top of page

האש בסרטים

ל"ג בעומר הגיע ואיתו מסורת הדלקת המדורות – עם הכיתה, עם המשפחה, עם החברים. בכל שנה מחדש אנו מדליקים את המדורות מכמה סיבות, אבל מהי משמעות האש בסרטי הקולנוע?-שלי שכטר

האש היא אחת מארבעת היסודות והיא מסמלת אנרגיה ותנועה. האש מייצגת במובנה החיובי, להט, תשוקה, חום, כריזמה, ובמובנה השלילי, כעס, כוויה. לרוב קיים שימוש בכותרת הסרט במילה אש על מנת להדגיש את העלילה של הסרט, כלומר, האם יעסוק בתשוקה בין שני אנשים, או באש אמיתית.

הנה כמה דוגמאות לכך בעולם הקולנוע:

לכודים תחת אש זהו סרט המבוסס על סיפור אמיתי (שקרה בשנת 2009) ומציג את סיפורים של החיילים ששירתו במוצב קמדש, אשר הוא מוצב מרוחק של הצבא האמריקאי באפגניסטן שסבל מהתקפות חוזרות ונשנות עקב מיקומו הגיאוגרפי. כשארגון הטאליבן מחליט להעביר מסר לצבא האמריקאי, הוא תוקף את המוצב בכוחות גדולים. כעת, על כ-50 החיילים במוצב להגן על עצמם מפני מאות מחבלים של הטליבאן, במה שנראה כקרב אבוד מראש, ובסופו של דבר נחשב לאחד הקרבות הבולטים במלחמת אפגניסטן.

כאן, האש באה לידי ביטוי כאש הירי, ולא במובן הרגיל של המילה. כותרת הסרט מציגה לנו כמה החיילים חייבים להתמודד עם המצב למרות מיעוטם המספרי אל מול ארגון הטאליבן. אף מוצב זה קיבל את הכינויים “המוצב האחרון של קאסטר” ו”האלאמו” בכדי לתאר את העובדה שהמוצב מועד ליפול בידי האויב, והגעה לשם היא מוות בטוח.

רק האמיצים סרט המבוסס על מעשי יחידת כיבוי מפרסקוט אריזונה ששמה "ההוטשוטס של הר הגרניט".

בסרט זה האש לא נכללת בכותרת הסרט אלא בעלילתו, שהרי מסופר על יחידת כיבוי. כאן, האש מציגה את קווי הדמות של כל האחת מהדמויות, למשל, על כל דמות להיות אמיצה מספיק בכדי לסכן את חייה להילחם באש, על כל דמות לדעת להקריב, כלומר, לדעת להקריב מזמנה החופשי, לדעת להקריב את חייה למען האזרחים.


דיוקן של נערה עולה באש הסרט מספר על מריאן, ציירת צעירה ויפה, אשר נשכרת על מנת לצייר את דיוקנה של אלואיז, בת המעמד הגבוה, לקראת חתונתה הקרבה. אלא שאלואיז לא מעוניינת להתחתן, ולכן מסרבת לשתף פעולה עם ההכנות לחתונה בכלל, ועם ציור הדיוקן בפרט. מריאן מחליטה להסתיר את העובדה שהיא ציירת ומציגה את עצמה כבת לוויה שנועדה להנעים את זמנה של אלואיז, ובד בבד היא מתבוננת בה, יום אחר יום, ומציירת אותה בסתר.

גם בסרט זה האש נמצאת בכותרת הסרט ומבשרת על העתיד לבוא – הדיוקן שתצייר הציירת יעלה באש, או על ידה או על ידי מישהו אחר. אף עצם המעשה, שריפת הדיוקן, מדגיש עד כמה הוא מלא חשיבות בעיניי הציירת והיא מבינה שהוא עלול לשנות את חייה של אלואיז מן הקצה אל הקצה.

האש כאן יכולה להתפרש בשני מובנים, האחד לשריפה שנגרמת לדיוקן, והשני ללהט והתשוקה שעלולים לקרות בין השתיים עקב הקרבה הנוצרת ביניהן.

לסיום, ניתן לראות שהשימוש באש בעולם הקולנוע הוא רחב, שהרי היא יכולה לשמש לעיצוב קווי הדמות, לשמש כמוטיב חוזר בסרט, או אפילו מבשרת על עתיד לבוא.



bottom of page