top of page

אולימפיאדת 2021 ענפי הספורט שכנראה לא שמעתם אליהם

באולימפיאדה ישנם הרבה ענפי ספורט שאנשים מתחרים בהם, את חלקם אנשים מכירים, כמו שחייה, רכיבה על סוסים, התעמלות אומנותית ועוד... אך יש גם הרבה ענפי ספורט שחלק גדול מהאנשים לא מכיר מכיוון שהם פחות מוכרים ולא ידועים. להלן סקירה קצרה של אותם התחומים.



ענף הספורט הראשון שלדעתי הרבה אנשים בכלל לא מודעים לקיומו הוא 'קרב 5'. קרב 5 מורכב מתחרויות בחמישה ענפים שונים: סיף, שחייה ל-200 מטר חופשי, רכיבה על סוסים בסגנון קפיצות ראווה ואירוע סיום של ריצת שדה למרחק של 3,200 מטר משולבת עם ירי באקדח מ-10 מטר.

כל התחרות מתקיימת במהלך יום אחד, אך יש מנוחה והפסקה בין הענפים. היום מתחיל בתחרות מקצה השחייה ותחרות הסייף (הסדר ביניהם משתנה בהתאם להחלטת מארגני התחרות). מיד לאחר תחרויות אלו מתקיים אירוע קפיצות הראווה במסלול של 350-450 מטר מעל 12-15 מכשולים. לאחר שלוש תחרויות אלו המתחרים זוכים בניקוד עבור התוצאות בכל אחד מהענפים, ובסיום שלב קפיצות הראווה מתבצע סיכום הנקודות אותן השיגו המתחרים עד שלב זה של התחרות. לאחר סיכום הנקודות יוצאים לחלק האחרון של התחרות שהוא ריצת השדה והירי. מועד הזינוק לתחרויות אלו נקבע על פי סך הנקודות שצבר הספורטאי עד כה. המתחרה בעל מספר הנקודות הגבוהה ביותר מזנק ראשון למקצה המשולב, והמתחרה בעל הניקוד השני בגובהו יוזנק בעיכוב של מספר שניות זהה לכמות הנקודות בינו לבין מי שהוזנק ראשון וכך הלאה עד שמוזנקים כלל המתחרים.

במהלך החלק האחרון המתחרים נדרשים לבצע 4 מקצים של ירי באקדח לייזר למרחק 10 מטר כאשר לאחר כל מקצה ירי הם יוצאים לריצת שדה למרחק של 800 מטר. בכל מקצה ירי על המתחרים לפגוע 5 פגיעות מדויקות במטרה לפני שיורשו לעזוב את עמדת הירי ולהמשיך בריצה. אם הם לא מצליחים לעשות זאת בחמישים שניות הם מורשים להמשיך אל שלב הריצה הבא. המנצח בתחרות כולה הוא הראשון שחוצה את קו הסיום. ענף ספורט זה נמצא במשחקים האולימפיים מאז אולימפיאדת שטוקהולם שהתקיימה ב-1912. נשים החלו להתחרות בענף זה מאז אולימפיאדת סידני בשנת 2000.


ענף הספורט השני, שאני מאוד הופתעתי לראות במשחקים האולימפיים, הוא ענף הטרמפולינה, שנחשב לספורט אולימפי מאז אולימפיאדת סידני בשנת 2000. בענף הטרמפולינה שלוש תחרויות מרכזיות: תחרות יחידים, תחרות זוגות ודאבל מיני טרמפולינה. במהלך תחרויות הטרמפולינה המתעמלים צריכים לבצע תרגילים אקרובטיים תוך כדי קפיצה על טרמפולינה.

במהלך התחרות המתעמל צריך לבצע 10 תרגילים (כל קפיצה נחשבת לתרגיל אחד). התרגילים נשפטים על ידי 5 שופטים והתוצאות מחושבות על פי הממוצע של שלושה דירוגים, שני הדירוגים עם התוצאות הקיצוניות ביותר לא נחשבים בחישוב התוצאה. השופטים מתייחסים לגובה הקפיצה, לדיוק (כמה שפחות לזוז ממרכז הטרמפולינה) ולאיכות הביצוע.




ענף הספורט השלישי הוא אולי יותר מוכר, אך עדיין לא הרבה אנשים באמת מבינים מה עושים בו - ענף הטריאתלון. ענף הטריאתלון, כמו קרב 5, מורכב מכמה ענפי ספורט שונים, אך בשונה מבקרב 5 בענף הטריאתלון עושים את כל הענפים אחד אחרי השני בלי מנוחה. הטריאתלון מורכב משלושה ענפי ספורט שונים והם שחיה במים פתוחים, רכיבה על אופני כביש וריצה. המרחקים בתחרויות הטריאתלון משתנים לפי גיל המתחרים וסוג התחרות, אך המרחק בתחרות אולימפית הוא 1.5 קילומטר שחייה, 40 קילומטר רכיבה ו10 קילומטר ריצה.

כפי שכתבתי, בטריאתלון עושים את שלושת הענפים אחד אחרי השני רצוף. לכן קיים שטח ההחלפה. שטח ההחלפה זה אזור שנמצא קרוב לכל המסלולים ולבריכת השחייה. בשטח ההחלפה נמצאים האופניים, נעלי הריצה והקסדה, ומסדרים אותו כשעה לפני הזינוק. התחרות מתחילה מהשחייה כאשר כולם מזנקים ביחד למים. לאחר השחייה יוצאים מהמים ורצים לשטח ההחלפה. המרחק לשטח החלפה יכול להיות 300 מטר ולפעמים יכול גם להגיע למרחק של קילומטר. כאשר מגיעים לשטח ההחלפה שמים קסדה ולוקחים את האופנים. עם האופניים רצים עד לקו העלייה המסומן בכביש, ורק שם אפשר לעלות על האופנים. מי שעולה לפני נפסל מהתחרות. לאחר שעולים יוצאים לרכיבה. כאשר חוזרים מהרכיבה מגיעים אל קו הירידה, ומי שיורד לאחר קו הירידה נפסל גם כן. מהקו רצים עם האופנים ביד בחזרה לשטח החלפה, שם שמים את האופניים במקום, מורידים את הקסדה, נועלים את נעלי הריצה ויוצאים לריצה. לאחר החזרה מהריצה רצים ישר לקו הסיום שם נגמרת התחרות.

לסיכום יש הרבה ענפי ספורט מוזרים ומעניינים, אך לא כולם נחשבים עדיין לספורט אולימפי ולא כולם נכללו באולימפיאדת 2021. כאן נתתי דוגמה לשלושה ענפי ספורט שדווקא כן כלולים באולימפיאדה, אך פחות ידועים. ענף ספורט שהגיע לאולימפיאדה לראשונה באולימפיאדת 2021 הוא ענף הסקייטבורד, אך אני בטוחה שכולכם כבר שמעתם עליו.

מקווה שנהנתם מקריאת הכתבה!!!




bottom of page