בעיקר בארצות הברית. ליל כל הקדושים הוא חג המציין את היום שלפני החג הנוצרי המערבי, יום כל הקדושים. יום כל הקדושים הוא מועד נוצרי שמשמעותו להקדיש לזכר בני אדם נוצרים שמתו בגלל דתם ואמונתם, המצוין בראשון בנובמבר ומתחיל את עונת יום כל הקדושים.

את ליל כל הקדושים מאות אלפי אנשים חוגגים ברחבי העולם. חלקם חוגגים אותו מבחינה דתית (ערב לפני יום כל הקדושים), אך מרבית האנשים אינם חוגגים אותו מבחינה דתית אלא סמלית. חגיגות ליל כל הקדושים מאופיינות במנהגים ומסורות רבות: מתיחות, מסיבות, תחפושות, גילוף פרצופים בדלעת ועוד. המסורת הנפוצה ביותר שמתרחשת בליל כל הקדושים היא "תעלול או ממתק".

"תעלול או ממתק" הינו משחק מסורתי המתרחש בליל כל הקדושים. ילדים מחופשים עוברים בין בתים ושואלים את הדיירים: "תעלול או ממתק?". משמעות הממתק היא שדיירי הבית יביאו להם סוכריות וממתקים, ומשמעות התעלול היא שהמתגוררים בבית ימתחו את הילדים ויפחידו אותם.


ליל כל הקדושים הוא אכן ערב מלא במשחקים ומנהגים רבים ושונים הגורמים לילדים, מבוגרים ומשפחות רבות ברחבי העולם להנות ולבלות אחד עם השני. למרות הצדדים הטובים של ליל כל הקדושים , קיימים אירועים רבים שהתרחשו במהלך השנים אשר גרמו לו להצטייר כמסוכן ומפחיד. אירועים אלו מראים כיצד לוקחים את מנהגי ליל כל הקדושים ומבצעים אותם בצורה לא מאוזנת ולא לגיטימית.

המקרה הראשון התרחש בשנת 1974 והוא הסתיים במותו של טימותי אבוריאן בן השמונה. בליל כל הקדושים, טימותי חזר לביתו ביוסטון מלילה ארוך של תעלול או ממתק. אביו, רונלד, נתן לו חתיכת ממתק אחרונה אותה טימותי אכל מיד. תוך רגעים ספורים, טימותי הקיא והוא מת בדרך לבית החולים. לאחר חקירה של המשטרה, נודע כי רונלד היה אחראי למות בנו שכן הוא הרעיל את הממתק בציאניד. מסתבר שרונלד היה בחובות ולקח פוליסת ביטוח חיים על ילדיו. הדבר הותיר עד היום דאגה של הורים רבים לגבי המשחק "תעלול או ממתק", ולכן הורים כיום עדיין בודקים את הממתקים של ילדיהם כדי לראות שלא הוסיפו להם שום דבר.


האירוע המצוין לעיל הינו אירוע שהתרחש לפני הרבה מאוד שנים, אך אירועי אלימות ופשע מתרחשים מדי שנה בליל כל הקדושים ברחבי העולם. בשנת 2019 משטרת ניו יורק פרסמה כי היא רשמה יותר מ-1400 דיווחי פשיעה שהתרחשו בחג. מספר זה גבוה ב-14 אחוזים מכמות הפשיעה שהתרחשה שנה קודם לכן. ניתן להבין כי ככל שהשנים עוברות כך יש יותר ויותר דיווחי פשיעה ומקרי אלימות המתרחשים בהלווין.

בחג זה אמורים להנות , להתחפש ולשכוח מהדאגות. חג זה המסמל את יום כל הקדושים משמעותי עבור המון אנשים ברחבי העולם. אנשים רבים מנצלים את חג זה לטובה ולהנאה אך יש כאלה המנצלים אותו לרעה ומשתמשים במנהגים שלו למטרות שליליות. בכל שנה ישנם אנשים שמאבדים איזון בחג ומנצלים אותו להתנהגות בלתי לגיטימית שלא תואמת את מטרתו המקורית של החג. אנשים אלו מנסים להפחיד ילדים ומקומיים, מנסים לכייס ולגנוב מהם את רכושם ואף קיימים אנשים המנסים לפגוע בהם באופן פיזי.

משפטנים ופסיכולוגיים רבים בארצות הברית טוענים כי חלק מאירועי הפשיעה והאלימות בליל כל הקדושים מתרחשים עקב תסכול וכעס הטמונים באנשים רבים, ובערב זה הם מרשים לעצמם להוציא אותם החוצה. אנשים אלו מקבלים עונשים קשים במיוחד ואף חלקם קיבלו עונשי מוות על מעשיהם הנוראים.

