top of page

השינוי במעמד האישה לאורך השנים לפי דיסני

חברת דיסני הפיקה סרטים רבים שקשורים לנסיכות ואהבה של פנטזיה. בסרטים שלהם אפשר לראות שינויים בין המעמד של האישה והביטוי שלה בסרטים בבד לשינויים עולמיים. בכתבה הזו אני אציג את הסרטים ואת השינויים לאורך השנים - גיא גזית.


רובנו גדלנו על הסרטים של דיסני וחלקנו עד היום.

לדעתי סרטי דיסני מחולקים לארבע תקופות שאפשר לראות בהן שינויים לגבי מעמד האישה בחברה ומעמד האישה בסרטים שלהם. חילקתי את זה לתקופה הקלאסית ישנה, המתפתחת או כפי שהרבה אנשים אוהבים לקרוא לה הרנסנס של דיסני וההווה שאלו הסרטים שמוצגים בימינו.

אז נתחיל עם התקופה הקלאסית:


שלגייה (1937): הוא סרט מאולפני דיסני שיצא בשנת 1937 הסרט מדבר על קנאה בין שתי נשים על יופי המלכה רוצה להיות יותר יפה משלגייה ומנסה לרצוח אותה. גמדים מצילים אותו בתמורה לספק את צרכיהם והמלכה מגלה זאת ומנסה להרוג אותה שנית ומצליחה להרעיל אותה עד שדמות גברית אחרת מצליחה להציל אותה הנסיך והם חיים באושר ועושר עד עצם היום הזה בלה בלה בלה החיים מושלמים...

בסרט שלגייה מתאפיינת בקסם אישי, תמימות, ויופי יוצא דופן כמעט כמו הפאסיביות שלה. שלגיה לא יוזמת, אלא נגררת, בכל שלבי העלילה. היא חולמת על הנסיך שיתחתן איתה, ובינתיים ממשיכה בשמחה לשרת אחרים. "שלגיה" הוא בסופו של דבר סיפור על יופי חיצוני ובעזרתו שלגיה זוכה בסוף השמח שלה, שכן יופיה הוא זה שגרם לגמדים להציג אותה בארון זכוכית במקום לקבור אותה, ולקבל נשיקה מהנסיך, אפילו בהיותה חסרת רוח חיים


סינדרלה (1950): מדבר על גיבורה שחולמת על ארמונות ונשפים מגשימה את ייעודה ופוגשת נסיך המתחתן איתה כי הנעל מתאימה לה . הסרט ממשיך את הז'אנר של האישה התמימה שהנסיך מציל אותה מצרה כלשהיא במקרה הזה לעבוד אצל אמא החורגת.


היפיפייה הנרדמת (1959): שוב סיפור על מרשעת שמובלת ע"י התכונה הנשית הסטריאוטיפית קנאה, ומטילה עליה כישוף ביום הולדתה. לפני הכישוף ישנן פיות שמברכות אותה לא בבריאות, אושר, או אינטליגנציה, אלא יופי. בסרט היא פוגשת נסיך באמצע יער והוא מתחיל לגעת בה. אפילו כשהיא נבהלת ומנסה להימלט מאחיזתו, הוא מתעלם ומחזיר אותה אליו שוב ושוב. היא נענית לחיזוריו ומתאהבת עד כדי כך, עד שאפילו כשהיא מגלה שהיא נסיכה, ושיש לה זוג הורים חיים, היא מתמוטטת רגשית בשל אהבתה לגבר שזה עתה פגשה. אבל בסוף היום שוב הנסיך מציל את המצב, כולם מאושרים, ורק הפיות הטובות ממשיכות להתמקד בדברים החשובים באמת: צבע השמלה שלה.

