top of page

הישגי מדינת ישראל בתחום התרבות, הרפואה והחינוך לשנת 2021

שנת 2021 הייתה שנה מיוחדת ומלאת קשיים עבור כולנו. הקורונה שהחלה בשנת 2020 המשיכה לשנת 2021 וגרמה לנו למשברים רבים. אך למרות הקשיים הרבים שחווינו השנה, מדינת ישראל משגשגת בהישגים בתחומים מגוונים כמו רפואה, תרבות חינוך ועוד! אילו הישגים? שירה טורג'מן.


שנת 2021 הייתה שנה מאתגרת, שונה ומיוחדת, בעלת יתרונות וחסרונות. התחלנו את השנה בלמידה ממושכת בזום בצל הקורונה יושבים מול מסך מחשב ולא משנים את הפוזיציה שלנו. בנוסף מדינת ישראל הייתה בסגרים חולפים ושבים אשר לא היה ניתן לראות את הסוף לנגיף הקורונה. אנשים רבים איבדו את מקום עבודתם, המונים נקלו בחובות ורק קיווינו שהסגר יסתיים ושהמשק יחזור על החיים. עכשיו בדצמבר 2021 אנו מסיימים את שנת 2021- אותה שנה אשר התחלנו בלמידה בזום, בלמידה דרך הבית ספר באופן רגיל ונורמטיבי.


חזרה זו של בתי הספר לקיומם ולהפסקת הלמידה המתמשכת בזום וחזרת המשק ובעלי עסקים לעבודתם היומיומית, התבצעה בזכות מתן חיסוני הקורונה, שהוא ההישג המרכזי והחשוב ביותר של מדינת ישראל בשנה זו, ואף למעשה מתן חיסוני הקורונה למדינת ישראל בין המדינות הראשונות בעולם המקבלות את חיסון זה הינו הישגי חסר תקדים ומרשים ביותר של מדינת ישראל באופן כללי, ובתחום הרפואה בפרט.

ב-9 בדצמבר 2020 נחת משלוח החיסונים הראשון בישראל וב-1 בינואר 2021 ארגון הבריאות העולמי אישר את החיסון. בישראל התנהל מבצע חיסונים חסר תקדים בגודלו על ידי משרד הבריאות, וקופות החולים. חיסון הקורונה נכון להיום בעל 3 מנות שיכולות להינתן לאדם אשר החיסון, השלישי צריך להיות בהפרש של כחצי שנה ממתן החיסון השני. קבלת הנוגדנים בחיסון השלישי היינה גבוהה מאוד ויכולה אף להשפיע על אנשים בעלי מערכת חיסונית לא טובה.


חיסון הקורונה גרם לירידה ניכרת בתחולת חולי הקורונה במדינת ישראל ואפשר למעשה חזרה לשגרה רגילה ובטוחה של האזרחים במדינה. החיסון הוא הישג אדיר של מדינת ישראל שהיא סומנה כאחת המדינות הראשונות אשר החלו במסע חיסונים מקיף לכל התושבים במדינה.

ניתן להבין כי חיסון הקורונה הישג מדהים בהסתכלות על הממצאים הקיימים –

ס"כ מנות החיסונים שניתנו במדינת ישראל נכון לעכשיו הינו 16.3 מליון!

מתוך כמות זו 5.79 מיליון בני אדם התחסנו באופן מלא- 62.8% מהמדינה.

בנוסף חוץ מחיסון הקורונה שהיינו הישג אדיר, קיימים עוד הישגים מרשימים במיוחד בתחום הרפואה. לדוגמה: ניתוח תאומות סיאמיות- הניתוח הזה התבצע ב5.9.2021, והוא הישג אדיר למדינת ישראל בתחום הרפואה בשל העובדה כי רק 20 ניתוחים כמוהו התבצעו בכל העולם!

תאומות סיאמיות בנות שנה שהיו מחוברות בראשן, הופרדו בניתוח מורכב ונדיר, שכמוהו נערכו רק כ-20 ברחבי העולם. הניתוח ארך כ-12 שעות, ועלותו מוערכת בכשבעה מיליון שקלים. הוא בוצע על ידי צוותים רפואיים של בית החולים בשילוב עם מומחים בינלאומיים. להערכת המומחים, הן צפויות לנהל חיים נורמליים לחלוטין.


יתר על כן השנה התרחש הישג חסר תקדים שלא קרה קודם לכן. ב11 ביולי 2021-בג"ץ הורה למדינה לאפשר בתוך חצי שנה לזוגות הומואים להביא ילדים בפונדקאות. בג"ץ הורה למדינה לאפשר לזוגות הומואים ולאבות יחידנים להביא ילדים בפונדקאות, ולהשוות את תנאיהם לאלה של נשים. הרכב בראשות הנשיאה אסתר חיות קבע כי בתוך חצי שנה יבוטלו ההגדרות בחוק המדירות גברים מגישה להסדר הפונדקאות.

