top of page

המודל ההיברידי – נכון או לא?

משחר ההיסטוריה אנחנו מנסים לחשוב על פתרונות יצירתיים שיספקו לנו מענה לצרכינו וכן, פועלים על מנת להביא רעיונות אלה לכדי ביטוי. – אורי ימין


הטכנולוגיה מתקדמת במהירות רבה ונדמה שאנחנו לא מפסיקים להתחדש ולשפר את הטכנולוגיות הקיימות.

הטכנולוגיה גורמת לנו לצמצם הוצאות, להגדיל הכנסות, ללכת פחות, להשמין פחות ואף, לחיות יותר.

בשנים האחרונות, המודל ההיברידי ("כלאיים", כלומר ערבוב של מספר סוגים) הפך נפוץ מאוד, על פי מודל זה השימוש הוא למעשה "חצי חצי", כך זוכים הצרכנים לצמצם את הוצאותיהם ולזהם פחות את הסביבה. המודל ההיברידי בא לידי ביטוי בכל מיני תחומים בחיינו: לימודים, עבודה, שגרה בצל הקורונה, מעבר לספרים דיגיטליים לצד ספרים מודפסים, שיעורים והרצאות בתוכנת ה"זום" לצד שיעורים פרונטליים בכיתות ובאולמות, פגישות ייעוץ בדרכים שונות וכדומה.

אחד התחומים שבהם ההיברידיות הפכה לנפוצה מאוד הוא תחום הרכב.

רכב היברידי, בשונה מהרכבים הנפוצים שאותם מניע מנוע אחד בלבד, הוא רכב שמונע על ידי שתי מערכות הנעה שונות. בחלקם הגדול של המקרים, מדובר בשילוב של מנוע חשמלי עם מנוע בעירה פנימית (לרוב בנזין)




יתרונות:

-בשונה מרכבים נטענים, ברכבים ההיברידים אין צורך להטעין את הרכב ופעולת ההטענה מבוצעת אוטומטית ותוך כדי נסיעה על ידי מנגנון חכם שממיר את האנרגיה שבמכונית להפקת אנרגיה מכנית לצורך הנעת המכונית.

- השימוש ברכב היברידי לא מצריך ממשתמשיו להיות בקיאים במנגנונים השונים/ לנהוג בצורה שונה, כך שמהמנגנון נוח מאוד למשתמש.

-הבזבוז העיקרי של דלק מתרחש בנסיעות עירוניות ואיטיות והשימוש ברכב היברידי יחסוך הרבה דלק ורעשי מנוע.

-תדלוק של מספר דקות בודדות מספיק לנסיעה ממושכת הודות לשילוב בין שתי מערכות מנועיות שונות.

- הפחתה בזיהום אוויר - פליטת המזהמים של הרכב ההיברידי פחותה משמעותית בהשוואה לזו של רכב רגיל.

-משלמים פחות מס - המיסוי על רכב היברידי הוא נמוך מהמיסוי על רכב רגיל.

-חוויית נהיגה ייחודית - רבים מעידים כי חוויית הנהיגה ברכב היברידי נוחה, שקטה ונעימה בהרבה מזו שברכב רגיל.

חסרונות:

-במקרים מסוימים המכוניות ההיברידיות עשויות להיות איטיות יותר, כך למשל כאשר המנוע החשמלי לא נקרא לפעולה המכונית מתבססת על הדלק בלבד והופכת לאיטית יותר.

-בשל הריבוי בטכנולוגיות ובמערכות ההפעלה, הרכב ההיברידי בדרך כלל כבד יותר מרכבים אחרים.

- הרכב ההיברידי יקר יותר מרכבים אחרים מפני שהוא כולל מערכות מתקדמות וחסכוניות מאוד.

טיוטה, החברה היפנית לייצור כלי רכב, הציגה לראשונה בשנת 1995 בתערוכת הרכב של טוקיו את דגם ה"פריוס", רכב המונע בטכנולוגיית הנעה היברידית, המשלבת מנוע בנזין עם מנוע חשמלי.

ייצור הרכב החל באוקטובר 1997, בכך הפך ה"פריוס" להיות הרכב ההיברידי הראשון שיוצר בייצור המוני. בשנים הראשונות נמכר הדגם רק ביפן, אך החל משנת 2000 הוא מופץ ברחבי העולם.

משנת 2001 חברת טיוטה הפיצה דגמים נוספים בטכנולוגיה היברידית והיא למעשה עושה זאת עד היום. כיום חברת טיוטה נחשבת למובילה ומתקדמת בתחום הטכנולוגיה ההיברידית.

בסוף שנת 2015 הכריזה חברת יונדאי על רכב חדשני והיברידי שהם ייצרו וכיום, יצרניות רכב ברחבי העולם ממשיכות לפתח דגמים היברידיים. טויוטה ופורד, למשל, ממשיכות להרחיב את היצע הדגמים ההיברידיים שלהן.



ב-2018 נמסרו בישראל 267 אלף מכוניות בסך-הכול, מתוכן כ-25 אלף מכוניות "ירוקות", בדגש על מכוניות היברידיות (רובן בדגמי יונדאי איוניק וקיה נרו).

בשנים האחרונות הממשלה עושה מאמצים רבים על מנת לעודד רכישת כלי רכב חסכוניים וידידותיים לסביבה באמצעות הטבת מיסוי – רוכשי מכוניות היברידיות משלמים מס קנייה של 30% בלבד, בהשוואה למס של 83% על מכוניות רגילות (ההטבה תלויה בגודל המנוע, ואינה חלה על מכוניות יוקרה היברידיות).

לאור העובדה שמכונית היברידית מאפשרת לנסוע מרחק גדול יותר מבלי להעלות את צריכת הדלק, הביקוש לה קשור קשר הדוק למחירי הדלק.



לסיכום, הטכנולוגיה נוהרת קדימה וטומנת בחובה יתרונות רבים לצד חסרונות שונים אך כולנו נסכים שמדובר בהתקדמות חיובית ומבורכת.

bottom of page