top of page

"כל העולם במה"- אני לא מי שאתם חושבים

שושן סטרול



הגדרה מילונית של מסכה: כיסוי ,הסוואה, הסתרה.

ככל הנראה ברוח תקופת הקורונה, האסוציאציה שהייתה עולה לכם לראש מהמילה מסיכה היא לא אחרת מהחברה הטובה של האדם - מסיכת הפנים, אך לפי הכותרת בטח כבר הבנתם שיש כל מיני סוגים של מסיכות אבל אני מדברת על זו שאנחנו לא מודעים אליה ואולי הגיע הזמן להעלות אותה לתודעה ולדבר על זה. למשל כשאני חושבת על המילה מסיכה האסוציאציות שעולות לי הן- רושם ראשוני, מראה חיצוני, שפיטה, מעמד חברתי, דימוי עצמי ועוד..

גם לכם יש את החכמולוג של הכיתה? והערס\ית? והחי\ה בסרט? והחרשנ\ית? והביישנ\ית? והמתחנפ\ת? על סמך מה הם כאלה? מי זה שמיתג אותם? ולמה? אולי הביישנית לא כל כך ביישנית ,פשוט לא מרגישה כל כך בנוח? ואולי את\ה זה שבכלל חי בסרט? רגע, אז אם לכל אלה יש מיתוג מי אתה? את מי אתה מגלם בהצגה? למה הצגה? כי כל אלה הם דמויות שבנינו לעצמנו בראש, כמו שאמר פעם שייקספיר: "העולם הוא במה ואנחנו השחקנים".

רושם ראשוני הוא הרושם המתקבל על אדם בזמן הנע בין מספר אלפיות השנייה למספר דקות, במפגש ראשון עם אנשים אחרים. כאשר אתה פוגש אדם בלימודים, בעבודה, בסופר או בכל מקום אחר ומציג את עצמך איך שאתה רואה לנכון. הרי היחסים שלנו עם ההורים, החברים והמכרים לא דומים בשום צורה. זה תלוי בכימיה, בסיטואציה ובתקופת הזמן שלך בחיים ולכן גם היחסים שלך עם אנשים הם שונים ומגוונים. למשל ביחסים עם חברות, יש חברה ללימודים, חברת נפש, חברה ליציאות, חברה הכי טובה וכדומה. לפי דרגות קשרים חזקים וטובים יותר. אני יכולה לתאר לעצמי שאצל בנים זה הולך בדרגות: חבר, גבר, אח ואח שלי יקר.

בעיניי רושם ראשוני וסטיגמות הן מילים נרדפות, כלומר כמובן שאנחנו לא שופטים אחד את השני רק לפי "ההצגה" שלנו אלא גם בעזרת עוד כמה גורמים חיצוניים כמו נראות, שפת גוף, דרכי התבטאות וגם ממש על פי סממנים מוחשיים. על פי מה המוח שלנו קולט איזה סוג אדם כל אחד? לפי השעון או האוטו היקר, לפי מותגים, משקפיים, גשר או התנהגות כלשהי כמו למשל בנות שמתלבשות חשוף, אנשים מעשנים או שימוש במילים כמו "כפרה", אומייגד, דיבור באנגלית או עברית בשפה גבוהה.

רושם ראשוני הוא דבר מורכב והרבה פעמים מלחיץ כשאנחנו רוצים לצאת טוב בפני מישהו, אבל ברגע שמכירים את הבנאדם זה לא משנה. למעשה מסכה היא סוג של הגנה, בפני מה? מעצמנו, שלא נהיה מספיק טובים, טובים במה? כל אחד וה"שיגעון" שלו.

רושם ראשוני ו"מסכה" זה אותו הדבר? רושם ראשוני זה לא דבר רע. אתה מכיר את עצמך טוב יותר, מה מתאים לך, איפה אתה יכול להתפשר ואיפה לא, לזהות את מי היית רוצה בתור חבר ומי לא, מה מעניין אותך, מה הטעם שלך.. אתה יכול ללמוד המון על עצמך אך עוד דבר שאנחנו עושים לא בכוונה הוא לשפוט אחרים ובעיקר את עצמנו. בעצם לסגור אופציות, לשים לעצמנו מקלות בגלגלים. יש אנשים שאנו נמנעים מלדבר איתם כי המסכה שראינו מולנו לא מתאימה לנו ואולי גם להיפך, חברויות יכולות להתפספס ככה כל כך בקלות.

מעבר לכך שכל אחד מתנהג בצורות שונות מסיבות שונות שאנחנו לפעמים לא רואים או מבינים ,בגלל שאנחנו לא רואים את זה אנחנו גם לא לוקחים זאת בחשבון.

