top of page

מתי יגיע הסוף למשבר הפוליטי?

כיום מדינת ישראל נמצאת תחת משבר פוליטי חריף מכבר שנתיים ויותר. כעת קרוב לוודאי כי אזרחי ישראל צועדים למערכת בחירות חמישית במספר בתוך השנתיים האחרונות. האם ייתכן כי תקום ממשלת בנט- לפיד או שמא ממשלה ברשות בנימין נתניהו או אולי נלך לעוד בחירות.- שי ראובן



כיום האפשרות הסבירה ביותר היא ממשלת חילופים כאשר בנט יהיה שנתיים ולפיד יהיה שני. הממשלה הזאת בעייתית מאוד היות והיא מאוד הטרוגנית, היא כוללת חברי כנסת מהשמאל והמרכז והמימין מכך קרוב לוודאי כי ייווצר מתח עוצמתי בין סיעות הקואליציה שיכול לפורר את הממשלה בקלות מכך גם אם תקום ממשלה שכזאת לא בטוח שהיא תחזיק מעמד הרבה זמן. בנוסף סיעות האופוזיציה לא מתכננות לעשות חיים קלים לקואליציה ואם באמת תוקם ממשלה שכזאת מתחדדת השאלה לאיזה גוון פוליטי היא תיטה, ימינה או שמאלה. הרי מצד אחד יש בה כמות רבה של מי שמגדירים את עצמם ימין, ימינה, ישראל ביתנו, תקווה חדשה מאידך גם יש בה שמאל, מרצ והעבודה. בנוסף לממשלה שכזו יהיה כמות מנדטים גדולה של כאלה שהינם חלק ממפלגה שמזדהה כמרכז פוליטי בהם יש עתיד וכחול לבן. מכך עולה השאלה האם זאת תהיה ממשלת שמאל או ממשלת ימין מתונה. מחד המרכז שמאל מהווה רוב מובהק בקואליציה מאידך האם ניתן לטעון כי מפלגות המרכז ומפלגות השמאל בעלות אותו עמדה פוליטית? הרי רוב הסיכויים שלא וייתכן ויש הבדלים אידיאולוגים ביניהם מכך אולי שמא ניתן להסיק כי זאת תהיה ממשלת ימין מתונה שבה מבחינת זהות על ספקטרום של ימין ושמאל יש רוב לימין ומכך ניתן להסיק כי זאת תהיה ממשלת ימין עם חלקים מהשמאל. כך או כך ברור לכולם כי ממשלה כזו לא תוכל לפעול כמו ממשלות צרות שהיו קיימות לפני כן, מכך הממשלה תהיה אחראית על ייצוב, ייצוב המשק, ייצוב המערכת הפוליטית. ייתכן וממשלה כזו לא תחזיק לאורך זמן בשל המחלוקות הפוליטיות אך יש כאלה הרואים בה עדיפה על פני בחירות חמישיות במספר.





מאידך כאלה המגדירים עצמם כימין ורואים בממשלה הזאת כממשלת שמאל שתפיל את שלטון הימין בגלל שתפיסתם יאיר לפיד הוא שמאל מכך הם מאמינים כי גדעון סער העומד בראש תקווה חדשה יבין שהוא צריך "לחזור הביתה" ולהשים ממשלה עם הליכוד אותה הוא עזב. לתפיסתו של סער בנימין נתניהו לא כשיר לראשות הממשלה מכך הוא טוען כי הוא לא יכנס לממשלת נתניהו.

אפשרות נוספת סבירה מאוד ובעת המבצע בעזה הייתה הסבירה ביותר והיא בחירות חמישיות. הבחירות הללו הן דבר בעייתי שמראות לעולם כי השיטה הדמוקרטית הישראלית פשוט לא מתפקדת כיאות ולא מובילה להכרעת חד משמעית. לדוגמה בארצות הברית השיטה מובילה להכרעה נשיא רפובליקני או נשיא דמוקרטי אך לא כך בישראל. בשיטה הפרלמנטרית סיעות בית המחוקקים מתאחדות ביחד לקואליציה שמכוננת את הממשלה. יש יתרונות לשיטה הישראלית לדוגמה היא נותנת ביטוי רחב לקבוצות בחברה הישראלית. בנוסף היא דורשת מאיתנו להתחבר ביחד לקואליציה. יתכן ומדינת ישראל תידרש לאמץ שיטת בחירות חדשה. אבל ברור לכולם כי שינוי השיטה חייב להיעשות בצורה זהירה מדודה תחת דיונים ציבורים בכנסת שימשכו מספרים שבועות או מספר חודשים. יתר על כן ראוי גם כי שינויים יעשו בתמיכה רחבה של העם ולא ברוב פשוט.

לסיכום, אין ספק קיימת בעיתיות בשיטה המשטר הישראלית וייתכן כי הדבר יטופל וייתכן שלא, אך לפני אלה ראוי כי למדינת ישראל תהיה ממשלה מתפקדת שקיבלה את המנדט מהכנסת.

bottom of page