top of page

טירוף קניות- ב"בלאק פריידיי", עכשיו גם בישראל

כמו בכל שנה, ביום שישי ה-4 בנובמבר חל בארצות הברית חג ה”בלאק פריידי" (בתרגום חופשי: יום שישי השחור) שכולו מוקדש לקניות. בשנים האחרונות חדרו "מנהגי החג" גם אלינו ואף נשברו שיאי הקניות, בעיקר ברכישות אונליין.

הבלאק פריידי הוא כינוי ליום שישי שפותח את עונת המכירות לקראת חג המולד. יום זה הוא יום השיא של הצרכנות בארצות הברית ובעולם בכלל.


במקור, יום שישי השחור נולד כדי לציין את המכירות לקראת חג המולד. השם עצמו מגיע מענף החשבונאות, בו ערכים מספרים חיוביים מודפסים בדיו שחור וערכים שליליים בדיו אדום. בנוסף, כלכלנים משתמשים ביום הזה כדי לבדוק את הצלחת השוק הקמעונאי ועם הזמן הוא הפך לאירוע הקניות העמוס ביותר בשנה. מבחינת האמריקאים, בלאק פריידי הוא האות (סימן) לתקופת החגים.


עד לפני מספר שנים ישראלים בכלל לא הכירו את האירוע הזה, אבל מאז שהאינטרנט חדר לחיינו והעולם כולו מתנהג כמו "כפר גלובלי" נשברים בכל שנה שיאים חדשים.

השנה התקיים הבלאק פריידי ביום שישי ה-23 בנובמבר ובישראל נשבר שיא חדש כאשר הישראלים קנו ברשת בהיקף של 3.19 מיליארד שקל לא כולל רכישות במזומן בחנויות פיזיות. בשעת העומס אף קרסו מערכת האשראי של חברת שב״א (שירותי שנקים אוטומטיים), המפעילה את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי. בנוסף, מוקדם יותר באותו שבוע קרסה מערכת הפרסום של פייסבוק ואינסטגרם במשך שעות, בשל עומס קמפיינים לקראת חג הקניות.

הקמעונאים המקומיים אימצו את הבלאק פריידי כמעט ללא ברירה, בשל הנהירה האדירה של ישראלים לקניות אונליין מחו"ל ובפרט - בחג הזה. הם לא היו יכולים להתעלם מהעובדה שהצרכנים הישראלים החלו לרכוש פריטים מחו"ל בעשרות מיליוני שקלים ולכן, בלית ברירה החלו להציע מבצעים באתרים המקומיים ובחנויות. החידוש היה כאשר השנה, בניגוד לשנים קודמות, - היו יותר מבצעים מאי פעם, מה שהוביל לרכישות בסכומים כה גדולים.


אמריקה פה, כבר אמרנו?

bottom of page