לסיכום, אנשים משתנים, עוברים דברים משמעותיים בחיים, במיוחד בגיל שלנו. פשוט תאמינו בעצמכם והכל יסתדר בסוף, תבינו מה היתרונות שאתם מביאים לתוך קשר, תהיו רגישים לסביבה והכי חשוב תהיו אתם, אותנטיים עם עצמכם.


שאלון:

האם אי פעם יצא לך רושם ראשוני מוטעה? מה אתה חושב שעשית שגרם לכך ?

תלמיד\ה1: לגמרי היה לי רושם ראשוני מוטעה. הרבה חברות טובות אומרות לי שבהתחלה נראיתי בן אדם אחר לגמרי. אני חושבת שמה שגרם לכך זה שבסביבה חדשה אני יכולה או להתנהג די בביישנות או להיות מאוד פתוחה ובעלת ביטחון עצמי. ( לפעמים אולי יותר מידי).

תלמיד\ה2: לא מעט פעמים אמרו לי שחשבו שאני אחרת לגמרי, ברור לי שזה קשור למה ששידרתי באותו יום. הבעיה ברושם ראשוני הוא שבשביל שאצא טוב בפני אנשים אני צריכה להביע הרבה "אושר" ופתיחות כדי להעביר שאני נחמדה וחייכנית כי הרי אני נראית שקטה וביישנית גם אם אני לא כזאת אלא לחוצה, מתוחה או שכואבת לי הבטן... לכן אני מכינה את עצמי מראש ומתכוננת לחייך הרבה.


רושם ראשוני זה טוב או רע בעיניך?

תלמיד\ה1: בעיני רושם ראשוני יכול להיות לטוב ולרע, רושם ראשוני הוא דבר חשוב ולפעמים אנשים טועים ברושם הראשוני ובגלל שהוא חשוב הם נשארים עם הדעה שהרושם הראשוני נתן להם, דבר שיכול לגרום לפספוס בתחומים רבים.

תלמיד\ה2: לדעתי רושם ראשוני הוא דבר רע, מפני שלפעמים הוא לא באמת משקף את המציאות: קשה מאוד למדוד אדם שלם בכמה שניות של הכרות, ובדרך כלל יש הרבה מעבר למה שרואים בהתחלה.

תלמיד\ה3: ברושם ראשוני כל בן אדם רואה צד אחד בולט יותר ובוחר להתמקד בו. בפגישה הראשונה אנשים נתפסים על דברים קטנים אצל בן אדם כמו איך הוא עומד או באיזה צורה הוא מדבר וכך הם מחליטים מי הוא. לדעתי, זה דבר לא טוב, כי אנחנו יכולים לפסול אנשים מהר מידי. אבל עדיין, זה משהו שכולנו עושים, וגם אם זה דבר לא טוב, כולנו עדיין נמשיך לעשות זאת.


תן לי 3 תכונות שאתה מזהה ברושם הראשוני של אדם שגורם לך לרצות להתחבר איתו?

תלמיד\ה1: תכונות שאני מזהה ברושם ראשוני שגורם לי לרצות להתחבר עם מישהו:

1. מדבר בטון נעים ולא צעקני.

2. חברותי

3. מתלבש בערך באותו סגנון לבוש כמו שלי.

תלמיד\ה2: אני חושבת שכשאני מזהה שאדם חברותי, שקל ונעים לשוחח איתו ושהוא כנה זה גורם לי לרצות להתחבר איתו

תלמיד\ה3: אני ארצה להתחבר לבן אדם בעל חוש הומור ושיש לנו תחומי עניין משותפים. בנוסף בדרך כלל אני מחפשת אנשים שדומים לי שאכפת להם מהלימודים ואפילו שיהיה לנו אותו טעם בסרטים.


מה חשוב לך להעביר ברושם ראשוני?

תלמיד\ה1: חשוב לי להעביר ברושם ראשוני שאני אדם שנעים לדבר איתו ושאפשר לפנות אליו תמיד וגם חשוב לי ברושם ראשוני להראות מיוחדת ( בסגנון לבוש ועוד) כדי שיזכרו אותי מהרושם הראשוני

תלמיד\ה2: חשוב לי להיות כנה ולהעביר את עצמי ואת האישיות שלי, כלומר לא לנסות להיות מישהי שאני לא, כי אחר כך קשה מאוד לתקן את הרושם שנוצר.

תלמיד\ה3: חשוב לי להעביר ברושם ראשוני שאני בן אדם נחמד, חכם, אכפתי, ושכיף לדבר איתו. אני בטוחה שכולם רוצים להעביר רושם בסגנון הזה, כי כולם רוצים להיות אהובים עלי ידי אחרים. אבל הכי חשוב להישאר נאמנים לעצמנו ובאמת לא לשנות שום דבר בשביל להרשים אחרים.




bottom of page