top of page

איך הפוליטיזציה של טקס הדלקת המשואות מכלה את הממלכתיות של הטקס?

טקס יום העצמאות המתרחש כל שנה בערב יום העצמאות יצר מהומה ברשת ומחוצה לו, בעקבות התכנים השנויים במחלוקת שנכנסו לתוך הטקס. מכך עולה השאלה המתבקשת איך הפוליטיזציה של טקס הדלקת המשואות מכלה ושורף את הממלכתיות של טקס הדלקת המשואות. - שי ראובן יב3



טקס הדלקת המשואות הראשון התרחש בהר הרצל כשמדינת ישראל הייתה בת שנתיים. מדינת ישראל רצתה ליצור טקס מאחד שאור המשואות יאיר את מדינת ישראל כולה מירושלים - מהר הרצל. הסמליות של הטקס הזה כמעיין מוסד מקודש השתרש מהוויה הישראלית. כולם יודעים כי מדובר בטקס של יושב ראש הכנסת והוא הדמות הבכירה ביותר שנמצאת בטקס. הטקס כולל מלבד נאום יו"ר הכנסת גם את מדליקי המשואות שידליקו את 12 המשואות שמייצגים את 12 השבטים.


במהלך השנים הסמליות של הטקס נפגעה בשל התערבות חיצונית מצד גורמים פוליטיים בתכני הטקס. לדוגמה נאום ראש הממשלה בטקס, למרות שבמהלך השנים אף פעם ראש הממשלה לא היה נואם בטקס. המשמעות של הפגיעה הזאת היא יצירת תחושה ריחוק מאזרחים שלא תומכים בממשל הנוכחי או שפשוט לא מעוניינים בשינויים שקורים מסיבות פוליטיות. השינויים הללו פוגעים באחדות של מדינת ישראל. כלומר יש אזרחים שיהיו מאושרים לראות את ראש הממשלה בטקס מספר רב של פעמים אך אחרים עלולים לרגוז, בגלל הכנסת הפוליטיקה לטקס.




בערוצי הטלוויזיה פרשנים רבים הביאו תרעומת על כך שראש הממשלה בנימין נתניהו הוצג 23 פעמים מהלך הטקס. מאידך פרשנים פוליטיים המזדהים עם עמדותיו של ראש הממשלה הביאו אכזבה שראש הממשלה לא הוצג יותר פעמיים. אין ספק מדובר בנושא מתוח מבחינה פוליטית ואישית היות וכל אדם יכול להרגיש באופן שונה כלפי הפעולות האלה של גורמי הממשל החזקים שמחליטים לבוא למרות שיש כאלה שיראו בזה דבר לא ראוי.


דוגמה נוספת לדבר שעורר כעס הוא סרטון הברכה של ראש הממשלה שלתפיסתם של חלק מהכתבים נלקח מתעמולת הבחירות של מפלגתו. מצד שני היו כתבים שהתנגדו לטענה הזאת ושברכה לא הייתה פוליטית אלה מאחדת. על כל פנים עולה השאלה האם זה ראוי שאישיות כזו יגיע לטקס למרות שיש זעם ציבורי על חוסר שובע מצד השלטון לכך, כאשר לתפיסתם הידחפות לטקס מהווה פלישה של גורמים פוליטיים לא למקומם הטבעי וכך פוגעים בממלכתיות של הטקס החשוב הזה.


בניגוד לכך יש רבים בחברה הישראלית שחושבים שראוי שהטקס ישתנה כי החברה הישראלית משתנה כי דברים צריכים להשתנות. לתפיסתם דברים צריכים להשתנות וראש הממשלה הוא בסופו של דבר מי שמנהל את המדינה בצורה אופרטיבית וראוי שיהיה בטקס הדלקת המשואות למרות כל האנשים שלא מעוניינים בכך. לתפיסתם הסיבה לחוסר הרצון שראש הממשלה יהיה בטקס נובעת מתפיסת עולמם של הפרשנים באולפנים ובכך לדעתם לא מתבטאת העמדה האמיתית של הציבור ביחס לשינויים האלה שקוראים בטקס.


למרות הדעות השונות בסופו של דבר החברה הישראלית תצטרך להגיע להכרה בנושא. אין מדובר בדבר בינארי של כן ולא אבל בסופו של דבר לפחות לבינתיים אנו מחויבים להוציא את הפוליטיקה מטקס הדלקת המשואות - במיוחד כיום, כאשר מדינת ישראל נמצאת תחת מערכת בחירות שלא נפסקת ואין ממשלה מתפקדת, מתבקש כי דווקא בתקופה המדינית הקשה הזאת נבחרי הציבור צריכים לנהוג ברגישות יתר כלפי סמלי מדינת ישראל. טקס הדלקת המשואות הוא סמל לא פיזי של מדינת ישראל שצריכים להגן עליו מכל משמר מגורמים פוליטיים שמעוניינים לשנותו מסיבותיהם.

bottom of page