top of page

ימים בינלאומיים במרץ

ימים בינלאומיים הם ימים בעלי חשיבות בינלאומית, מטרתם לציין את המועד ברחבי העולם, להעלות מודעות לנושא, לקדם מטרות שונות ולגייס אנשים לפעולה.- רז בן ציון י4


בחודש מרץ קיימים מספר ימים בינלאומיים שמטרתם ציון נושאים או העלאת מודעות. בכתבה זו אציג כמה מהימים הבינלאומיים המעניינים ביותר המתרחשים בחודש מרץ:



"יום האישה הבינלאומי" (8 במרץ)

https://youtu.be/0PzWnljCpL0סרטון המסביר על יום האישה בבינלאומי והיסטוריה שלו


יום האישה הבינלאומי אשר נקרא במקור "יום הפועלות הבינלאומי" צויין לראשונה ב-28 בפברואר 1909 בארצות הברית. ציון יום האישה מיועד לכבוד והערכה כלפי נשים. ביום האישה הבין-לאומי מציינים את המאבק למען שוויון זכויות לנשים.

יום זה מוקדש לציון ההשתלבות של נשים בכלכלה, בפוליטיקה ובחברה ולציון הישגיהן בתחומים אלו.


יום האישה הבינלאומי צויין לראשונה ב-28 בפברואר 1909 בארצות הברית בעקבות הצהרה של המפלגה הסוציאליסטית של אמריקה, הצהרה שקרתה בעקבות שביתת איגוד פועלות נשים שהתקיימה ב-1908.

שנה שלאחר מכן, ב18 במרץ 1911, יום האישה הבינלאומי צוין לראשונה על ידי יותר ממיליון בני אדם באוסטריה, דנמרק, גרמניה ושוויץ.

מאות הפגינו, במחאות, הפגנות ופעולות. דרשו נתינת זכות ההצבעה לנשים והזכות לכהן במשרה ציבורית.

בנוסף מחאו על אפליה מגדרית בתעסוקה. מטרת הפגנות אלה היתה שחרור נשים מדיכוי וקידום שוויון מגדרי, מבחינה משפטית, פוליטית, חברתית, כלכלית ואישית.





"יום פאי" (14 במרץ)

יום פַּאי הוא מועד בינלאומי לא רשמי הנחוג לכבוד הקבוע המתמטי פאי.

חג זה אינו חג מוכר או רשמי, נחגג בדרכים שונות לאורך השנים. קבוצות של אנשים, מקדישים מחשבה לאופן בו פאי מילא תפקיד בחייהם ומדמיינים עולם ללא פאי. ממנהגי החג: אכילת מאפה פאי, בדרך כלל משחקים בפיניאטה, שותים פינה קולדה בנוסף בחג נוהגים אף לקיים תחרויות שינון ספרותיו של פאי, מדליקים 3.14 נרות (בקירוב טוב) ועוד.

בישראל, יום זה שהוא יום הולדתו של אלברט איינשטיין, היום נקבע כיום המדע. במערכת החינוך ומוסדות ממשלתיים מקדישים לנושא המדע תשומת לב מיוחדת ופועלים לקידום המדע בארץ.



"היום הבינלאומי לביעור האפליה הגזעית" (21 במרץ)

ב-21 במרץ 1960 כוחות משטרה ירו למוות ב-69 מפגינים שחורים בעיירה "שארפוויל", דרום אפריקה. הירי התרחש בזמן הפגנה של 20,000 אנשים נגד שלטון האפרטהייד (אפרטהייד - מדיניות ההפרדה גזעית) ונגד "חוק המעבר" ("חוק המעבר" - חוק שחייב אזרחים שחורים לשאת בכל זמן תעודות מעבר מיוחדות שהוכנו בידי השלטונות כדי לשלוט בתנועותיהם בתוך המדינה).

אירוע זה, אשר כונה טבח שארפוויל, גרם לארגון האומות המאוחדות להכריז בשנת 1966 במהלך העצרת הכללית של האומות המאוחדות על "היום הבינלאומי לביעור האפליה הגזעית" ברחבי העולם.

הם הבינו שיש לממשלות ולקהילות הבינלאומית להגדיל את מאמציה לביעור (חיסול) כל סוג של אפליה על בסיס גזעי.

מטרת יום זה היא הנצחת חייהם של אלו שנהרגו ונרצחו במהלך מאבקם לדמוקרטיה, שוויון זכויות, ביטול האפליה הגזעית ומלחמה במשטרים מושחתים.





"יום היערות הבינלאומי" (21 במרץ)

בכל שנה, חוגגים באירועים שונים ומעלים את המודעות לחשיבותם של כל סוגי היערות, ועצים מחוץ ליערות, לטובת הדורות בהווה ובעתיד.

ביום זה מדינות העולם מבצעות ארגונים של פעילויות מקומיות, לאומיות ובינלאומיות הכוללות יערות, עצים וחשיבותם, כגון קמפיינים לנטיעת עצים.

רעיון יום היערות עלה בין שני מדענים ב2007 שחשו שהעולם ממעיט בחשיבותם של יערות המפחיתים את רמת פליטת הפחמן. בעקבות כך הם הקימו כנס לשם העלאת המודעות לחשיבות היערו. הם לא חשבו שכנס זה יהפוך לאחד האירועים הגלובליים המשפיעים ביותר ביערות ושינויי אקלים בימינו.



