top of page

פריחה בתחום הגרפיקה הממוחשבת

בשנים האחרונות נעשתה התקדמות משמעותית בגרפיקה הממוחשבת. בזכות מנועים מסוימים, הגרפיקה במשחקי המחשב נראית מפורטת יותר ומציאותית יותר מאי פעם. מהם אותם המנועים, וכיצד אלו קשורים לתעשיית הקולנוע?-סביון שחם יא4


תחילה, אגדיר מהו מנוע משחקים. מנוע משחקים הוא סביבת פיתוח שבה ניתן לתכנת וליצור משחקי מחשב. המנוע כולל כלים רבים המסייעים למפתחי המשחקים לבנות את המשחק. סביבה זו מחולקת לרוב למספר תתי-מנועים שלכל אחד מהם תפקיד שונה: ישנו מנוע פיזיקלי, המשמש ליצירת יכולות פיזיקליות לעצמים במשחק; מנועים שבהם ניתן לערוך תכנים בדו-מימד ותכנים בתלת-מימד ומנועים המאפשרים להוסיף סאונד למשחק ולעבד אותו.

מנוע מוכר בתחום הוא Unreal Engine. השימוש הראשון במנוע זה נעשה לראשונה בשנת 1998, כמנוע של משחק יריות בגוף ראשון בשם Unreal Tournament. המשחק פותח על ידי חברת אפיק גיימס (Epic Games), המפתחת את המנוע עד היום. החברה השיקה ארבע גרסאות של המונע, והאחרונה מביניהן, ,Unreal Engine 4 הושקה בשנת 2012.

כבר מהמשחק הראשון הציג המנוע יכולות גרפיות מרשימות מאוד ביחס למתחרים. אולם, בתקופה זו היה השימוש במנוע יקר, כך שהשתמשו בו רק חברות משחקים גדולות. לעומת זאת מפתחים בחברות קטנות יותר או עצמאיים, העדיפו להשתמש במנועים חינמיים פשוטים יותר כמו יוניטי (Unity), מנוע שנחשב למתחרה הגדול ביותר של אנריל.


אולם, בחודש מרץ בשנת 2015 החליטה חברת אפיק גיימס החלטה ששינתה זאת. החברה הציגה תכנית עסקית לפיה תגבה כסף ועמלות פיתוח על תוצרים גדולים בלבד. החברה הודיעה כי תגבה עמלה של 5% מהכנסות המפתחים עבור פיתוחים שיניבו יותר מ-3,000 דולר ברבעון. כלומר, מפתחים רבים יכולים כעת להשתמש במנוע ובשלל היכולות שלו מבלי לשלם לחברת אפיק גיימס כלל.

מודל זה הפך את השימוש במנוע לפופולרי אף יותר. לפי דבריו של טים סוויני, מנכ"ל החברה, מרגע כניסת התכנית לתוקף התרחב השימוש במנוע פי עשרה כמעט מיד. הוא הוסיף כי צעד זה היה הדבר הטוב ביותר שיכלה החברה לעשות עם המנוע.


בעקבות שינויים אלו, הפך המנוע לפופולרי גם מחוץ לתחום הגיימינג. בזכות היכולות הרבות במנוע זה, נעשה בו שימוש רב בתחומים שונים, ביניהם תחום הקולנוע. שם, הרבה המנוע את השימוש בהפקות הווירטואליות.

הפקה וירטואלית מחליפה למעשה את השימוש במסך ירוק. במקום להוסיף את התפאורה לסצנה מסוימת לאחר צילומה, מאפשרת ההפקה הוירטואלית להקרין את הרקע על מסכי LED גדולים בזמן הצילומים עצמם. את אותם הרקעים המפורטים והמרשימים ניתן להכין במנועי אנריל.

למשל, נעשה שימוש נרחב במנוע זה בהפקת הסדרה "המנדלוריאן" של דיסני. מאחר ולדמות הראשית שריון מתכת בוהק המשתקף לכל עבר, החליטה דיסני לוותר על השימוש במסך ירוק ולהחליפו בשימוש בהפקה וירטואלית. לאורך הצילומים, הקיפו את השחקנים מסכי LED גדולים (כולל מסך בתקרת הסט) שגובהם 6 מטרים. על המסכים הוקרנו הרקעים הדרושים, שזזו בהתאם לתנועת המצלמה. כלומר, רוב הפרטים בסדרה זו (מלבד השחקנים) נוצרו באופן מלא באנריל או נסרקו בתלת-ממד.


ניתן לראות כי המנוע Unreal Engine הביא להתפתחות משמעותית בתחום הגרפיקה הממוחשבת. באמצעות הכלים המרשימים שבמנוע זה, ניתן לייצר כעת משחקים ואפילו סרטים בעלי גרפיקה מפורטת ומשכנעת, ולמעט חברות גדולות, ניתן לייצר זאת בחינם. מנוע המשחקים Unreal Engine 5, שיגיע לשוק בקרוב, עשוי להמשיך את אותו השינוי בתחום. זאת בעקבות הגרסאות הקודמות של המנוע, שהציגו יכולות גרפיות מרשימות לעומת המתחרים. הגרסה החדשה של המנוע צפויה להציג יכולות עיבוד משופרות, עיבוד סאונד, תמיכה בקבצים כבדים יותר ועוד – כך שתימשך הפריחה בתחום הגרפיקה הממוחשבת.




bottom of page