top of page

ריחוק חברתי וריחוק פיזי - מה ההבדל?

עוד בתחילת הסגר נאמר לנו לשמור על ריחוק חברתי - אבל האם זאת הייתה באמת הכוונה, או שהמושג הנכון הוא ריחוק פיזי? מהו ההבדל בין המושגים וכיצד הבדל זה יכול להשפיע עלינו? ~סביון שחם, י'4



מתחילת משבר הקורונה, השתמשו רוב הצווים בעולם, דרך ארגון הבריאות העולמי (WHO),

במושג "ריחוק חברתי" Social distancing)) על מנת לתאר שמירת מרחק פיזי - צעד חשוב למניעת ההדבקה. הריחוק הפיזי כלל שמירת מרחק ממשי של שני מטרים, והימנעות ממגע באנשים אחרים ומלחיצות ידיים. צעדים אלו הם חשובים ויעילים למניעת ההדבקה, שנעשית במרבית המקרים דרך מגע או באופן טיפתי; אך למעשה, היה על הארגון להשתמש במושג "ריחוק פיזי": מושג המתאר את הכללים הפיזיים שעלינו להקפיד עליהם למניעת הפצת הוירוס.

לעומת זאת, הריחוק החברתי אינו מתייחס למרחק הפיזי, וממנו משתמע כי עלינו לנתק קשר עם האנשים הקרובים אלינו ולהתבודד מן החברה. בשגרת החיים בכלל ובתקופת הקורונה בפרט, זהו אינו מצב אידאלי. להיפך - בתקופה בה אנו נאלצים לשמור על מרחק פיזי, עלינו לשמור על קשר קרוב ככל האפשר עם חברים וקרובי משפחה. לכן, השימוש במושג זה עשוי להטעות וליצור הרתעה מיותרת מפני ההנחיות שהגיעו עם פריצת המגיפה.

ההבדל בין שני המושגים עשוי להטעות: כאשר השתמש ארגון הבריאות העולמי במושג "ריחוק חברתי" במקום במושג "ריחוק פיזי", הקשה על האנשים, וגרם לרעיון הסגר להיתפש כגרוע בהרבה יותר. הריחוק במהותו איננו חברתי, ולכן השימוש במושג זה הינו מטעה ומזיק מנטלית, שכן עשוי לגרום לנו לחשוב שעלינו להתבודד מן החברה, כאשר ההנחיה כשלעצמה עוסקת בריחוק פיזי בלבד.

ואכן, ארגון הבריאות העולמי הכיר בהבדל זה, וב-20 למרץ שינה את המונח מריחוק חברתי לריחוק פיזי. כך, הדגיש הארגון כי כדי לעבור את המגפה בשלום עלינו לשמור על מרחק ממשי, אך מבחינה חברתית, עלינו להתקרב כמה שיותר.

לעיתים, הריחוק הפיזי יוצר ריחוק חברתי מסוים – הוא עשוי לצמצם אינטראקציות חברתיות ולהמעיט יצירת קשרים חדשים. תקופת הקורונה חיזקה את התקשורת דרך הרשתות החברתיות, שסייעו לנו לשמור על קשר גם בתקופות הסגרים, ובכך צמצמו את הריחוק החברתי שנגרם באמצעות הריחוק הפיזי.

לאורך משבר הקורונה, ובעיקר בתקופת הסגר הראשון, הונחינו לשמור על ריחוק חברתי – אולם, מדובר היה בריחוק פיזי בלבד. ההבדל העיקרי בין המושגים הוא שריחוק פיזי הוא מושג טכני בלבד, בעוד שריחוק חברתי מסמל משמעות אחרת, שהינה שונה לחלוטין מן התקשורת החברתית הרצויה בתקופה זו ובכלל.

חוסר ההבחנה בין המונחים גורמת להטעיה פסיכולוגית, שעשויה להתבטא בהתנהגות האנשים בעקבות המגפה. למעשה, עלינו לשמור על קרבה חברתית ככל האפשר, צעד שיסייע לנו לשמור על שגרת חיים מסוימת, אפילו בתקופת הסגר.






bottom of page