top of page

הקורונה – השפעתו על ישראל עד כה

מגפת הקורונה הביאה לסגר ממושך שהוטל על ישראל כדי לצמצם מגעים בתוך האוכלוסייה וכך למנוע הדבקה והתפרצות מהירה של הנגיף. במהלך הסגר פורסמו הגבלות והנחיות שהשתנו בהתאם למצב התחלואה ולקצב ההדבקה בישראל. אילו אפקטים עברו על החברה הישראלית בתקופה האחרונה? - אורי ימין, י"א 3.


בעקבות הסגר שהוטל, אנשים בכל רחבי העולם היו צריכים להסתגל במהירות למצב החדש, להקשיב להנחיות ולמצוא פתרונות יצירתיים שיחליפו את המפגשים הפיזיים. כך, במהלך חודש מרץ החליטה הממשלה לבטל את הלימודים בבתי הספר, להשבית את הפעילות בגני הילדים, לסגור מסעדות ולהשאיר עובדים חיוניים בלבד בשוק העבודה. רבים מצאו את עצמם בחל"ת, מפוטרים, עובדים מהבית, לומדים מהבית, מזמינים מזון, בגדים ומשלוחים אונליין ומסתגלים בפרק זמן למציאות שונה מאוד ממה שהכרנו.


הלימודים הפורמליים שהיו בכיתות עברו להיות שיעורים מקוונים, עבודות הגשה החליפו מבחנים והיו מספר מבחנים שהפכו ל"מבחני בית". כל מערכת החינוך הפכה בין ליל למערכת מתוקשבת והבנו שאפשר גם אחרת... המשכנו ללמוד והתקדם בחומר הלימוד גם בתקופה מורכבת כזו.

כמו כן, רבים פחדו ללכת לתורים שקבעו אצל הרופאים השונים מפני שחששו לפגוש אנשים במרפאות לכן, קופות החולים השיקו מכשירים ואפליקציות טכנולוגיות שמאפשרות להיפגש עם הרופא במרחב הדיגיטלי במקום להיפגש פיזית.

גם בתחום הבנקאות התחולל שינוי, מזה מספר שנים שהבנקים מעודדים לקוחות לעבור להתנהלות כלכלית מהדיגיטל אך ללא הצלחה. בעקבות הקורונה, אנשים מבוגרים שחששו לצאת מהבית מפני שהם מצויים בקבוצת סיכון, נאלצו ללמוד להסתדר עם האמצעים הטכנולוגיים שעומדים לרשותם כדי להמשיך לנהל את העניינים הפיננסים שלהם גם בזמן הקורונה.


משבר הקורונה הוביל למפגשים משפחתיים באפליקציות כגון: Zoom, ימי הורים מבית הספר התקיימו ב-Zoom, ראיונות עבודה הפכו למתכונת מקוונת, פגישות עסקיות, שיחות עם פסיכולוגים, שיעורי ספורט ועוד...

כולנו למדנו להסתגל במהירות למצב החדש, להמשיך בשגרת חיינו עד כמה שניתן גם בתקופה כזאת וזו הייתה הזדמנות לנצל את יתרונות הטכנולוגיה לצורכנו ולהפיק את המרב ממשבר הקורונה.

גם בצה"ל שינו התנהלות בתקופת הקורונה, כך למשל יום המא"ה שהינו יום מיונים לבנות כיתה י"א המסייע לצה"ל להתאים לחיילות הצעירות תפקידים מתאימים לכישוריהן, אשר עד כה התקיים במספר מוקדים בארץ, עבר למתכונת מקוונת. כן, גם צה"ל מצא לנכון למצוא פתרון בכדי להמשיך ולא לדחות את תהליך המיון של החיילות לעתיד, עד לסיום משבר הקורונה. כך, הבנות יכלו להמשיך את המיון שלהן לתפקידים שונים בצה"ל ועברו את יום המאה בZoom.

לסיכום, אני חושבת שההתקדמות הטכנולוגית בזמן משבר הקורונה מבורכת, הייתה קפיצת מדרגה מבחינה טכנולוגית וגמישות לשינויים אשר הובילה להתייעלות של הארגונים, ייעול זמן עבור התושבים (כבר לא מבזבזים זמן על נסיעה, חניה ועמידה בתור לבנק לדוגמא) וניהול זמן אישי.


בנימה אישית, כתלמידת י"א, מצאתי את עצמי מנהלת את הזמן העומד לרשותי ומתכננת את הלו"ז להשלמת כל המשימות, כשבשגרה רוב היום הלו"ז נקבע ע"י בית הספר ולי נותר לנהל שעות בודדות ביממה.


שנדע ימים טובים יותר במהרה!

bottom of page