top of page

מי היה אלןל טיורינג?

אלן טיורינג נולד בשנת 1912 בלונדון למשפחה נוצרית, וכבר בגיל צעיר זוהה כגאון בעל כישרון רב במקצועות המתמטיקה והמדע. כישרונו הרב בא לידי ביטוי בכך שהיה מסוגל לפתור תרגילים מסובכים ללא ידע בסיסי בחשבון. כשלמד בבית הספר, התאהב בחברו לכיתה כריסטופר מורקום, אך לאחר שמורקום נפטר במפתיע כשהיו בני 18, הפך לאתאיסט והחל להאמין כי כל התופעות בעולם הן חומריות.- רותם נבו יא4



טיורינג החל ללמוד מתמטיקה בקינגס קולג' בלונדון בשנת 1931, והחל לפתח את רעיונו ליצירת הגדרה מתמטית מדויקת של אלגוריתם- אותו פרסם בשנת 1936. הוא פיתח מודל המסוגל לבצע כל חישוב או אלגוריתם שהוא בר ביצוע במחשב כלשהו, ולימים נקרא- "מכונת טיורינג". מכונת טיורינג שקולה לכל מחשב ועד היום היא בשימוש במסגרת ענף מדעי המחשב. בשנה זו גם עבר לארצות הברית כדי ללמוד באוניברסיטת פרינסטון, ולאחר שסיים את מחקריו הוסמך כדוקטור בשנת 1938 וחזר לאנגליה.

יום לאחר שבריטניה הכריזה מלחמה על גרמניה הנאצית, 4 בספטמבר 1939, הצטרף ליחידת מודיעין סודית של הבריטים שתפקידה היה לפענח שדרים מוצפנים של הצבא הגרמני ומדינות הציר אשר הכילו מידע צבאי סודי על תקיפות עתידיות וכדומה. הגרמנים השתמשו במכונת הצפנה שנקראה "אניגמה" אשר הפכה את המכתבים שלהם לרצף אותיות אקראיות, וכך כאשר הבריטים השיגו מברקים אלו, לא יכלו להבין כלל מה כתוב בהם. בשביל לפענח את התקשורת הגרמנית היחידה הייתה צריכה לבנות מחשב שאליו יוזנו המכתבים המוצפנים והוא "יתרגם" אותם בחזרה באמצעות חישובים מסובכים.

חברי הצוות החלו לבנות את המחשב האלקטרוני-ספרתי הראשון על פי תפיסתו המתמטית של אלן טיורינג, והשלימו אותו בדצמבר 1943. מחשב זה הצליח לפענח את התקשורת הסודית של הצבא הגרמני ולכן נשמר בסוד והיווה מכשיר בעל חשיבות אסטרטגית עצומה. הישג זה הקנה לצי הבריטי יתרון משמעותי כנגד חיל הים הגרמני, ולבסוף הוביל לניצחונן של מדינות הברית על גרמניה הנאצית. גם לאחר סיום המלחמה, המחשב נשמר בסוד והמידע אודותיו היה מאוד מסווג. צ'רצ'יל, ראש ממשלת בריטניה באותה התקופה, הורה להשמיד את המחשב לחתיכות, אך המידע אודותיו ועל היחידה הסודית שהובילה לניצחון המלחמה שבראשה עמד אלן טיורינג, החל להתפרסם לציבור בסוף שנות ה-70.


לאחר סיום מלחמת העולם השנייה, בראשית שנות ה-50, הועמד טיורינג לדין והורשע יחד עם בן זוגו בשל שקיימו מערכת יחסים הומוסקסואלית. לטיורינג ניתנה בחירה- בין אם להיכנס לכלא או לעבור טיפולי המרה וטיפולים הורמונליים לסירוס כימי. במסגרת טיפולים אלו מזריקים למטופל הורמונים נשיים על מנת לדכא את יצרו המיני. טיורינג בחר באפשרות השנייה כדי שיוכל להמשיך לעבוד על מחקרו, אך כעבור זמן קצר של טיפולים אלו ותופעות הלוואי שלהם (שכללו: צמיחת שדיים, השמנה ודיכאון), שם קץ לחייו בשנת 1954.

הוא לקח תפוח, טבל אותו בציאניד, חומר כימי רעיל שכמות קטנה ממנו יכולה להרוג אדם בשניות, ונגס בו. התפוח המורעל החצי אכול נמצא ליד גופתו, ושנים לאחר מכן, החברה המפורסמת "אפל" בחרה ללוגו שלה תפוח נגוס כמחווה בשבילו.

בנוסף, לאחר מותו, בשנת 2009 פרסם ראש ממשלת בריטניה הודעת התנצלות על היחס המחפיר אשר נהג השלטון הבריטי באלן טיורינג, בעקבות עצומה שחתמו עליה מעל 30 אלף בריטים, וכתב: "אין זו הגזמה לומר שבלעדי תרומתו יוצאת הדופן, ההיסטוריה של מלחמת העולם השנייה הייתה יכולה להיות שונה מאוד. הוא אחד הבודדים שניתן להצביע על תרומתם האישית לשינוי תוצאות המלחמה. התודה העצומה שאנו חייבים לו הופכת את היחס הבלתי אנושי שלו זכה לנורא עוד יותר". בנוסף, בשנת 2013 העניקה לו המלכה אליזבת' השנייה חנינה.

אלן טיורינג נחשב לאבי מדעי המחשב, ועל שמו קרוי פרס טיורינג- שהוא הפרס החשוב ביותר בתחום מדעי המחשב. בנוסף, דמותו הונצחה בספר ספרים וסרטים, המפורסם מבניהם נקרא "משחק החיקוי" משנת 2014 , על שם מבחן שהציע אלן טיורינג כדי לבדוק האם הבינה המלאכותית הגיעה לרמה של מוח אנושי. אתרי אינטרנט רבים משתמשים במבחן טיורינג כדי לוודא שהמשתמש שמולם הוא אדם ולא בוט. דוגמה לכך היא הצגת טקסט קצר בגופן משובש, תוך דרישה להקליד את הטקסט בשדה המתאים. הסרט, בכיכובם של בנדיקט קמברבאץ' וקירה נייטלי זכה להצלחה רבה והיה מועמד לשמונה פרסי אוסקר.

בנוסף לכך, הוקמו רחובות על שמו (גם בישראל- רחוב אלן טיורינג בהרצליה פיתוח), הוקם בלונדון מכון אלן טיורינג (בשנת 2015), והחל משנת 2021 מופיעה דמותו של טיורינג על השטר של חמישים לירות שטרלינג בבריטניה.




bottom of page