top of page

התכנית חינוך מיני - דעה


הפוסטר הרשמי

סדרת הדרמה-הקומית הבריטית, ״חינוך מיני״, שוחררה ב-11 בינואר השנה מבית היוצר Netflix.

הסדרה מספרת את סיפורו של נער מתבגר ששמו אוטיס מילברן (מגולם על ידי אסא באטרפילד, שיחק בסרט "הוגו״) שאמו, ג׳ין מילברן (מגולמת על ידי ג׳יליאן אנדרסון, שיחקה בתכנית "The X Files”)עובדת כסקסולוגית. הסדרה מתמקדת בחייו של אוטיס אשר לומד בכיתה י׳, שלו עצמו יש בעיות מיניות. הסדרה מתמקדת בדרכי ההתמודדות שלו עם בעיות אלה, על התמודדותם של אוטיס ושל חברו הטוב ביותר אריק אפוינג (מגולם על ידי נקוטי גטווה) עם מערכות יחסים סבוכות ועל החברות הנרקמת עם מייב ווילי. (מגולמת על ידי אמה מקי) מטרת היחסים עם וולי היא הקמת ״קליניקה״ אשר עוזרת לבני נוער לטפל בנושאים הקשורים במין בזמן שאת כל המידע אודות הנושא- שואב אוטיס מסיפורי אמו.


אוטיס גר עם אמו הגרושה בבית על גדות נהר בלנדוגו אנגליה. אמו עובדת כסקסולוגית מתוך אמונה בשירות האוכלוסייה. היא מאמינה כי פתרון הבעיות המיניות שלה יכולה למנוע מתחים וקשיים נפשיים לעשרות שנים קדימה, ואף לכל החיים.


מייב, נערה חכמה ומיוחדת, נאלצת לטפל בעצמה בקרוואן בודד מאחר ומשפחתה רווית קשיים - אביה ברח כשהייתה קטנה, אמה מכורה לסמים ואחיה נעלם. כך וויל מעוצבת כדמות חזקה מאד, אחת מתכונותיה הבולטות היא היכולת לשרוד בכוחות עצמה.

בעקבות תקרית של אחד הדמויות המשניות בסדרה, אדם גרוף (מגולם על ידי קונור סווינדלס), שנגרמה עקב משברים עם בת זוגתו, מייב ואוטיס נחלצים לעזרה. אוטיס מגלה כישרון אחד שלו אשר הוא מצטין בצורה מופלאה והוא היכולת לטפל בבעיות מיניות של חבריו. מייב מגלה עניין באופציה העסקית הגלומה בכך, נדהמת למראה חברה הטוב והצלחתו בתחום, ושמחה כאשר אופציה זו עשויה לפתור את מצוקותיה הכלכליות כך שתוכל להמשיך ולגור בקראוון שלה.

בנקטדה זו, ההתפתחו העלילתית מביאה לשיתוף פעולה בין ויילי לאוטיס- אשר מקימים יחד קליניקה סקסולוגית מחתרתית בתיכון ומסייעים לבני נוער אשר נתקלים בקשיים בנושא, כאשא ויילי מנהלת ואוטיס על מטפל בפועל. בשלב זה לא רק שנירקם שיתוף פעולה עסקי- אלה גם נרקמת חברות עמוקה ויחידה במינה בין "השקופים" ו"מקובלים" בשכבה- בין ה״חנון״ ו״האדג׳ית״. במהלך הטיפולים בתלמידי התיכון, אריק מגלה על עצמו דברים ומתנסה בסיטואציות קומדיות למדי, יחד עם כאלה שהן דרמטיות ועגומות.



בפן האישי של אוטיס, הסדרה מספרת על החיים תחת טיפול של אמא סקסולוגית אשר מקפידה לנתח על פעולה שלו וכל מוטיבציה ורצון אשר מתעוררים אצלו. אוטיס לאמו ישנה מערכת יחסים מיוחדת, המושתתת על רוגע וטיפול אפקטיבי בבעיות המתעוררות בינהם- אשר נוגעות בכל נושאי החיים. הם מאוד קרובים ופתוחים זה עם זה - אולם, עד שזה מגיע לבעיות המביכות.


בפן הקליני של אוטיס, הסדרה מספרת על חלק ממגוון הקשיים המיניים שבני נוער בבריטניה חווים. יש לציין כי בבריטניה שליש מבני הנוער בני ה-14 פעילים מינית, כך שיש הרבה קשיים כאלו. בין הקשיים ישנן מערכות יחסים הומוסקסואליות, מערכות יחסים הטרוסקסואליות, אונות, גילויים עצמיים והקשיים שחווים בני הנוער בהם.


בפן החברי של אוטיס, הסדרה מספרת על חברות קרובה מאוד בינו לבין חברו אריק, שהוא הומוסקסואל. אריק, אשר מגיע מרקע נוצרי שמרני הדוק, מוצא עצמו בניסיון לביטוי עצמי עם תלבושות, איפור ועוד. ניתן להבחין בקשיים שאריק חווה, בין אם ברחוב כאשר חבורת שיכורים מרביצה לו, לבין בבית הספר שבו מקניטים אותו, ואף בבית הדתי שלו - כשהוא עצמו אתאיסט. יש לציין משפט מעורר השראה שאריק מספר לאביו אשר מפחד על היותו צבעוני וזוהר מול הזולת: ״אני בכל מקרה אפגע, אבל אם כבר - אז עדיף להיפגע שאני מי שאני ולא מישהו אחר״.


הסדרה מכילה המון צ׳ופרים נוספים: מבחינה טכנית, הסדרה מכילה סטים וסצנות רבים שנוצרו באיכות גבוהה מאוד ושפשוט כיף לצפות בהם, בצבעים הססגוניים שמכילים ועם המון מוזיקה טובה.


״חינוך מיני״ גילתה עניין רב בקרב המשתמשים; 40 מיליון ממשתמשי Netflix ברחבי העולם צפויים לצפות במינימום 70% מפרק אחד בסדרה תוך ארבעה שבועות. הסדרה קיבלה גם ציון של 90% ב-Rotten Tomatoes (גבוה מאוד).

אני מעניק ל״חינוך מיני״ ניקוד מירבי של 10 מתוך 10. הסדרה מבית Netflix מהווה חלון לחיים שלנו כבני נוער בפרט וכבני אדם בכלל, בנושאים מגוונים שרוב האנשים מתביישים לדבר עליהם.

מחד גיסא, ״חינוך מיני״ מהווה מקור השראה לכל הנושאים שנוגעים לחיינו, בין אם נושאים מיניים לבין נושאים של שיוויון ואהבת האחר. מאידך גיסא, ״חינוך מיני״ היא קומדיה פשוט כיפית לצפות בכל המובנים - אם מדובר על הדמויות עצמן או עד לפרטים הקטנים שמפוזרים לאורך הסדרה.


״חינוך מיני״ צפויה להמשיך לעונה נוספת שתשוחרר בערך באותו תאריך בשנה הבאה, ואין ספק שאני מתכנן לצפות בה.

bottom of page