"יום המים הבינלאומי" (22 במרץ)

יום המים עוסק בעיקר בחשיבות החיסכון במים, בכל שנה היום סובב סביב נושא אחר הקשור במים, לדוגמה, ב-2014 היום עסק בקשר בין אנרגיה למים. המשמעות והצריכה של מים קשורה בין משקי בית, תרבות, בריאות, חינוך, כלכלה ושלמות הסביבה הטבעית. מים זה משאב סופי, שאין לו תחליף ולכן חשוב לדעת לחסוך בו וללמוד להתנהל איתו.

עוד סיבה לציון היום הזה היא החשש ממשבר המים, משבר המים הוא מצב שבו כמות המים הזמינים לשתייה ושאינם מזוהמים באזור נמוכה מהצורך של אותו האזור מבחינת אוכלוסייה, חקלאות ועוד. האו"ם וארגונים אחרים בעולם מכירים במגוון של אזורים הנמצאים במשבר מים, כך שזו היא בעיה עולמית.

לדברי Nature (עיתון מדעי) בשנת 2010, כ-80% מאוכלוסיית העולם (5.6 מיליארד בשנת 2011) מתגוררים באזורים עם איומים על כמות המים.

ניהול טוב של משאבי מים יכול לדאוג במשותף להגנת המגוון הביולוגי וביטחון מים אנושי ולכן העלאת המודעות חשובה מאוד ויום כזה יכול לעזור בכך.



"יום האפילפסיה הבינלאומי" (26 במרץ)

יום זה נועד להעלות את המודעות למחלת האפילפסיה, להפריך מיתוסים על המחלה ולתת לאנשים חולי אפילפסיה ביטחון ותחושת שייכות שאינם לבד בעולם.

אז מה זה בעצם אפילפסיה? אפילפסיה הנקראת גם מחלת הנפילה, היא קבוצה של הפרעות נוירולוגיות ארוכות טווח הבאות לידי ביטוי בפרכוסים אפילפטיים. הפרכוסים הללו הם אירועים משתנים. אלה אירועים שיכולים להיות קצרים ולרוב קשה להבחין בהם או יכולים להיות אירועים ארוכים של רעידות חזקות וארוכות טווח הנובעים מפעילות עודפת וחריגה של תאי עצב בקליפת המוח. ב 60% מהמקרים הסיבה לאפילפסיה אינה ידועה.




מטרת יום האפילפסיה, המכונה גם "היום הסגול", היא להעלות את המודעות למחלת האפילפסיה. יוצרת היום הזה, קאסידי מייגן (אשר חולה אפילפסיה) יצרה אותו במטרה לגרום לאנשים לדבר על המחלה, להפריח מיתוסים בנוגע למחלה ובנוסף להעלות את המודעות אליה. היא יצרה את היום הזה כדי שאנשים הסובלים מאפילפסיה לא ירגישו בדידות, ויבינו שהם לא לבד בעולם.

סמל היום הזה הוא הצבע הסגול, מהסיבה שחולי האפילפסיה רואים את הצבע הזה בזמן התקף האפילפסיה. בסקר שנערך על ידי חולי אפילפסיה, עלה כי הצבע הסגול הוא הצבע ש"מרגישים" מותקפים בהתקף אפילפסיה.













"יום הנראות הטרנסג'נדרית הבינלאומי" (31 במרץ)

טרנסג'נדר הוא מונח הכולל קשת רחבה של זהויות, שקשורות לחוויית חוסר התאמה בין זהותו המגדרית של אדם לבין ייעודו המגדרי או לבין מינו הביולוגי.

חג זה מתרחש כל שנה אשר מוקדש לאנשים טרנסג'נדרים ולהעלאת המודעות לאפליה ואלימות כלפי אנשים טרנסג'נדרים (טרנספוביה) ברחבי העולם.


(טרנספוביה היא מגוון של עמדות ורגשות שליליים כלפי אנשים טרנסג'נדרים, . חוקרים מתארים טרנספוביה כרתיעה רגשית, פחד, כעס או אי נוחות המופנים כלפי מי שאינם תואמים את הציפיות המגדריות המקובלות בחברה. אנשים טרנסג'נדרים חשופים למגוון רחב של צורות אלימות).


במהלך יום זה מתקיימים אירועים וירטואליים רבים במדיה חברתית ובאתרי אינטרנט,כגון: פייסבוק, טוויטר, טאמבלר ואינסטגרם. המשתתפים משתפים תמונות, סיפורים אישיים, נתונים סטטיסטיים לגבי סוגיות טרנסיות, ותכנים אחרים שמטרתם להעלות מודעות.

לסיכום, בחודש מרץ מתרחשים מספר של ימים בינלאומיים חשובים ביותר אשר נועדו לציון המועד ברחבי העולם, העלאת מודעות לנושא, קידום מטרות ולגייס אנשים לפעולה, ימים אלו הביאו לשינוי משמעותי ולהשראת אנשים מכל רחבי העולם.


bottom of page