לדעתי הסרטים הללו מסכמים את מעמד האישה בשנים הללו הכי טוב ואפשר ממש לראות את זה לפי הסרטים שכולם כללו דמויות נשיות, חלשות שרק האהבה לאיזה נסיך תציל את אותן מכישוף שמכשפה רעה או אמא חורגת אכולת קנאה הטילו עליהן. אני חושב שהמסר שעובר בסרטים הללו הוא מעין "תיהי יפה תשתקי והכל יהיה בסדר" הם מיצגים את מעמד האישה באותן תקופות של ממעמד האישה באותה תקופה בתור מגדלת ילדים שצריכה לרצות את בעלה בכל מצב והיא תלויה בו כלכלית ורגשית.

התקופה המתפתחת: היא מאופיינת בסרטים אקזוטיים וסרטים שמבוססים על סיפורים קלאסיים כמו הרקולס פוקהונטס ואלדין.


בת הים הקטנה (1989)- הסיפור הוא על אריאל נסיכת הים. היא דמות קצת יותר עצמאית ומרדנית מהדמויות מהתקופה הקלאסית היא לא "נערה במצוקה". מתחילת הסרט ניכר שהיא מורדת באביה השליט, ממרה את פיו, ושוכחת להגיע לקונצרט החשוב שבו כל אחיותיה שרות כדי לפאר אותו. אריאל מוקסמת מעולם בני האדם האסור. ומתאהבת במלח. הספינה של המלח נקלעת לסערה והיא מצילה אותו מטביעה דבר שנוגד את חוקי אנשי הים בעלילת הסרט היא עושה עסקאות מפוקפקות עם מכשפה (כן חברים יש גם מכשפות רעות בים). העסקה אומרת שאריאל תקבל נשיקת אמת ממישהו ואם לא היא תאבד את הקול שלה. המלח נותן לה נשיקת אמת והיא מקבלת רגליים. ההקרבה העצמית של אריאל עבורו מוגזמת: היא מוותרת על קולה מרצונה, ומהמרת על החופש שלה בעסקה מסוכנת. בסוף, אחרי שהיא זוכה באהבת האמת, הפיתרון ההגיוני שאביה מוצא הוא להפוך אותה לבת אנוש. בסופו של דבר הדמות שלה הרבה יותר נועזת ופעלתנית. ומראה את השינוי שחל במעמד האישה בשנים הללו.

עכשיו אחרי שדיברנו על הרנסנס של דיסני נדבר על ההווה אז מה קורה עם סרטי דיסני עכשיו? נקפוץ 27 שנים קדימה לסרט מואנה.


מואנה (2016)- הסרט מואנה מדבר על בת הצ'יף זאת אומרת המנהיגה הבאה של השבט שלה היא מורדת באביה ויוצאת למסע במקום השונה מהסביבה המוכרת. היא שואלת שאלות, עושה בחירות, מניעה את מאווי חצי האל לפעולה. כשהוא מזלזל בה, היא ניצבת מולו, וכשהוא מנסה לשכנע אותה לוותר, היא מתעקשת. לבסוף מאווי עוזב אותה, ואחרי נקודת שבר היא ממשיכה לבד. הוא אמנם חוזר לבסוף לעזור לה, אך היא המובילה שאף זוכה לבסוף בהערכתו

הסרט מתמקד בעניין של זהות היא לומדת מי היא ומקשיבה לקול בתוכה מואנה הוא סרט שונה כי הגיבורה לא עוזבת את עולמה לתמיד אך גם לא פשוט חוזרת הביתה למציאות הקודמת בסוף המסע ,היא חוזרת הביתה ומשנה שם סדרי עולם. מצעידה את כל השבט שלה לתקופה חדשה. אין כאן שום סיפור רומנטי, והאושר שלה בסופו של דבר לא מותנה בכך שיהיה גבר לצידה...


כך ראינו את השינוי של דיסני לאורך השנים מדמות נשית חסרת כוח שחייבת גבר לצידה, לסיפור שאין בו צד רומנטי שמלמד ילדים על זהות אישית ומנהיגות.

bottom of page