top of page

האקלים בישראל

כדור הארץ מתחמם, העולם במצב של צריכת יתר אולם בישראל טרם הטמיעו שימוש באנרגיה ידידותית יותר, מדוע? כדור הארץ, הבית, סוף שנת 2018: נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, החליט למשוך את ארצות הברית מהסכם האקלים הבינלאומי. מאז תחילתה של המהפכה התעשייתית, הטמפרטורה הממוצעת בכדור הארץ גדלה בעקביות; בין 1880 ל-2015, הטמפרטורה הממוצעת בכדור גדלה ב-0.9°C.

עד לשנת 2050, בין 665,000 ל-1.7 מיליון אנשים בסביבת האוקיינוס השקט צפויים לעבור למיקום אחר, בשל מפלס הים הגובר (כולל כלל האוכלוסיות באיים כמו פיג׳י, איי מרשל, וטובאלו). במדינות גדולות יותר, כמו בנגלדש והולנד, אחוז כביר של אוכלוסייתן ככל הנראה ייצטרכו גם כן לעבור- יותר מ-70% מהתושבים בהולנד ויותר מ-46% בבנגלדש!

אם נמשיך בדרך שלנו, עד לשנת 2100 הטמפרטורה הממוצעת בכדור הארץ צפויה לעלות בין 3.7°C ל-7.8°C, וההשפעות של כל אלו תקפות על כל אדם, בעל חיים, בניין, עץ, חיי, ודומם. אנו חווים כבר עכשיו וצפויים לחוות בחוזק גדול יותר תופעות שונות, שביניהן: עליית מפלס המים, שינוי בדפוסי מזג האוויר ומזג אוויר קיצוני, הספקת אוכל לחוצה וקשה יותר, קשיים פוליטיים וחיכוכים בין מדינות, פגיעה בחיי-בר ומערכות בר-קיימא, והשפעה על בריאות החיי.

גרף המתאר את השינוי בגובה הים לאורך השנים האחרונות

עם זאת, מדינות, עסקים, חברות, ובני אדם - רבים ורבות - נוקטים אמצעים רבים על מנת למנוע את העתיד העגום. מקדונלד׳ס פיתחה פיילוט בו שימוש בקשיות פלסטיק נדחה, סטארבאקס החלה להדוף את השימוש בקשיות פלסטיק בסניפיה, חברות רכב מפתחות ומייצרות בקצב עולה כלי רכב חשמליים, חברת אפל מייצרת מחשבים ומכשירים מאלומיניום ממוחזר ומשתמשת במתקניה הרבים בחשמל ירוק, עד ל-2040 מדינת בריטניה לא תרשה מכירת דלקי מאובנים בשטחה וצרפת תאסור מכירת כלי-רכב מונעי דלקים כאלו.


אז, בטח שאלתם, איפה ישראל במלחמת האקלים?

מדינת ישראל מבולבלת-אקולוגית; אנחנו שומעים רבות על טכנולוגיות גז טבעי (טכנולוגיה ליצירת אנרגיה מגז טבעי אשר מזהם כמעט וכלום, טכנולוגיה שהוכחה ואכן שימושית), על ישראל כ״מעצמת גז טבעי״ - כרגע רק 11 מפעלים בארץ מתוך 2000 מחוברים לרשת הגז הטבעי. ישראל לא מעודדת שימוש בגז הזה - הגז (עד כמה שיכול להיות שימושי) פשוט יקר מידי לשימוש. זהו רק קצה אחד של המפה האקולוגית בארץ.


ומה עם דלקי מאובנים?הצרכן הישראלי אוהב רכבים, והוא גם אוהב רכבים חשמליים; הלקוחות הישראלים מסתערים על כלי הרכב החשמליים החדשים. יונדאי תעלה בתחילת השנה מעל 120 רכבי איוניק חשמליים, אאודי מכרה מאות יחידות מרכב הפאר החשמלי, ה-E-TRON, נמכרו גם עשרות מכוניות רנו זואי עם טווח מוגדל- ביקוש ראשוני מפתיע לכלי הרכב החשמליים החדשים, שאמורים לנחות בישראל בתחילת 2019 (לשם השוואה, יונדאי איוניק חדשה בדגם הבסיסי מתחילה ב-135,900₪). אולם, רשות המסים מתכננת רפורמה מקיפה במיסוי כלי רכב ירוקים, שתכלול ביטול הדרגתי של הטבות המס הקיימות כיום על כלי רכב היברידיים (30% מס קנייה כיום במקום 83%), על כלי רכב היברידיים נטענים (20% כיום) וחשמליים (10%).

