top of page

ח"כ ההומוסקסואל הראשון בכנסת ישראל

שלום, שמי רונה שוורץ מכיתה ז2, ובמסגרת שבוע הגאווה אני רוצה להציג בפניכם את חבר הכנסת ההומוסקסואל הראשון בכנסת ישראל, מר עוזי אבן, שיצא ונלחם למען שוויון זכויות בצה"ל בעבור כל אדם באשר הוא ללא קשר לנטיותיו המינית. – רונה שוורץ ז2


עוזי אבן נולד ב 18 לאוקטובר 1940 בחיפה, והיה ממייסדי הכור הגרעיני בדימונה, בשירותו הצבאי הגיע לדרגת סגן אלוף כמדען בכור הגרעיני. לאחר שירות משמעותי מאוד בכור הגרעיני החליט להתפטר מפני שבאותה התקופה להומוסקסואל היה אסור להיחשף לסודות מדינה. כך אמר בריאיון לאהרן ברנע בתוכנית "היו ימים": "אילו היו יודעים על היותי הומוסקסואל היו זורקים אותי משם מיד". הוא עשה זאת למרות שלא ידעו על נטייתו המינית מאחר וחש שזה הדבר הנכון לעשות, למרות שלא ידעו דבר על כך ורק לאחר פרק זמן מסוים סיפר על כך.


לאחר הצלחה משגשגת בשירותי הביטחון המדיניים החליט עוזי אבן לרוץ לבחירות שבסופן, כיהן כח"כ מטעם מפלגת מר"צ. הוא הצהיר על היותו הומוסקסואל עוד לפני בחירתו לכנסת, דבר אשר עורר לא מעט סערה בין חברי הכנסת באותה תקופה, בעיקר ממפלגות ש"ס ויהדות התורה. כאות מחאה על כניסת הומוסקסואל גלוי לכנסת, חברי כנסת מש"ס ויהדות התורה עזבו את משכן הכנסת. לאחר שעוזי אבן נבחר לחבר כנסת קיבלו בכירים ממשרד הביטחון הוראה רשמית לנתק כל קשר ישיר איתו עקב נטייתו המינית אשר לא הייתה מקובלת באותה תקופה.

בשנת 1993 לאחר נאומו בכנסת בנושא אפליות רבות אשר נעשו בצה"ל באותה תקופה לחיילים הומוסקסואלים, פנה עוזי אבן לראש ממשלת ישראל באותה תקופה יצחק רבין ז"ל, ודרש להקים וועדה אשר תפתור את בעיית שירותם של הומואים ולסביות בצה"ל מאחר ואלו חוו אפליה במהלך שירותם הצבאי

הוועדה הכינה תוך מספר חודשים הנחיות קבע חדשות עבור חיילי צה"ל הומוסקסואלים הנקראת "הפקודה של 1993 ".

הפקודה מתחילה בסעיף 2 האומר: "מתוך הכרה שהומוסקסואלים ראויים לשירות צבאי כאחרים, צה"ל מגייס בעלי נטייה זו לשירות, בתנאי שהם נמצאו כשירים לשירות ביטחון עפ"י הקריטריונים, החלים על כלל המועמדים לשירות ביטחון". כאן מציבה הפקודה את החייל/ת ההומו/לסבית בשורה אחת עם כל שאר החיילים בצה"ל, אולם לאחר מכן בסעיף 4 נכתב: " מפקד יחידה אשר נודע לו, כי חייל הנו בעל נטייה כאמור ידווח על כך למפקדו". כאן שוב חוזר צה"ל ליחסו המפלה כלפי הומואים ולסביות - לפי הפקודה כל מפקד היודע על נטייתו המינית של חייל ביחידתו, צריך לדווח על כך, ושם יחליטו אם החייל ראוי לשרת בצה"ל או שלאחר תחקיר ביטחוני מקיף, יוחלט כי החייל ייחשב כ"סיכון ביטחוני" וישוחרר. כאמור, גם הפקודה של 93' השאירה את ההומואים והלסביות כקבוצה נרדפת בצה"ל - קבוצה שיש להתייחס אליה בחשדנות. בשנת 1998 לאחר מאבקו של עוזי אבן יחד עם חבריו בוטלה כל התייחסות להומואים ולסביות בפקודות מטכ"ל.

בשנת 2012 הפכו אבן ובן זוגו ד"ר עמית קמה לזוג החד מיני היהודי הראשון במדינת ישראל שהתגרש דרך בית משפט ולא כדרך הרבנות כמקובל.

בשנת 2015 נבחר עוזי אבן במלאת 40 שנים להקמת קהילת הלהט"בים לאחד מבין ארבעים המשפיעים למען הקהילה הגאה בזכות השפעתו לקידום שוויון זכויות בהיותו חבר כנסת הומוסקסואל אשר תרם רבות לקהילה הגאה.


בשנת 2018 הוענק לו התואר יקיר העיר "תל אביב יפו" בשל הוקרה על תרומתו הרבה במהלך השנים.

כיום, עוזי אבן הינו פרופסור לכימיה באוניברסיטת תל אביב, המאמין שלכל אדם מגיעות זכויות שוות בלא קשר לנטיותיו המיניות, בריאיון לפני מספר שנים אמר: "לכל אדם מגיעות את אותן הזכויות, לא משנה מי הוא".

ובנימה אישית, קשה להאמין שבשנת 2021 עדיין קיימת אפליה כלפי אנשים בשל נטייתם המינית, הדבר חייב להיפסק מאחר וכל אחד ואחת חייבים להרגיש שווים ללא הבדל. נטייתו המינית של כל אחד ואחת לא יכולה לשלול זכויות להם רשאים זוגות ההטרוסקסואליים.

אני מודה לכם על כך שהקדשתם מזמנכם לקריאת הכתבה, מקווה שחידשתי לכם משהו בנושא הקהילה הגאה.




bottom of page