top of page

דמויות גאות באנימציה

כיום יותר מתמיד מתחולל שינוי חיובי. אנשים רבים מתחילים להעלות מודעות לנטיות המיניות שלהם, ומרגישים יותר בנוח לשתף אותה עם שאר העולם. בעקבות שינויים אלה, הורגש הצורך לחנך את הדור הצעיר בהתאם, כך שיפסקו הנורמות הישנות. דרך אחת לעשות זאת, הינה בעזרת תעשיית האנימציה. בכתבה זו ננתח את הייצוגים בסדרות נבחרות, ונחקורן- לאה מלזר קרימולובסקי ח3


כמעריצה של סדרות אנימציה, שמתי לב בזמן האחרון שבמספר רב מהן ישנן דמויות בעלות נטיות מיניות שונות. תופעה זאת היא מצוינת ואני מקווה מאוד שמשפיעה לטובה על הצעירים מבין הצופים. אין ספק שכדאי שיתרגלו לראות בני אדם מגוונים.

ברוב המקרים ניתן לראות שליוצרים באמת אכפת מכך שיהיה ייצוג חיובי. לצערנו, ישנם גם מקרים בהם חברות גדולות משתמשות בפופולאריות המתקבלת מסדרה גאה ומכניסות דמויות גאות רק בשבילה. דבר זה הוא רע מאוד, מכיוון שאומר שיוצרי הסדרה כלל לא מתייחסים לרגישות הנושא.


נתבונן בכמה סדרות ונחליט מהו המקרה בהן.

שימו לב, הכתבה מכילה ספוילרים לסדרות עליהן מסופר.



בית הינשוף (The owl house):

יוצרת: דנה טראסה

פלטפורמת שידור: ערוץ דיסני


תקציר: בית הינשוף הינה סדרת מתח ופנטיזה על נערה צעירה בשם לוז אשר מגיעה בטעות אל עולם אחר מלא בשדים, מכשפות והרבה מאוד קסם.

לוז הינה ביסקסואלית, כלומר נמשכת מינית לשני מגדרים. במהלך הסדרה לוז מתחברת עם אמיטי, נערה לסבית (כלומר, אישה שנמשכת מינית לנשים). מערכת היחסים בין לוז ואמיטי התפחתה מאוד במהלך הסדרה. תחילה, היו יריבות ובמהלך הסדרה התפתחו ולאט לאט נהיו קרובות יותר אחת לשנייה. במהלך העונה הראשונה נודע על כך שאמיטי מאוהבת בלוז. מתחילת העונה השנייה לוז ואמיטי רשמית מכירות את עצמן כזוג.

באחד מן הפרקים הראשונים בעונה השנייה הוכרה הדמות ריין. הם מגדירים את עצמם כNon binary, כלומר לא כזכר ולא כנקבה. זוהי דמות דיסני הראשונה ללא מגדר. באנגלית, התייחסו אל הדמות כ-They/them/theirs, אילו בדיבוב לעברית קראו להם הוא...! בעברית ישנם כמה דרכים להתייחס אל אנשים ללא מגדר, כלומר לא הייתה להם אף סיבה לקרוא להם הוא.

לפי דעתי הדרך בה הסדרה מציגה דמויות עם מגדרה ונטיות מיניות שונות היא טובה מאוד. לפי ראיונות וכתבות, ניתן להבין שליוצרת הסדרה באמת אכפת מהייצוג הנהדר. אין ספק שהכלה של דמויות עם נטיות מיניות ומגדרים שונים גורמת לסדרה להיות מאוד פופולארית, (אך אם להיות כנה – לפי דעתי פרסום זה מגיע לסדרה) אך איני חושבת שזאת הסיבה להכלה של דמויות אלו.

אני ממליצה מאוד על סדרה זו, גם בזכות העלילה המדהימה וגם בזכות הייצוג הנפלא.




שי-רה ונסיכות הכוח ((She-ra and the princesses of power:

יוצרת: נואל סטיבנסון

פלטפורמת שידור: נטפליקס

תקציר: הסדרה מספרת על אדורה, נערה שחייה על כוכב לכת בדיוני בשם אתריה. היא גדלה במין ארגון צבאי אשר מטרתו היא להביס את נסיכות הכוח שעומדות בדרכן מלהשתלט על כוכב הלכת. בתחילת הסדרה, אדורה בורחת מהמקום בו גדלה, הופכת לנסיכה לוחמת עם כוחות קסומים על ידי חרב שמצאה, ומצטרפת לקבוצת הנסיכות. ביחד איתן היא נלחמת בארגון הצבאי בו גדלה.

במהלך הסדרה, מתפתחת מערכת היחסים של אדורה עם חברה בשם קטרה איתה גדלה במקום הצבאי. קטרה ואדורה נמשכות לנשים. מערכת היחסים שלהן מתפתחת באופן מדהים, ובסוף הסדרה הן מודות על אהבתן אחת לשנייה.

בסדרה ישנם זוגות להט"בים רבים, ובהחלט ניתן לראות שהתפתחות מערכת היחסים בין אדורה לקטרה שהחלה בתחילת הסדרה תוכננה להוביל להיותן זוג. כלומר, פרט זה כנראה לא הוכנס רק בשביל הפרסום.

אני ממליצה מאוד על סדרה זו וגם בה אני חושבת שעשו עבודה נהדרת.






וולטרון: המגן האגדי (Voltron legendary defender)יוצרת: לורן מונטגומרי

פלטפורמת שידור: נטפליקס

תקציר: בסדרה מסופר על חמישה נערים שהופכים למגני היקום. הם נלחמים במי שמנסה לכבוש את היקום ועוברים הרפתקאות מעניינות.

יוצרי הסדרה רצו ששתיים מן הדמויות הראשיות יהיו ביחד (לשניהם אותו מגדר). מערכת היחסים ביניהם התפתחה באופן טוב מאוד. נראה היה הגיוני מאוד שיהיו ביחד, אך לבסוף זה לא קרה. הסיבה לכך היא שאחת מהחברות שעבדו על הסדרה לא הסכימה לכך.





לסיכום, ישנן סדרות רבות כיום המייצגות דמויות גאות באופן מצוין. אני מקווה מאוד שזה ימשיך להיות כך.

bottom of page