top of page

חג זיהום האוויר

אני לא אחדש לכם כאשר אגיד לכם שבל"ג בעומר יש מנהג להדליק מדורות בכל רחבי הארץ. השנה כמו בכמה השנים האחרונות חל איסור הדלקת מדורות בל"ג בעומר, אי אפשר להגיד שאיסור זה אינו מוצדק אך בכל זאת אלפי אנשים ידליקו גם השנה כמו בשנה שעברה מדורות בניגוד לחוק. השאלה העולה מן העניין היא עד כמה כבר המדורות בל"ג בעומר יכולות לפגוע בנו? הרי מדובר רק ביום אחד בשנה. – מקס בושושה

לאלו שישאלו שאלה זו אני אענה שהפגיעה של המדורות היא הרבה מעבר למה שיצפו.

מבחינה סביבתית, במהלך בעירת העצים במדורות נפלטים לאוויר ריכוזים גבוהים של חלקיקים, המסוכנים ביותר לבריאות האדם. בימים שלאחר ל"ג בעומר הריכוז של חלקיקים אלו עולה בצורה דרסטית. לדוגמא לפני הנתונים משנת 2019 במהלך ל"ג בעומר באותה שנה עלה זיהום האוויר והריכוז של חומרים שמסוכנים לאדם באוויר ביותר מ1000 אחוז, מדובר בגדילה של למעלה מפי 11.

הדבר גורם לעלייה במספר הפונים לחדרי מיון בעקבות התקפי אסתמה ובעיות נשימה. המדורות מסוכנות במיוחד לילדים, שמהווים את אחת מקבוצות הסיכון שעלולות להיפגע מזיהום האוויר, ודווקא הם אלה שנחשפים אליו יותר מכל סביב המדורות בליל החג.

באותה שנת שיא של זיהום אוויר, שנת 2019, טופלו בבתי חולים 76 בני נוער וילדים שסבלו מקוצר נשימה ובנוסף לכך במהלך המדורה בהילולת הרשב"י הגדולה במירון, טיפלו מאות חובשים ופרמדיקים של מד"א בלמעלה מ-200 בני אדם שסבלו בין היתר מתשישות והתעלפות כתוצאה מהמדורה.

זאת ועוד במהלך שריפת עצים במדורות נפלטות כמויות גדולות של פחמן דו חמצני. הפחמן הדו חמצני מדלל את האטמוספירה ומוריד את ריכוז החמצן, אותו אנו נושמים. אותו פחמן דו חמצני גם מהווה גורם משמעותי בחימום הגלובלי ופליטה שלו מגבירה את החימום של כדור הארץ.

בנוסף לכל המספרים האלו שלא בהכרח מדברים אליכם, הקוראים, תוכלו באופן פשוט ביותר לצאת מהבית ביום שלאחר ערב המדורות של לג בעומר ולראות את הזיהום במו עיניכם. בשנה שעברה כמו בשנים הקודמות לה יום לאחר לג בעומר ישנו אובך באוויר והראות מינימלית. כאשר יוצאים לרחוב רואים שמיים כתומים, הטמפרטורה גבוהה במיוחד, בגלל האובך, ויש הרגשה של חונק כשנושמים. האם זו לא אזהרה מספיק טובה בשביל שנתחיל להקשיב להנחיות של המומחים להפסיק לעשות מדורות?

אני באופן אישי מרגיש מאוד מאוים מהמצב. שאני יוצא לרחוב ורואה שמיים כתומים רק בגלל המדורות שאנחנו עושים אני מרגיש פחד גדול. אך במקום להיות בתדהמה מהתוצאות הסביבתיות של ל"ג בעומר ולא לעשות כולם צריך לקום כולם ולעשות משהו. ידוע לי שלא אפשרי למנוע מעם שלם לממש את מנהגי החג שלו, בעיקר האנשים הדתיים בו זה לא דבר אפשרי.

מה כן אפשר לעשות תשאלו אותי? אני חשבתי על שני פתרונות אפשריים. הראשון מבניהם להאריך את חג ל"ג בעומר לשבוע או לתקופה ארוכה יותר. אם נאריך את תקופת החג נוכל לפרוש את המדורות לאורך זמן רב יותר וכך לפזר את ההשפעות הסביבתיות לאורך זמן במקום לרכז את כל המדורות וזיהום האוויר ביום אחד. האפשרות השנייה שאני מציע היא לאמץ את מנהג ה"על האש". כן אנחנו בארץ אוהבים על האש, מי מאיתנו לא מוציא את המנגל ביום העצמאות. אם נחליף את מרבית המדורות במנגלים נוכל לצמצם בצורה דרסטית את הזיהום שנוצר וגם להנות מאוכל טעים.

לסיכום אני ממליץ לכל הקוראים להימנע ממדורות השנה ולהישמע להנחיות. אני קורא לכולם לחגוג ולהנות מהחג אולם אני מאמין שיש לצמצם את המנהג המזהם של הדלקת מדורות בשל הנזקים הרבים שנלווים אליו.




bottom of page