top of page

הספר "המחבל המתחיל" - מדריך הפרופגנדה של חמאס והשפעתה על המלחמה

במסגרת גיליון המלחמה "חרבות ברזל" בחרתי לדבר על אירוע שחל בתחילת מתקפת הטרור שחלה על עם ישראל בדרום ב-7 באוקטובר. כתוצאה מן האירוע נהרגו מאות אנשים וגם כן נחטפו מאות. הצלחנו להרוג חלק מהמחבלים, ועל גופותיהם של מאות מהמחבלים מצאו ספר המתאר באופן מדויק את דרך הפעולה השיטתית בה פעלו מחבלי חמאס במהלך אירוע הטרור בשביעי באוקטובר, שמו - ספר החטיפה למתחיל או ספר המחבל המתחיל לפי תרגום מערבית לעברית.


מסמכים אשר נמצאו אצל המחבלים, מפות, הוראות להתמקד בבתי ספר ולחסל כמה שיותר בניאדם


בספר המחבל המתחיל יש תיאורים גרפיים במיוחד לגבי האופן בו המחבלים פעלו, וצריכים לפעול בכל פעולת טרור כלשהי, הדבר המצמרר המרכזי היה דרך הפעולה עם החטופים, שלפי הכתוב בספר בעת עימות עם כוחות צה"ל המחבלים הורו להרוג את החטופים, דבר מצמרר זה התרחש לא מעט פעמים לאורך פעולות הטרור בימים הראשונים למלחמה. הפלישה מראה עד כמה חסרי אנושיות חמאס ותומכיו הינם, עד לרמה שהרגו, חטפו, ואנסו כל יהודי אשר יראו בין אם אזרח חף מפשע, אישה בהריון, תינוקות, ילדים, קשישים וכל דבר אחר אשר עולה על כף ידם.


בגלל פעולות אלה ואחרות חמאס מושווה בימים האחרונים לארגון דאעש חסר האנושיות שאותו העולם מכיר כארגון טרור לא אנושי ואכזרי שהיה בעיראק ואותו ארה"ב פירקה עד היסוד.


כעת אדבר על שרשרת הפיקוד של חמאס והוגי ההחלטות, אשר הם כתבו את הספר הנ"ל, הפיצו

אותו ותכננו את כל פעולות הטרור הללו ללא מוסריות ובתקווה לכמה שיותר מתים.

מתוך שרשרת הפיקוד העליון ישנו מפקד החמאס ושמו יחיא סנוואר, בנוסף אליו ישנם השרים אשר אחראים לכל ענייני חמאס בהיבט הכלכלי, חוץ, פנים, ביטחון, פליטים, דוברי חמאס, משפטים ועוד.


תפקידו של דובר חמאס הוא לעורר פחד בלבבות היהודים בישראל, להשוויץ ולדבר על הצלחות ועל מבצעים עתידיים שיעשו. מפני שלחמאס אין משהו פרקטי להפסיד אז גם אם יחשפו את תוכניותיהם עדיין התוכנית תוכל לצאת לפועל והם עדיין ישיגו את מטרתם להפחיד אותנו, ולהפתיע אותנו.


חמאס הוא ארגון בעל תומכים רבים שכעת שותקים מחשש מארה"ב, ומשאביו מוגבלים. מדינת ישראל הייתה שרויה בקונספציה שלפיה ההרתעה הצבאית שלנו הספיקה על מנת להדוף מבצעים או פעולות טרור ישירות על ישראל, ולכן חמאס פעל בהפתעה מוחלטת.

ב-12 השעות הראשונות למלחמה הצבא לא היה בגבול, וכתוצאה מכך מאות מתים וחטופים כאחד נלקחו על ידי מחבלי חמאס לעזה.


יחיא סנוואר נבחר בבחירות של ארגון חמאס ב-2017 לכהן כראש ממשלת חמאס (ראש הלשכה

המדינית). הוא ושריו מנהלים את המלחמה מאחורי הקלעים בזמן שהם נותנים הנחיות לכל שרשרת הפיקוד של חמאס. בפועל הם במסתור וכל מה שמעניין אותם זה תבוסת ישראל והמרתה לארץ פלסטינית ללא יהודים.


