top of page

ההיסטוריה של שימוש האש בידי האדם ועל חשיבותה למין האנושי

השגת שליטה באש על ידי האדם הקדמון , הייתה נקודת מפנה באבולוציה של האדם שאפשרה לבני האדם להתרבות במהירות בשל הוספת חלבונים ופחמימות מבושלים לתזונה , בישול , הגדלת סוגי המזונות הזמינים, ביעור שטחים, הרחבה של הפעילות האנושית לשעות הלילה והגנה מפני טורפים.- רומי יופה- י'3



עדויות לשימוש ראשוני באש

בהתחלה ניצל האדם הקדמון את השריפות שפרצו באופן טבעי, בעקבות מכות ברק. כך עושים גם היום בעלי חיים שונים, שצדים מכרסמים וזוחלים הבורחים מהשריפה, או אוספים חיות מתות לאחר שהאש דועכת. אך מטבע הדברים, שימוש כזה באש לא משאיר אחריו עדויות שמחזיקות מעמד במשך מיליוני שנים, ולכן איננו יודעים עליו הרבה ואין עליו הרבה עדויות, אך חוקרים מאשרים כי היה שימוש באש גם לפני העדויות הרחוקות ביותר.

האתרים הארכיאולוגיים הקדומים ביותר שבהם קיימת עדות לאש נמצאים בקניה ובאתיופיה, ומתוארכים לכמיליון וחצי שנה לפני זמננו. הם כוללים כלי אבן שנושאים עליהם סימנים לכך שהיו באש, אך קשה מאוד לדעת אם השימוש באש היה מכוון, או שהם נקלעו לשריפה טבעית. ישנם מספר אתרים, בעיקר באפריקה, שסימני אש ניכרים בהם. אולי החשוב ביניהם הוא גשר בנות יעקב שבעמק החולה, שבו התקיים יישוב אנושי לפני כמעט 800 אלף שנה. מיקום האבנים השרופות באתר מעיד לא על שריפת יער אלא על מדורות קטנות, וכן על כך שתושבי האתר שלטו באש. ב-400 אלף השנים האחרונות השימוש באש גבר, ונמצאו סימנים לכך לא רק באפריקה ובמזרח התיכון אלא גם באסיה ובאירופה.

יש עדויות שבני אדם קדמונים ישבו סביב המדורות בגשר בנות יעקב, כמו גם באתרים אחרים מאותה תקופה, אבל הם כנראה לא היו בני מין האדם כמו שלנו - אלא השתייכו למין "הומו ארקטוס" או בשפה יומיומית - "האדם הזקוף", ואולי גם למינים אחרים בשושלת האדם. הניאנדרטליים (מין של אדם, השולט כיום בעולם – אנחנו) והיו לו יכולות פיזיות טובות יותר מהיכולות הקוגניטיביות , שהופיעו לפני כ-400 אלף שנה, ידעו ללא ספק לשלוט באש ולהשתמש בה. נראה שהם ייצרו זפת, תהליך שדורש חימום של חלקי עץ במשך כמה שעות ובטמפרטורה גבוהה. יש חוקרים שטוענים שהניאנדרטליים גם ידעו ליצור אש בעזרת אבן צור ואבן פיריט, גביש העשוי ברזל וגופרית.


השפעת האש על תזונת האדם ופיתוח המוח

בעקבות האש, ותחילת השימוש באש על-ידי האדם החלו בני האדם להשתמש באש לבישול. הבישול נשמע כמו משהו שולי באבולוציית האדם, אך אינו אלא הגורם העיקרי שהווה בסיס לתבונתו של האדם. בישול תורגל במשך זמן רב ובכך מאכלים קודמים שלא יכלו להתעכל במערכת העיכול האנושית , הפכו לניתנים לאכילה לאחר בישולם – לדוגמא: אכילת חיטה ,אורז, תפוחי אדמה ועוד. כל המאכלים החדשים בתזונתו של האדם היוו בסיס למהפכה החקלאית ולהתיישבות האדם בערים גדולות שמכילות אלפי תושבים! נוסף על כך, בשל הבישול הזמן שלקח לאדם לאכול את האוכל שלו ירד באופן משמעותי, לדוגמה, שימפנזים מעבירים חמש שעות מהיום באכילה!

לכן הודות לבישול האדם לא היה צריך להתעסק באכילה ברוב שעות היום וכך התפנה לו הרבה זמן לעשות דברים אחרים לדוגמא: התפנה לו הזמן בכדי לפתח דברים שונים לצורכיו. לבישול הייתה השפעה משמעותית מאוד על האדם– מכוון שלאחר שנות אבולוציה רבות הבישול גרם להתאמת מערכת העיכול אליו, המעיים האחוריים קטנו ונהיו דקים – רוב האנרגיה שהאדם צרך מהאכול הלכה למוח ולא בוזבזה על תפקוד מעיים גדולים – ולכן יכולותיו הקוגניטיביות של האדם השתפרו.





bottom of page