למרות שעד כה הצגתי אירועים פחות טובים שהתרחשו בהאלווין בעקבות אנשים שבוחרים לנצל את החג לרעה, ליל כל הקדושים הינו ערב חוויתי ומשמעותי להרבה מאוד אנשים אשר מנצלים אותו להנאה משותפת. בערב זה ניכרת האהבה הדתית והנתינה של אנשים רבים אחד לשני. לדוגמה, קיימים אנשים רבים אשר תורמים ואוספים כספים על מנת להביא תחפושות, ממתקים וקישוטי חג לילדים שאין באפשרותם לקנות או לקבל אותם.

כעת אציג את היחס של היהדות לליל כל הקדושים:

יחס היהדות לחג -

על פי היהדות ליל כל הקדושים נחשב לחג אלילי, ולכן בישראל לא היה נהוג לחגוג אותו. עם זאת, במרוצת השנים החלו ברים, מסעדות, פאבים עסקים ומקומות שונים במדינה, לקיים מסיבות ליל כל הקדושים, בעקבות חיקוי ואימוץ של התרבות האמריקאית. בנוסף לכך, קיים דמיון מסוים בין ליל כל הקדושים לבין פורים שכן, בשניהם לובשים תחפושות, מחלקים ממתקים וכולי.

בשנת 2012, פורסם כי קהילות יהודיות ברחבי העולם אימצו את מנהג תעלול או ממתק, תוך שהן מחלקות ממתקים בסוכות השונות כלומר, מניחים ממתקים ומאכלים שונים בסוכות, תוך שהילדים והמבוגרים כאחד אוספים אותם. כך, בארצות הברית, שם נחוג החג מעט לפני ליל כל הקדושים, הדילוגים (בין הסוכות) הם פיצוי-מה לילדים היהודים שאינם מורשים להשתתף באירועי ה"תעלול או ממתק" המסורתיים".

בשנה שעברה פורסם בעיתון ישראל היום על התארגנות מסודרת של משפחות ושכונות שקישטו את הבתים ברוח החג וחילקו ממתקים לפי המנהג: "תעלול או ממתק".

בדיזינגוף סנטר הקדישו לחג מתחם מיוחד, וגם שם מספרים על טירוף במכירות. אלכס קפלן, מנהל השיווק של דיזינגוף סנטר, אמר ל"ישראל היום" כי מדובר השנה בטרנד של ממש. לדבריו: "האוכלוסייה הכללית נכנסה לחגיגות של החג הזה וזה הפך להיות חג מיינסטרים ורב גילאי. אם בשנים הראשונות היו אוכלוסיות אנגלו סקסיות ויותר מבוגרים שחגגו, בשנים האחרונות מדובר בילדים וצעירים שמוצאים בזה סיבה לסיבה".

מנהל השיווק של דיזינגוף סנטר אמר כי "זה הפך להיות פורים שני. מבחינת התחפושות, השוני הוא שמדובר בתחפושות בגוון מסוים של דמויות מפחידות, דמויות מסרטי אימה או דמויות שמקובלות בהאלווין. בנוסף, אנשים החלו לקנות אביזרים שקשורים לחג. אין לנו בישראל דלעות שמתאימות, מאחר שצריך דלעות מאד עמידות, שלא נרקבות אחרי יום, אך זה לא עצר את הישראלים".

גם השנה באיזור השרון ורעננה חגגו את ליל כל הקדושים.

כ-500 איש, אישה, ילד וילדה מאזור השרון חגגו ביום שבת את ליל כל הקדושים ובפרט את המשחק תעלול או ממתק בחניון של פארק רעננה. כשם האירוע כן הוא – כל משתתף מקשט את תא המטען של מכוניתו ברוח החג, ומחלק ממתקים לילדים. המוני אנשים וילדים היו באירוע זה והשתתפו במשחק, קנו תחפושות במיוחד וחילקו ממתקים לילדים. הרעיון לעשותאת זה בחניון בפארק רעננה הגיע מהחוסר ביטחון של ההורים הרבים לעשות את המאורע כמו בארצות הברית אשר דופקים על דלתות הבית.

״לא חשבתי שיגיעו כל כך הרבה אנשים״ מספרת חן, תושבת רעננה שארגנה את האירוע, "פתחתי אירוע, עמוד בפייסבוק והייתה היענות מטורפת. אישרו הגעה הרבה יותר אנשים ממה שחשבתי״.

לסיכום, בכתבה זו הצגתי שתי נקודות מבט על ליל כל הקדושים. נקודת מבט חיובית ומוארת ונקודת מבט שלילית. ליל כל הקדושים הינו חג שמטרתו לגרום להנאה ולטוב, וניתן לראות כי הטוב גובר על הרע.



bottom of page