כעת אסביר על מדיניות חמאס. ארגון חמאס מתמרן באמצעות הג'יהאד ודעוה, תוך קשב מתמיד לקשת הסיכויים והסיכונים העומדים בפניה. שיטות השימוש בג'יהאד ודעוה משתנות באופן מתמיד, על פי המצב המדיני בו חמאס פועלת. חוקרי התנועה במערב ובעולם הערבי ציינו כי חמאס משתדלת שלא לפגוע בארבעה עקרונות מרכזיים והם:

  1. אי הכרה בישראל - חמאס לפי אמונתם אומרים כי אין זכות לקיום מדינת ישראל, כי אדמתה היא אדמה קדושה שאסור לערבים לוותר עליה ולפיהם חובה על כל מוסלמי לפעול בדרך של ג'יהאד כדי לשחרר אותה.

  2. זיקה לאסלאם - מצע תנועת החמאס הוא הדין האסלאמי ממנו היא שואבת את רעיונותיה, את מושגיה והבנתה על העולם, ממנו היא שואבת השראה להדרכת צעדיה (אמנת חמאס).

  3. הימנעות ממלחמת אחים - תנועת החמאס שואפת לפעול מתוך שיתוף פעולה עם כוחות פלסטינים אחרים אשר בראייתה הם חלק מההתנגדות הפלסטינית ולפיכך על אף התנגדותה לעמדות התנועות החילוניות היא רואה בהן שותפות.

  4. לגיטימציה פנימית - תנועת החמאס שואפת לשמור תמיד על תדמיתה בעיני העם הפלסטיני כתנועה נקיית כפיים אשר רעיונותיה ופעולותיה יאפשרו לפלסטינים להשתחרר מהכיבוש הישראלי של אדמת פלסטין.

במסגרת עקרונות אלו מתמרנת תנועת החמאס בין גורמיה השונים בין אם דרך שרשרת הפיקוד הצבאית ובין אם באמצעות השרים ופעולות דיפלומטיה והרתעה.


עקרון מרכזי נוסף בו חמאס נוקטת הן באידולוגיה והן במדיניותה הוא עקרון הצבר שפירושו - "סבלנות, אורך רוח והתמדה". חמאס מבינה שיעדיה רחוקים מהישג ולכן היא דוגלת במאמץ מקיף לטווח הארוך אשר משתנה בשיטתו בהתאם למצב. חמאס נאחז בתקדימים (מאורעות) היסטוריים כדי להראות ולהפיק תקווה לעם הפלסטיני כי את ישראל ניתן להשמיד בטווח הארוך כל עוד פלסטינים יפגינו יחד עם הארגון.

נוסף על כך באופן כללי האסלאם מכיר בערך הסובלנות כערך עליון, ולא פעם ניתן לשמוע את המשפט "הסבלנות היא מפתח הישועה" בהקשרים מלחמתיים.


חמאס משתמש באמצעים של הפצת שקרים והרתעה על מנת לנסות ולמחוק כל תמיכה של מדינות העולם בישראל, כדי שיוכלו יותר בקלות לנצח את ישראל. הם עושים כך בימים אלו ממש ואפילו אתמול כאשר שיקרו בנוגע למה שהתרחש באירוע בבית החולים בעזה, שבסופו של דבר התברר שחמאס הקצינו את כמות המתים, הטיל לא פגע בבית החולים אלא בחניון שלו, כלומר החמאס הקצין את מה שהתרחש באירוע והאשים את ישראל בצורה לא נכונה כדי לנסות ולהפיג את התמיכה העולמית הרבה בישראל במלחמה זו.

לסיכום, חמאס הוא ארגון טרור מאורגן, אשר מחפש תמיכה מכל שיכול למצוא. הארגון מנסה בעיקרו לקחת שליטה על ישראל מידי היהודים תוך הסתכלות על פעולותיו כעל פעולות קודש בשם האל. לאורך המאמר הסברתי את דרך ההתנהלות של חמאס, את זרועות הפיקוד שלו, את חזונו, ואת עקרונותיו על מנת להציג בצורה יותר טוב עם מה אנחנו מתמודדים בימים אלו, חמאס זהו עוד ארגון, עוד גורם אשר רוצה בהשמדת העם היהודי, ואנחנו נישאר חסונים וחזקים מול האיום הערבי, ולא ניתן לחללים למות לשווא.




bottom of page