top of page

האם ידעתם שיש לכם גישה לקוד התוכנה של אתרי הממשלה?

המהלך המסקרן של רשות התקשוב הממשלתית מאפשר לכל אדם גישה לקוד הממשלתי, תוך אפשרות לשיפור הקוד, דיווח על פרצות ואף פיתוח אפליקציות חיצוניות המתבססות על הקוד. האם הנגשת הקוד לציבור מסכנת את המערכות הממשלתיות? ומה המפתחים יכולים להרוויח מכך?

ממשלת ישראל, בהובלת משרד התקשוב הממשלתי, החליטה לפרסם באינטרנט את כל הקוד הממשלתי כקוד פתוח. המשמעות היא שכל אחד יוכל לקרוא את הקוד, למצוא בו שגיאות או חולשות סייבר, להציע שינויים ושיפורים ואף לבנות שירותים ואפליקציות חדשות על בסיס הקוד הזה.


שקף קוד פתוח מתוך מצגת של רשות התקשוב הממשלתי

מהו הקוד הממשלתי?

הקוד הממשלתי הוא בעצם קוד תוכנה שמפעיל את הפורטל הממשלתי המרכזי - שעומד מאחורי אתרים ממשלתיים בעלי קוד המקור gov.il.

בבסיס מדיניות הקוד הפתוח עומדת התפיסה כי הקוד הממשלתי הוא רכוש הציבור, ותוכנות בקוד פתוח מבוססות על הידע של מפתחים ושותפים רבים, אשר פועלים בשקיפות ותוך שיתוף ידע. ברשות התקשוב קבעו שהנגשת הקוד תעזור לממשלה לקבל מציבור המפתחים שיפורים ותוספות משמעותיות לרכיבי התוכנה הממשלתית ופיתוח יישומים אמינים וחדשניים המותאמים לצרכי האזרחים, באופן מהיר יותר וללא תשלום.

המהלך יתרום למשק כולו בכך שיאפשר למפתחים ולחברות קטנות להשתמש בנתונים הממשלתיים, מה שיאפשר ליצור כלים חופשיים ומסחריים שיקלו על האזרח להתמודד עם הביורוקרטיה.


הפצת הקוד ברחבי האינטרנט לא מסכנת את האתרים הממשלתיים?

משרד התקשוב והממשלה קבעו מדיניות שימוש בפתרונות הקוד הפתוח שמסדירה את אופן השימוש בקוד ומטפלת בתהליך ההכנסה של קוד פתוח לשימוש במשרדי הממשלה תוך מזעור הפגיעה הפוטנציאלית באבטחת המידע והתייחסות לדרישות ומגבלות השימוש בהתאם לתנאי הרישיון ולפי כל דין.

לינוס טרובלד, ממציא לינוקס, אמר פעם כי "בהינתן מספיק עיניים על הקוד, כל הבאגים הם חלשים". ההנחה היא שקוד פתוח יוצר שקיפות של הבאגים, מערך ביקורת ושיפור. טענתו של טרובלד אכן מוכיחה את עצמה, כיוון שמערכת ההפעלה לינוקס חשופה פחות למתקפות מאשר מערכת ההפעלה הסגורה Windows.

האם אפשר להרוויח מזה כסף?

הרישיון מאפשר לכל אחד לפתח משהו חדש בעזרת הקוד ואף לגבות עליו כסף. אך כיוון שהקוד הממשלתי הוא רכוש הציבור: גם הקוד שייצר, שהוא בעצם נגזרת של קוד המקור- חייב להיות מפורסם גם כן. לכן אם כבר תכננתם להתעשר על חשבון הקוד הממשלתי, כדאי שתחשבו קודם איך אתם בונים מזה מודל עסקי.

את הקוד הממשלתי ניתן למצוא באתר github.

לקריאה נוספת על שחרור הקוד הממשלתי באתר רשות התקשוב הממשלתי לחצו כאן.

bottom of page