דו"ח של ארגון ה-OECD מעמיד את ישראל כמעט בכל התחומים בצמרת גביית המסים על מכוניות והשימוש במכוניות. המס על הדלק עומד בישראל על כ־67% ממחירו, והמס על הדיזל בישראל מגיע ל־62.7% ותופס את המקום הרביעי. מס גבוה יותר על דלק נגבה רק בגרמניה, איטליה, פינלנד, בריטניה, יוון והולנד. ברשות המסים אמרו כי בשנים האחרונות המיסוי על כלי רכב בארץ ירד מעט, בעיקר בשל הנחות המיסוי הירוק. ישראל גם לא מעודדת יבוא של דגמי חשמליות נוספים.

Audi E-TRON

ומה עם טכנולוגיות אחרות ליצירת אנרגיה ירוקה?

מלבד עניין הגז הטבעי, למדינת ישראל יש משאבים טבעיים לייצור רב של אנרגיה ירוקה- שמש ברובם, רוח, ומוחות.

בעניין המוחות, ישנן חברות רבות שיושבות בישראל על מנת לספק דרכים למדינות העולם לייצור אנרגיה ירוקה, דוגמת חברת אורמת, שנוסדה בישראל, מייצרת אנרגיה נקייה בעזרת אנרגיה גאותרמית בעיקר - ייצור המבוסס על החום שנובע מתוך פנים כדור הארץ, מתחת לקרום כדור הארץ. דוגמה שנייה היא חברת סולאראדג׳, החברה המובילה בעולם בטכנולוגית מיצוי ההספק הפוטו־ וולטאי, ובמערכות ניטור ובקרת ביצועים. הפתרון שלהם מאפשר הפקה של עד %25 יותר אנרגיה בהתקנות ביתיות, על גגות מבנים חקלאיים ותעשייתיים, ובשדות סולאריים, להחזר מהיר יותר של ההשקעה.

בעניין הרוח, רובנו מכירים את טורבינות- הרוח אשר באזור הגליל.

בעניין השמש, כלי ביתי עד תעשייתי לייצור חשמל ירוק, גם כן אינו נפוץ מאוד בארץ – מקום בעל אופטימליה רבה לייצור שכזה. כיום, התקנת מערכת ביתית עולה כ-70 אלף שקל. זוהי הוצאה כבדה למשק בית אבל מכיוון שמדובר במערכת המכניסה כסף כמעט ללא סיכון, מוכנים בנקים לממן את התקנתה בהלוואה נוחה לטווח ארוך, בשיעור של עד 95% מההשקעה. רק בשנה שעברה הושלמה החקיקה הפוטרת את בעלי ההתקנים הסולאריים מהמסים והטרדה הכרוכה בהקמת עסק לצורך מכירת חשמל בסכומים קטנים, ומתקיני הלוחות החלו לדווח על עליה חדה גם בהיקף ההתקנות בבתים וגם בהיקף ההתקנות עבור יזמים המייצרים חשמל על בסיס מסחרי בהתאם למכסות שהקציבה המדינה בתיאום עם חברת החשמל.

תחנת כוח פוסילית

בנוסף צפויות להתקיים הסדרות הכוללות סדרת תמריצים והקלות המאפשרות, בין השאר, לוועדי בתים ולבעלי גגות אחרים להקים מערכות סולאריות ולמכור חשמל לרשת ללא הגבלה. בכך הן גם מייצרות תועלות למתקני הגגות על פני מתקנים קרקעיים ובהם צמצום השימוש בקרקע יקרה, קירוב הייצור לצריכה ומניעת עלויות על הרשת, ביזור הצריכה, חסכון ברשת ועוד.


מכל אלו נובע שישראל וטכנולוגיה ירוקה הולכים לעיתים יד ביד ולעיתים כל אחת בצד נגדי ברחוב, אך עם פיתוחים מוגברים ברחבי העולם של טכנולוגיות ירוקות שבעקבות כך הטכנולוגיות נהפכות לירוקות, יעילות, וזולות יותר, נקווה לראות הגברה של השימוש שלהן ברחבי הארץ (וכמובן ברחבי העולם).

bottom of page