top of page

הורים, ילדים וסנטה קלאוס

הורים רבים משקרים לילדיהם שסנטה קלאוס קיים. המסורת בה ילדים מאמינים שסנטה קלאוס משאיר להם מתנה מתחת לעץ חג המולד עוברת בדורות, ומעלה שאלות מוסריות רבות.- עדי רוזנשטיין



הורים רבים בוחרים לשקר לילדיהם שסנטה קלאוס קיים. הם עושים זאת כי הם זוכרים את עצמם כילדים ואת ההתרגשות שצפה בהם כאשר הם קמו בבוקר למראה המתנות מתחת לעץ חג המולד, והם רוצים שגם ילדיהם יחוו את ההתרגשות הזו, שהיא חלק בלתי נפרד מאווירת חג המולד.

בנוסף לזכרון הילדות, ההורים רואים תועלת בלשקר לגבי קיומו של סנטה קלאוס מכיוון שרואים את סנטה כהזדמנות לשלוט בהתנהגות ילדיהם. לילדים נאמר שאם יתנהגו יפה ויהיו ילדים טובים, סנטה קלאוס יבוא ויתן להם את המתנה שרצו, אבל אם לא יתנהגו יפה יכנסו לרשימה השחורה ולא יקבלו את המתנה שרצו. בדרך זו ההורים משכנעים את ילדיהם להתנהג יפה, במהלך כל השנה הילדים משתדלים להתנהג הכי טוב שהם יכולים כדי שבחג המולד סנטה קלאוס יבוא וישאיר להם מתנה מתחת לעץ חג המולד. אבל האם זו הדרך הנכונה לחנך ילדים? דרך שבה הילדים מצפים לתמורה עבור התנהגותם הטובה? כנראה שלא.


אחת מההשלכות של השקר שמספרים ההורים לילדיהם הוא שהילדים לומדים להתנהג יפה לא כי זה הדבר הנכון לעשות, אלא בגלל שהם יודעים שמצופה להם תמורה על התנהגותם הטובה. אך בחייהם הבוגרים יגלו שזה לא איך שהעולם עובד, וזה עלול להשפיע על התנהגותם לרעה. הילדים מתחנכים לחשוב שעל התנהגות טובה יקבלו תמורה חומרית וכאשר יבינו בחייהם הבוגרים שלא יקבלו תמורה חומרית עבור התנהגותם, הם עלולים לא לראות תועלת בהתנהגות טובה. הילדים האלה לא יראו את הגמול הלא חומרי שהתנהגות טובה תספק להם, כמו שמחה וסיפוק, והמוטיבציה שלהם להשקיע בהתנהגותם הטובה תרד. בנוסף, חג המולד לא נועד כדי לקבל מתנות אלא כדי לתת. כאשר ההורים משתמשים במתנות כפרס על ההתנהגות הטובה של ילדיהם, הילדים מתרכזים בלהתנהג נכון כדי לקבל מתנות ולא חושבים על המתנות שהם יתנו.



בנוסף להשפעה של השקר על התנהגותם של הילדים קיימות השלכות נוספות לשקר זה ולשקרים באופן כללי. במשך כל ילדותם הילדים מאמינים במשהו כי כך אמרו להם הוריהם. כשהם גדולים מספיק, הילדים מגלים שזה לא נכון והוריהם שיקרו להם במשך שנים. מצב זה עלול ליצור ספקות אצל הילדים לגבי אמינותם של ההורים. הם בוטחים בהוריהם ומאמינים לדבריהם, ופתאום מגלים שהם שיקרו להם במשך זמן רב. כך עלולה לעלות השאלה ״במה עוד הם שיקרו לי?״ הילדים עלולים לגדול להיות חשדנים מאוד ולפתח בעיות אמון באנשים, דבר שעלול להשפיע לרעה על מערכות היחסים שלהם בהמשך חייהם.



ישנה השלכה נוספת לכך שהורים משקרים. ההורים משמשים כדוגמה לילדיהם, הילדים לומדים את התנהגות הוריהם ומחקים אותם. כאשר ההורים משקרים הילדים לומדים לשקר גם הם. במחקר שהתבצע חוקרים שאלו אנשים בוגרים האם הוריהם נהגו לשקר להם בילדותם. נמצא כי הסיכוי שאנשים אלה ישקרו בחזרה להוריהם הוא גבוה מאוד. המחקר מראה שהילדים מזהים את השקרים של הוריהם, לומדים לשקר בעצמם ומשתמשים בשקרים מול הוריהם. ילדים, בניגוד למה שרבים חושבים, יודעים לזהות שקרים. הם נחשפים מוקדם מאוד בחייהם למסר שאסור לשקר ותמיד יש לומר את האמת אבל הם גם מזהים מוקדם מאוד מסביבתם ומהשקרים של הוריהם שזהו מסר כפול ושקרי.


כפי שאמרתי בהתחלה, הורים רבים חושבים שסנטה הוא חלק בלתי נפרד מאווירת חג המולד, בלי סנטה לא יחוו הילדים את החג במלואו. אבל החג לא מאבד מהקסם שלו אם מספרים לילדים את האמת לגבי סנטה. ההנאה בחג עבור ילדים זה לכתוב מכתבים לסנטה, להשאיר לו עוגיות וחלב ולגלות את המתנות מתחת לעץ. את כל זה ניתן לעשות גם בלי לשקר לילדים. ילדים יכולים להתמודד עם האמת שסנטה לא באמת קיים ועדיין ליהנות מאווירת חג המולד.






bottom of page