top of page

הפקת אנרגיה ממקורות חדשים: פצלי השמן ב-2019 ומשמעותם בעת המודרנית

טכנולוגיית פצלי השמן היא דרך יחודית להפיק נפט מן האדמה, בניגוד לגישה הרווחת כי הנפט עתיד להתכלות בזמן הקרוב מאוד, זוהי דרך יעילה להפקת אנרגיה. הנה כמה חידושים בתחום.


כמות הנפט העולמית עלתה משמעותית בשנים האחרונות כשמתחרה חזקה עומדת איתנה מאחורי מגמה זו עם מספרים מדהימים – והיא ארצות הברית. ארצות הברית משתמשת בטכנולוגיית פצלי השמן בצורה חדשנית ויעילה. אך מה היא טכנולוגיה זו? פצלי השמן הם למעשה סלעים הנמצאים באדמה אשר עשירים בחומר אורגני הנקרא קרוגן, מן הסלע ניתן להפיק אנרגיה על ידי חימומו בתנור או להפיק ממנו נפט בעזרת זיקוק של אדי נפט מן הסלע.


עד היום, למעשה, עד שארצות הברית פיתחה את שיטה זו, השימוש בפצלי השמן היה כרוך בזיהום סביבתי גדול ולא כדאי מבחינת משאבים. לאחרונה, ארצות הברית שיכללה את הטכנולוגיה של הפקת האנרגיה מפצלי השמן, והפכה אותה לזולה יותר ויעילה יותר כך שהביאה לידי תפוקה של כמות אדירה של עד 15.6 מליון חביות נפט ליום(!). כמות זו של נפט הזה איננה רק מופקת מפצלי השמן, אך להם יש חלק משמעותי בתפוקה הזו. שיפור זה התהליך ההפקה של הנפט הביא לידי כך שכעת ארצות הברית היא המייצרת הראשית של הנפט בעולם. לא סעודיה, לא רוסיה, לא עיראק ולא איראן – אלא ארצות הברית.

בהתיחס לנתונים אלה, נראה כי ארצות הברית עדיין צריכה לייבא נפט משום שהיא צורכת יותר נפט מאשר הייצור העצמי שלה (חשוב לציין כי בשנת 2013 היצור שלה עמד רק על ה10 מליון חביות נפט ליום, כך שזהו שיפור משמעותי בתפוקה). טכנולוגית פצלי השמן עדיין לא פועלת בשיא פעילותה וכן בעתיד הקרוב מאוד ארצות הברית עומדת לייצר אפילו יותר נפט ולפתוח פער משמעותי ממתחרותיה – כך שמגמה זו אף צפויה להתחזק.

לדבר זה יש משמעות אדירה. דבר ראשון יצירת אנרגיה זו מהווה מכת מחץ לאויביה של ארצות הברית. מדינה כמו רוסיה מסתמכת בצורה מאסיבית על דלקים בכלכלתה, וכעת מחירי הנפט נמוכים באופן משמעותי יותר מכפי שהיו, והם צפויים לרדת עוד, שכן כמות הנפט ושפעו יגדל. רוסיה כעת חווה משבר כלכלי קשה מאוד בשל כך, ומבחינת ארצות הברית זו פשוט תוספת כוח גדולה.


פצלי השמן משפיעים גם על מדיניותה של ארצות הברית משום שעד היום ארצות הברית נהגה להשקיע כוחות אדירים על מנת לדאוג כי הנפט יזרום אליה בבטחה. אולם כעת, באור החידוש שבפצלי השמן, היא יכולה להיות כמעט "חוםשייה מדאגה" . במקביל, חידוש זה והחוסר תלות באספקה מבחוץ של נפט- עשויה להביא גישה בדלנית. כך מצטייר כי ארצות הברית חוזרת בהדרגה לדוקטרינה בדלנית בדומה לכפי שהייתה לפני מלחמת העולם הראשונה ושמהלך זה הינו חלק מגישה זו. (רק לאחרונה ראינו עוד חלק מאותה בדלנות כשטראמפ מכריז על הוצאת הכוחות האמריקאים מסוריה וחלק נכבד מהם מאפגניסטן – כחלק מאותה מגמת בדלנות אמריקאית).

השימוש בפצלי השמן בישראל דווקא חוזה עתיד בעייתי ומאתגר. לא בטוח שארצות הברית תתמוך כפי שהיא כעת בישראל ותסייע באספקה. שכן במסגרת גישה בדלנית זו, יתכן ונצטרך לסמוך יותר על עצמנו "ולהסתדר לבד" (במקרה הגרוע ביותר). דבר זה טומן בחובו סיכונים לישראל, בעיקר מכיוון טורקיה ...


אך על כך יסופר בפרק הבא 😉

bottom of page