top of page

החידוש העכשיוי בטיפול במחלת הסרטן

מחלת הסרטן מאופיינות על ידי גידול בלתי מבוקר של התאים באיזור מסוים בגוף האדם. התא הוא יחידת מבנה ממנה בנויות הרקמות של הגוף. לרוב, חלוקת התאים הרגילה הינה תחת בקרה. בתאים סרטניים, לעומת זאת, תהליך זה יוצא מכלל בקרה והם ממשיכים להתחלק ולהתרבות ללא הפסקה וכך נוצר גידול. איך טיפולים חדשניים יכולים להרחיק את המחלה ואף להביא להחלמה בקרב החולים?

לעיתים, תאים סרטניים מתנתקים מהגידול ומתפשטים, באמצעות כלי הדם או מערכת הלימפה (מקבילה לכלי הדם, מנקה רעלים מהגוף), לאיברים סמוכים או רחוקים יותר בגוף. שם הם יכולים להמשיך ולהתחלק, וליצור גושים חדשים אשר נקראים "גרורות".

הגורמים למחלת הסרטן: רקע גנטי, וירוסים, חשיפה לגורמי סיכון שונים, לדוגמא: זיהום אוויר, עישון , שתיה מופרזת של אלכוהול, קרינה מייננת, חשיפה לא מבוקרת לשמש, השמנה, חוסר פעילות גופנית, סטרס ועוד. כל אלו גורמים לפגיעה ב-DNA של התא ומצב זה מכונה מוטציה. פגיעה ב-DNA ותיקונים מתרחשת מידי יום בגוף האדם באופן נורמלי. במצב הבריא , קיימת מערכת בקרה- מערכת החיסון מזהה את התאים הפגומים, בעלי המוטציות ומונעת את המשך חלוקתם. במחלת הסרטן- התאים הפגומים, בעלי המוטציות, מתחלקים ללא הפרעה ו"חומקים" ממערכת החיסון וכך נוצר הגידול.

הגישות הטיפוליות הרווחות במחלת הסרטן עד תחילת המאה ה-21 היו: 1. כירורגית: באמצעות ניתוח והוצאת הגידול מהגוף. 2. טיפול כימותרפי- באמצעות חומרים כימיים אשר פוגעים בתאי הגידול הסרטני. 3. הקרנות. 4. שילוב של השיטות. החיסרון הגדול הוא שטיפולים אלו אינם מכוונים רק לתאי הגידול, הם אינם מבדילים בין תא בריא לתא הסרטני ולכן פוגעים גם ברקמות הבריאות של הגוף. כתוצאה מכך, רמת הרעילות של הטיפול לגוף היא גבוהה ותופעות הלוואי הן רבות וקשות.

אימונותרפיה/ רפואה מותאמת אישית/ טיפול ממוקד מטרה: בשני העשורים האחרונים חל שינוי בגישה בטיפול במחלת הסרטן. התרופות פועלות ישירות ובצורה ספציפית על תאי הגידול הסרטני ולכן יעילות הטיפול גבוהה יותר ורעילותו לגוף נמוכה יותר.

הפעם הראשונה שהופיעה טיפול כזה הוא בשנת 2001 כאשר ה- FDA ( מנהל התרופות והמזון האמריקאי) אישר שימוש בתרופה אשר פועלת באופן ממוקד לפגוע בתאי הסרטן. מאז ועד היום נרשמו תרופות שפועלות באופן ממוקד כנגד 89 מוטציות שונות בתאים סרטניים.

בשנים האחרונות חלה מהפכה נוספת בתחום הטיפול במחלת הסרטן והיא פעולת כך שהתרופות לטיפול גורמות לגיוס מערכת החיסון של הגוף להילחם בתאי הגידול הסרטני. סוג טיפול זה מכונה אימונותרפיה (אימונו = חיסוני, תרפיה= טיפול).

כפי שציינתי, מחלת הסרטן נגרמת כאשר מערכת החיסון אינה פועלת כמו שצריך. בגוף הבריא: מערכת החיסון מורכבת מחלבונים הנקראים נוגדנים, הנוגדנים נצמדים לגורם מזיק (במקרה של מחלת הסרטן זהו התא עם המוטציה) ומפעילים תאים מיוחדים, כמו תאי T (המיוצרים בבלוטת התימוס שליד הלב) אשר משמידים אותם. בגוף החולה: מערכת החיסון אינה מזהה את התאים עם המוטציה ולכן אינה מייצרת נוגדנים, דבר זה גורם לכך שלא מגויסים התאים להשמידם, למשל תאי ה-T. דוגמאות לטיפול אימונותרפיה: 1. ייצור נוגדנים מיוחדים הנקראים נוגדים חד-שבטים (מסוג אחד).

נוגדנים חד-שבטיים פועלים בדומה לנוגדנים הטבעיים בגוף שעוזרים להילחם בזיהומים. הם מזהים חלבונים מסוימים על פני השטח של התאים הסרטניים, נצמדים אליהם ופועלים על ידי הפעלת מערכת החיסון.

2. ייצור תאי T מיוחדים, נקראים תאי T כימריים- לוקחים מגוף החולה תאי T, מהנדסים אותם ומשפרים את תפקודם במעבדה כך שיפעלו כנגד התא הסרטני ומחזירים לגוף.

המהפכה הטכנולוגית בטיפול במחלת הסרטן הביאה להגדלת במספר השנים בו חולה הסרטן חי עם המחלה. ישנן מחלות סרטן אשר ניתן לעבור מהן ריפוי מלא, כגון סרטן העור, מלנומה. הטיפול הממוקד גורם לפחות תופעות לוואי ובכך משפר את איכות החיים. כיוון הרפואה הוא להפוך את מחלת הסרטן למחלה שניתן לשלוט על התקדמותה ולהפכה למחלה איטית וקלה יותר, כרונית ולעיתים אף להגיע לריפוי מלא. עדיין ישנו מקום לשיפור כיוון שאחוזי ההצלחה אינם גבוהים מספיק. כמו כן, עלות הטיפול מאוד יקרה ולא תמיד המטופל יכול להשתמש בו. ביבליוגרפיה 1. האגודה למלחמה בסרטן. 2. PUBMED – מאמרי REVIEW בנושא אימונותרפיה.


bottom of page