top of page

כיצד משפיעה המוזיקה על מצב הרוח שלנו?

המוזיקה היא חלק בלתי נפרד מחיינו- היא מתנגנת סביבנו לאורך כל היום, בין אם אנו מודעים לכך, ובין אם לא. רבים מאיתנו נהנים להנעים את זמננו בהאזנה למוזיקה, אוהבים ללכת להופעות ולרקוד לצלילי מוזיקה קצבית במסיבה. בנוסף, המוזיקה מלווה אותנו לאורך כל היום, גם אם אנו לא מייחסים לכך חשיבות רבה: היא מתנגנת ברדיו, בפרסומות, בטלפון, ומי מאיתנו לא מכיר את התחושה ש"תקוע" לו שיר בראש... אולם, האם תהיתם איך משפיעה המוזיקה על חיינו וכיצד היא יכולה לשנות את מצב הרוח שלנו? רמז - במידה רבה מאוד. - נועם לוין.


"מבאסה לסבבה"- השפעת המוזיקה על המצב הנפשי (והפיזי)

האם הייתם אי פעם מבואסים, עצבניים או שהרגשתם במתח, האזנתם למוזיקה ופתאום הרגשתם הרבה יותר טוב? למוזיקה יש השפעה חזקה וניכרת על מצב הרוח ועל הרגשות, ומחקרים מראים שיש לה היכולת להשפיע על המאזינים מבחינה פסיכולוגית.

מוזיקה היא מעין שפה, דרך תקשורת, צורת ריפוי וצורת ביטוי, אצל אמנים ומאזינים כאחד. למלודיות ומקצבים יש תוכן עמוק יותר מאשר שירה וקול, צלילים שונים וסולמות מוזיקליים שונים מעוררים במוחנו אסוציאציות שונות. למשל: מנגינה שתתנגן בסולם מז'ור [למשל: השיר "אני אוהב" (שוקולד ועוגות גבינה...) מתוך "הכבש השישה עשר"] תשמע לנו שמחה, לעומת מנגינות שיתנגנו בסולם מינור, כמו למשל "בוכה לי בלילות" של עדן בן זקן שנשמע לנו עצוב, או מנגינת הפתיחה של "משחקי הכס" שנשמעת לנו דרמטית.

על סמך מחקר שנערך באוניברסיטת מרילנד שבארצות הברית ב-2008, אדם המקשיב למוזיקה האהובה עליו - תפקוד ליבו יכול להשתפר. מסתבר שהקשבה של 30 דקות ביום למוזיקה אהובה, ישנה הסגולה להרחיב ולנקות את כלי הדם. באותו מחקר גילו שהקשבה במשך שעה למוזיקה מלחיצה או מעצבנת גרמה לעורקי הנבדקים להתכווץ ב-6%.

בנוסף למקצבים ולמלודיות אופי השיר נקבע גם לפי הקצב, המילים ואף קולו של הזמר- משפיעים על אופי השיר ועל האסוציאציות והתחושות שהוא מעורר בנו, וכמובן שבני האדם שונים אחד מהשני, אצל כל אדם מתעוררות אסוציאציות מעט שונות לאותה המנגינה. לכן, לכל אדם יש העדפה אישית לסגנונות מוזיקה מסוימים. מכך ניתן להבין שמוזיקה תשפיע לעיתים באופן שונה על כל אדם.

סרטים וטלוויזיה הם דוגמה מצוינת לדרך בה משתמשים במוזיקה כדי לעורר רגשות ומצבי רוח, כך שהצופים יכולים לחוש את הסצנות. שימו לב לנשימתכם ולפעימות ליבכם בפעם הבאה שאתם צופים בסרט וראו כיצד גופכם מגיב אוטומטית למוזיקה.


לסיכום, למוזיקה ישנה השפעה פסיכולוגית רבה והיא יכולה לשפר את מצב הרוח שלנו, אך בעיני, העובדה המדהימה יותר- היא שהמוזיקה יכולה אף לשפר את מצבנו הבריאותי. אז תפעילו את הפלייליסט האהוב עליכם - ותהנו מהיתרונות המדהימים שלה!

bottom of page