top of page

הצד האפל של הטכנולוגיה

איך גורמים לנו להתמכר למסכים ואיך האינטרנט יכול להרוס את האנושות-גיא גזית


לאחרונה ראיתי סרט על הרשתות החברתיות, טלפונים, משחקים וטכנולוגיות שונות שכולנו משתמשים בהם ביום יום. שם הסרט : "מסכי עשן המלכודת הדיגיטלית" ואתם יכולים למצוא אותו בנטלפיקס. הסרט מציג את הדרך שבה תאגידים כמו פייסבוק וגוגל גורמים לנו להתמכר לטלפונים שלנו.

טכנולוגיה היא נושא רב מימדים וכוללת כל כך הרבה תחומים, אני אתמקד בסכנות של הטכנולוגיה לעומת היתרונות המטורפים שהיא הביאה איתה לעולם.

אין ספק שהטלפון, המחשב והאינטרנט שינוי את פני העולם והפכו אותו למקום שונה שלא נראה לאורך כל ההיסטוריה. הטכנולוגיות הללו חיברו את העולם ועזרו להתגבר על הקושי הפיזי של מרחק ובכך השפיעו על כל תחומי החיים בזמן מועט ביותר.


היום התקשורת שלנו מתבססת על הטלפון החכם והקשרים החברתיים שלנו תלויים בו. בין אם זה בוואצאפ , באינסטגרם או בפייסבוק. אי פעם עצרתם רגע וחשבתם מאיפה גוגל מרוויחה כסף? הרי אנחנו לא משלמים לה. אדם חכם אמר לי פעם שאם אתה לא משלם על המוצר אתה המוצר ואכן היום אנחנו הפכנו מצרכנים של מוצרים להיות המוצרים עצמם. אתם בטח שואלים את עצמכם למה אני המוצר ואיך ? אז לגוגל פייסבוק ואינסטגרם יש מטרה אחת והיא להשאיר אתכם צמודים למסך כדי לצרוך תוכן אינסופי ומדי פעם לדחוף לנו כמה פרסומות שמכניסות להם כסף. לתאגידים הללו יש אלגוריתמים מאוד חכמים שיודעים לגרום לנו להישאר עוד ועוד במסך. הנה כמה טריקים שהחברות הללו משתמשות שיגרמו לנו להמשיך להישאר צמודים למסכים:

1) הגלילה: פייסבוק, אינסטגרם וחברות רבות נוספות, יוצרות את התוכנה שלהם בצורה כזו שכדי לראות עוד תוכן תהיו חייבים לגלול את המסך למטה ומתוך אינסטינקט אנושי של סקרנות אתם תרצו לראות את התוכן הבא שנמצא מרחק משיכה אחת עם האצבע.

2) הודעות קופצות: לכולנו קופצות הודעות בטלפון ובדרך כלל כתוב בהן שמישהו שלח לנו הודעה או שמישהו תייג אותנו אבל אי פעם שאלתם את עצמכם למה אנחנו לא יכולים לראות את התמונה או את ההודעה? אז כמובן ששום דבר לא קורה במקרה. הכוונה מאחורי זה שתהיו חייבים לראות מה כתבו עליכם, באיזו תמונה השתתפתם, או איזה סרטון פרסם היוטיובר האהוב עליכם וכל זה כדי למשוך עוד זמן שבו אתם מרותקים למסך.

3) צלילים ממכרים: בהרבה מאוד משחקים המפתחים מכניסים בכוונה צלילים ואנימציות שמעוררים את המוח ומפרישים הורמונים שמעלים את דופק הלב וגורמים לשמחה. השיטה הזו דומה לבתי קזינו בווגאס שמכניסים צלילים מיוחדים למכונות מזל כדי לגרום לשחקן להתכר לצליל של הניצחון ובכך להמשיך לשחק.



חוץ מהטריקים הללו נוצרת בעיה שלדעתי היא הבעיה הגרועה ביותר בתחום הזה. האלגוריתמים של החברות האלו גורמים לנו לראות תוכן שאנחנו רוצים לראות זאת אומרת שמתאימים לנו את התוכן שניחשף אליו לפי מה שאהבנו לראות. הדבר הזה לגיטימי כשרואים סרטים של כלבים חמודים ביוטיוב אבל כשזה מגיע לחדשות שמשולבות בפייק ניוז שמפיצים בכל רחבי הרשת, נוצר מצב בעייתי שבו כל אחד רואה מציאות אחרת לגמרי וצופים מקבלים את המציאות בצורה שונה לגמרי שרחוקה מהאמת. לצורך הדגמה בוא נדמיין שאתם צורכים חדשות מיוטיוב או טוויטר ואתם קוראים כמה כתבות בנושא מסויים. האתר מזהה שהנושא הזה מעניין אתכם ומתחיל להראות לכם אך ורק כתבות בנושא הזה ולכן אם אתם קוראים לדוגמה על מתמודד לתפקיד פוליטי, אתם תקבלו תוכן על מי שאתם תומכים בו ותחשבו שהוא הולך לנצח בבחירות.




עוד דוגמה לבעיה הזו התרחשה במהלך הבחירות הקודמות לנשיאות ארצות הברית שבהן הפיצו תיאוריות קונספירציה שקושרות את מפלגתה של הילרי קלינטון ומסעדות ברחבי ארצות הברית לסחר והתעללות בילדים. באותה העת האלגוריתם קישר בין חיפושים על תיאוריות קונספירציה לשמועה שציינתי ובכך כל מי שחיפש מידע על תיאוריות קונספירציה הופצץ במידע על התיאוריה הזו. אנשים חשבו שזה כל כך אמיתי, עד כדי כך שהגיע אדם חמוש לפיצריה בארצות הברית וירה בתוך המבנה כדי לשחרר את הילדים שלכאורה נמצאים שם.

כמובן שהפרשה התבררה כשטויות מוחלטות והיא זעזעה את ארצות הברית והרחיבה את חוסר האמון בתקשורת.

לסיום, חשוב שנבין שלצד כל היתרונות של האינטרנט אנחנו חייבים להסתכל על הדברים בראייה ביקורתית. עלינו להבין שמאחורי האתרים והאפליקציות עומדות חברות שמפעילות אלגוריתמים מתוחכמים כדי לגרום לנו לשהות כמה שיותר במסכים ולהרוויח בסופו של דבר כסף.



bottom of page