top of page

גיימרים - משועבדים למשחקי מחשב

משחקי המחשב הפכו לחלק בלתי נפרד מחיי היום יום כך שלא רק בני נוער מכורים למשחקים. כיום, יותר ויותר אנשים מבלים את זמנם מול משחקי המחשב בפלטפורמות שונות. חוקרים רבים חקרו את הנושא לעומק ובדקו את השפעותיהם של משחקי המחשב על דפוסי ההתנהגות של בני האדם.


משחקי המחשב התחילו את דרכם כאמצעי העשרה מתוחכמים וכדרך טובה ומודרנית ללמוד על העולם. אך בדרך הם השתלטו על כל רגע פנוי בחיי הילדים ואחראים ככל הנראה ללא מעט בעיות חברתיות, רגשיות וקוגניטיביות.

גיימינג- משחקיה מחשב, הם סוג של בידור שהולך והופך יותר ויותר נפוץ בקרב האוכלוסייה בארץ ובעולם. אנשים רבים אף מתמכרים למשחקי המחשב ולכן עולה השאלה איזה מן השפעה יש למשחקי הווידאו על תפקוד המוח ועל תפקוד האנושות וחיי החברה של המשתמשים בהם?



מחקרים רבים הציגו טיעונים שונים לגמרי אודות השפעותיהם של המשחקים על דפוסי ההתנהגות של בני האדם. חלקם מהללים את משחקי המחשב וטוענים כי הם טובים לנו וחלק מזלזלים בהם וטוענים כי הם מזיקים לנו.

טענות המציגות את משחקי המחשב כדבר חיובי מתמקדות במחקרים אשר הוכיחו כי משחקי מחשב משפרים את יכולת המיקוד וחלוקת הקשב. לדוגמא- מחקרים המצבעים כי משחקי המחשב חוללו שיפור בתשומת הלב, הפכו אותה לחדה וממוקדת יותר. בנוסף, המשחקים תרמו לרכישת כישורי קשב סלקטיבי המאפשרים מעין פילטר קוגניטיבי של בחירה במה נתונים הריכוז והקשב שלנו. זאת ועוד, הוכח כי אזורי המוח המעורבים ביכולות הקשב, אפקטיביים יותר אצל גיימרים וכי משחקי וידאו מגבירים את היעילות ואת הגודל של אזורי המוח האחראים על תפישה מרחבית.

לצד ההשפעות החיוביות של משחקי מחשב, טענות המציגות את משחקי המחשב כדבר שלילי, מתמקדות בפן הממכר והאלים שבהם. הוכח כי המשחקי המחשב בלי פוטנציאל ממכר, בשל הריגוש שהם מעוררים, האלימות שבהם ומידת האינטנסיביות הגדולה שהמוח נתון בה- בשעת המשחק. בנוסף, משחקים רבים בעלי מרכיבים אלימים אשר אינם מותאמים לגיל הילדים המשחקים בו. בצורה זו, הילדים נחשפים לתוכן אשר אינו הולם את גילם, מה שגובה מחיר בפן ההתפתחותי- קוגטיבי ועצבי. בנוסף, עולה השאלה באשר להשלכות החברתיות שיש למשחקים על המשתמשים והדיעה הרווחת מתמקדת בהנחה ששהייה ממושכת מול המסך מחבלת ומשבשת את כישוריהם החברתיים של המשתמשים.


לאחרונה, משחק שבולט במיוחד הוא "פורטנייט". המשחק פורטנייט שבר שיאי צפייה ברשת ומכניס לחברה שפיתחה אותו מיליארדי דולרים. בעקבות המשחק, איגוד הבריאות העולמי הכריז על ההתמכרות למשחקי מחשב כמחלה מאובחנת. לפי האיגוד, אדם נחשב כמכור לגיימינג כאשר הוא נותן עדיפות שהולכת וגדלה למשחקי מחשב עד כדי כך שהמשחק מקבל עדיפות על פני תחומי עניין אחרים בחיים.


לסיכום, האם משחקי המחשב תורמים או מזיקים?

דעות ה-בעד/ נגד משחקי המחשב הן דעות קיצוניות שמצד אחד מאדירות את השימוש במשחקי המחשב ומצד שני פוסלות את השימוש בהן. בכל צד ישנם סיבות ראויות ונכונות ולכן, על כל אחד לעשות את שיקוליו.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

נקודות אור במשבר

משבר הקורונה הוא משבר עולמי שפגע בתחומים רבים בעולם. למרות שהמצב הנוכחי בו כמעט כל העולם נמצא הוא כלל לא פשוט, בכל זאת צריך להסתכל גם על הדברים החיוביים כדי לשמור על אופטימיות - למרות שהיינו בסגר בבת

bottom of page