top of page

הקורונה: האם נפטר מהמסכות?

הידיעה על מספר חיסונים פוטנציאליים נגד וירוס הקורונה מעניקה תקווה לסוף המגפה, אך מומחים מזהירים כי אנו עשויים עדיין לעטות מסכות ולעקוב אחר הנחיות אחרות, כמו התרחקות חברתית, לפחות שנה נוספת.- הילה מעברי י"ב1


הגורם העיקרי יהיה כמה מהר ניתן לתת חיסון. החברות שמפתחות חיסונים אלו הציעו לוחות זמנים אופטימיים, אך חלק מהמומחים מפקפקים בזהירות בזמן בו התהליך עשוי להימשך.


מתי נפטר מהמסכות?

בזמן האחרון אנו מבלים חלק מהזמן שלנו בחזרה הביתה מכיוון ששכחנו לעטות את המסכה לפני שפניתנו לכיוון הכניסה לחנות, לבית הספר או לעבודה. השאלה היא מתי נוכל להפסיק לעטות מסכות?

לדעת רוב המומחים, זה לא הולך לקרות בעתיד הנראה לעין.

עד עכשיו ידוע שעטית מסכה מסייעת במניעת חיידקים כמו SARS-CoV-2 בסביבה - שם הם יכולים להישאף על ידי אחרים. מסכות גם מציעות הגנה מסוימת מפני נשימת חיידקים של אדם אחר. בקצרה, עטית מסכות מפחיתה את העברת נגיף הקורונה.

נראה שזה הגיוני לומר שכולנו יכולים להפסיק לעטות מסכות כשאנחנו כבר לא צריכים לדאוג לגבי הפצת הנגיף. אז בתיאוריה, נראה שאולי נוכל להפסיק עם המסכות אם יהיה חיסון יעיל (והוא נמצא בשימוש נרחב מספיק כדי להפחית באופן דרסטי את מספר החולים), יהיה "חסינות עדר" או שכולם יהפכו לחסינים באופן טבעי מפני הנגיף. הבעיה היא שאנחנו לא יודעים אם או מתי יכול להתרחש אחד מהדברים האלו.

ישנם מומחים המנבאים כי נגיף זה ימשיך להדביק אנשים בקצב משתנה לפחות בחמש השנים הבאות. מודלים אלה מראים מקרים של COVID-19 הממשיכים לעלות ולרדת גם לאחר פיתוח חיסון. זה אומר לנו שיהיה חשוב להמשיך ולעטות מסכות כדי למנוע מקרים כאלו בעתיד.

עטית מסכה עשויה להוות מטרד, אך זוהי אסטרטגיה מכריעה למניעת התפשטות הנגיף. ניתן גם להפוך את המסכה למהנה יותר אם קונים אחת שמתאימה היטב, נוחה ואפילו אופנתית כך נוכל לעטות אותה בכל פעם שנצא לפומבי.

ד"ר קולין קראפט, סמנכ"ל רפואי ראשי בבית החולים האוניברסיטאי אמורי באטלנטה, אמר כי בעוד שהחיסון עשוי להיות זמין לרוב האוכלוסייה בתוך שנה, הנגיף יצטרך להיות נפוץ פחות לפני שהמסכה תיעלם.

"... אני חושב שאנחנו לא הולכים לעטות פחות מסכות בקרוב אם אנשים ימשיכו להתנהג כמו שהם מתנהגים כרגע," אמר קראפט. "הייתי אומר שיש לנו לפחות שנה נוספת בשיעור שאנו הולכים [...] אבל זה קשור למאמץ שאנחנו רואים בציבור. ככל שאנשים רק מסרבים לעטות מסכות מה שהופך את זה לסוגיה של חופש אישי, ככה נעטה מסכות זמן רב יותר."

קראפט גם אמר כי מכיוון שלוקח זמן מה לחיסון להיות יעיל ודורש שתי מנות, אנשים שיקבלו את החיסון יצטרכו להמשיך ולעטות מסכות כראוי.





מהם החסרונות והיתרונות?

עטית מסכות לא הייתה נפוצה לפני כשנה וחצי וסביר להניח שרובנו לא עטינו אותן אף פעם לפני התפרצות המגיפה. אין ספק שלפעמים עטית המסכה עשויה להיות לא נעימה בשל אי נוחות או קושי נשימה, לפעמים קשה לזהות מכרים ואי אפשר לראות את פניהם במציאות ותמיד צריך לזכור לקחת אותה לפני שיוצאים מהבית. לעומת זאת, חשוב מאוד לזכור את חשיבות היתרונות של המסכה הגוברים על חסרונותיה הזמניים - היא שומרת על בריאותנו ובריאות הסובבים אותנו, בזכותה אפשר להיפגש עם אנשים תוך שמירת ההנחיות ובכל זאת להיות מוגנים, עטית מסכות מקדמת אותנו לחזרה לשגרה ואפילו אפשר להפוך את המסכות לפריט לבוש אופנתי.



האם נתגעגע למסכות?

המסכות כבר הפכו לחלק קבוע מחיינו ופריטי הלבוש שלנו, ישנן מסכות מקושטות, צבעוניות ומצחיקות. כנראה שבעוד כמה שנים לא נזכור או נתגעגע למסכות כי כרגע הן מזכירות לנו אורח חיים שונה ומוגבל תחת הנחיות של מגפה עולמית, אך אין ספק שבתקופה הנוכחית הן אכן פריט יצירתי עבור הרבה אנשים.









Comments


bottom of page