top of page

היום שאחרי WW2 וכל הדרך ל-WOODSTOCK

שש שנים של מלחמה הגיעו לסופן , 85-70 מיליוני אנשים נספו, נסיון רצח של עמים שלמים בדרכים חשוכות ומזוועיות, כנראה רבים מכם עדיין שואלים איך זה קרה בכלל? כמה רוע אנושי היה צריך להיות כדי לתת לזה לקרות? אפשר לשאול עוד הרבה שאלות שלרובן אין תשובות. אך עם כל זאת דברים חיוביים ומשני דורות קרו לאחר מכן בין כל אלה: קיבלו מדינה. - שלי קורול.


ברחבי הגלובוס הייתה ההקלה שתקופה זו הסתיימה. ארצות הברית, שחודשים ספורים לאחר שהתחילה לצאת מן השפל הגדול, נכנסה גם היא כשנתיים אחרי שהתחילה מלחמת העולם השנייה. מי שגדל בתקופת השפל הגדול בארצות הברית חווה זמנים קשים מאוד וכאשר הגיע לגיל ההתבגרות מלחמת העולם השניה הכתה.

אמריקה של שנות החמישים בעיני עצמה, הייתה מצילת העולם, ה"שוטר הטוב" שהציל את העולם מגרמניה הנאצית. כלכלת ארצות הברית צמחה ונהייתה לאימפריה.


ארצות הברית נהנתה בשנות החמישים מפריצות דרך טכנולוגיות ומדעיות שהתחילו לדחוק את מעמד הדת והכנסייה ועודדו תהליכי חילון, במקום להתקדם קדימה ולדאוג מן העתיד ניתן היה פתאום להסתכל על ההווה.

כך נולד לו דור ה"בייבי בום": משנת 1944 עד שנת 1961 נולדו שישים וחמישה מיליון ילדים בארצות הברית בלבד - גברים שחזרו מהצבא ונשים שחזרו מהעבודה במפעלים הפסיקו לחשוש מהעתיד והצמיחה הכלכלית איפשרה למשפחות להתרחב.

ניתן לראות ״בייבי בומרס״ כמגשימי החלום האמריקאי. הם רצו להעניק למשפחתם את הטוב ביותר, הורים לא הסתכלו יותר על ילדים ככוח עבודה או כמקור פרנסה נוסף - ילדים יכלו להיות ילדים! הם החלו ללמוד ולהשכיל כמו שהוריהם לא יכלו בעבר, וכך נוצר פער בין דורי משמעותי ולתרבות העולם הגיחה תרבות חדשה : תרבות הנוער.

הם היו בעלי השפעה וראו בהם שוק בפני עצמו - מה שהוביל, לעולם חדש של תוכן.

אלביס פרסלי, באדי הולי, ליטל ריצ'רד ועוד רבים אחרים הובילו את תחילת הרוק אנד רול - המוזיקה שתשבור מחסומים ותהיה הפסקול של שנות השישים וכמובן הגורם המאחד של כמעט חצי מיליון אנשים מרקעים שונים שיגיעו באוגוסט 1969 לפסטיבל WOODSTOCK.

לעומת מלחמת העולם השנייה שבה נוסה הכל כדי להכחיד את השונה והזר ממך , קבלת האחר וחלום השוויון יבואו לידי ביטוי בשלושה ימים של שלום ואהבה בפסטיבל וודסטוק.

בצד השני של האוקיינוס קבוצה אחרת של ״בייבי בומרס״ החלה לשנות את העולם. גם הבריטים גדלו בצל מלחמת העולם השנייה ולעומת ארצות הברית הם הרגישו אותה על בשרם. הילדות שלהם נקטעה ותרבות הנוער כמעט ולא הייתה קיימת. הרוק אנד רול איחר להגיע לבריטניה בזכות ימאים שהביאו תקליטים מעבר לים ובזכות תחנות רדיו של הצבא האמריקאי שהוצבו באירופה, ולראשונה הם נחשפו לשורשי הרוק אנד רול והבלוז.


הבייבי בומרס הבריטים ראו ביוצרי בלוז גיבורי על עם שמות מיסטים ומוזרים כמו: "Muddy Waters" ו-"Howling Wolf". חשיפת הבריטים לסצנת הבלוז והרוק אנד רול הובילו ליצירת קהילות ומחתרות שניסו לחקות אותם בעצמן, שתי להקות בלטו מעל כולן: האחת נאמנה יותר לשורשיי הבלוז והיא "האבנים המתגלגלות" , הלהקה השניה נאמנה יותר לרוק של אלביס וליטל ריצ'רד והיא "הביטלס".


עברו כמה שנים ולאחר רצח קנדי שדרן בתחנת רדיו אמריקאית מחליט לרומם את רוחם של המאזינים ומשדר כתבה על שיגעון בריטי חדש ומוזר - "הביטלמניה" , נערה אמריקאית בת 15 מוושינגטון צופה בכתבה ומחליטה לכתוב מכתב לשדרן רדיו מקומי אחר ושואלת אותו במכתבה "מדוע לא ניתן לשמוע מוזיקה כזו ברדיו האמריקאי?" השדרן מתרשם מהמכתב ומשיג את הסינגל "I want to hold your hands" של הביטלס ומשמיע בהשמעת בכורה ברדיו האמריקאי את "הביטלס", בזמן ההשמעה הראשונה עשרות שיחות טלפון מגיעות לחנה וכולם שואלים מי זו הלהקה הזו?

הפלישה הבריטית החלה. למרות שהביטלס לא הופיעו בפסטיבל WOODSTOCK הם ללא ספק אחראים ישירים למוזיקה שעמדה במרכז הפסטיבל.



* המידע הנמצא בכתבה זו לקוח מן ההֶסְכֵּת (פודקאסט) "הדרך לוודסטוק" מטעם כאן 11 - מומלץ ביותר להאזנה.

bottom of page