הישג זה היינו הישג אדיר של המדינה. דבר זה נותן אפשרות לקהילת הלהט"ב לקבל את אותם זכויות שאנשים סטרייטים מקבלים במדינת ישראל בנוגע לפונדקאות ולא מאלץ אותם יותר לעבור את הליך הפונדקאות בחוץ לארץ.

קהילת הלהט"ב התקדמה עוד צעד משמעותי קדימה במאבקה לשוויין זכויות מלא בישראל, עת הורה בג"ץ למדינה לאפשר בתוך חצי שנה לזוגות גברים ולגברים יחידניים להביא לעולם ילדים בעזרת פונדקאית, במסגרת ותחת הגנת החוק הישראלי. עד היום גברים שביקשו להביא לעולם ילדים בעזרת פונדקאית נאלצו לשלם מאות אלפי דולרים לטובת הליך פרטי יקר בחו"ל, שהציב בפניהם קשיים רגשיים, כלכליים, משפטיים וטכניים רבים. הניצחון הזה מגיע לאחר מאבק ארוך שנים של קהילת הלהט"ב למימוש זכותם לחיי משפחה באמצעות שינוי חוק הפונדקאות (הוא "חוק ההסכמים לנשיאת עוברים").

חוק זה שבג"ץ הורה - חוק הפונדקאות, מדגיש את הזכות לשוויון המופיעה במגילת העצמאות, וכי לכולם מגיעות אותן זכויות ללא אפליה של דת, גזע ומין.

גם בתחום התרבות מדינת ישראל בעלת הישגי רבים בשנה זו, והישגים אלו מתמקדים באולימפיאדת טוקיו 2020. באולימפיאדה נשבר שיא המדינה בלקיחת המדליות הגבוהה ביותר.


זו הייתה האולימפיאדה המוצלחת ביותר של ישראל בתולדות המשחקים האולימפיים כאשר המשלחת הישראלית סיימה במקום ה-39 בטבלת המדליות עם ארבע מדליות. שתיים מזהב ושתיים מארד. ארטיום דולגופיאט זכה במדליית זהב בתרגיל הקרקע, שהיא המדליה האולימפית הראשונה של ישראל בענף התעמלות מכשירים ולינוי אשרם זכתה במדליית הזהב בקרב רב ליחידות, שהיא המדליה האולימפית הראשונה של ישראל בענף ההתעמלות האומנותית. אבישג סמברג זכתה במדליית ארד, שהיא המדליה האולימפית הראשונה של ישראל בענף הטאקוונדו, ונבחרת ישראל בג'ודו זכתה במדליית ארד בתחרות הקבוצתית המעורבת.

אולימפיאדת טוקיו הייתה האולימפיאדה ה-17 שבה משתתפת משלחת ישראלית מאז החלה ישראל את השתתפותה במשחקים האולימפיים . לאור מגפת הקורונה הוחלט על ידי הוועדה המארגנת של המשחקים והוועד האולימפי הבינלאומי לדחות את מועד המשחקים לשנת 2021.

לסיום אציין עוד הישג, והפעם הוא הישג שמדינת ישראל העניקה לחיילי מדינת ישראל ופסקה עליו לשנת 2022.


שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הביטחון בני גנץ סיכמו כי שכר החיילים בשירות חובה יועלה ב-50% בשנת 2022. העלות התקציבית של העלאת שכר החיילים נאמדת בכ-900 מיליון שקלים, ולפי הודעת שר הביטחון - מקור המימון יהיה מתקציב הביטחון ומתקציב נוסף שיעביר משרד האוצר.


לפי ההודעה, החל ממשכורת חודש ינואר 2022 (המשולמת בפברואר) יקבלו לוחמים 2,463 שקלים בחודש לעומת 1,642 כיום, לוחמי חוד בשנת השירות השלישית ירוויחו 3,048 שקלים לעומת 2,032 כיום, שכרם של תומכי הלחימה יעלה מ-1,195 שקלים ל-1,793 שקלים, וחיילים עורפיים ירוויחו 1,235 שקלים, לעומת 823 כיום.

לסיום ניתן לראות כי השנה התחילה בבית והייתה קשה עבור כולנו, אך הסתיימה עם תקווה, עם ניצחונות רבים באולימפיאדה, הישגים ברפואה, עזרה לחיילים וגאווה למדינה.





bottom of page