top of page

חג הפורים בארץ ובעולם

ב-16 במרץ מתרחש חג הפורים. כמו בכל שנה יש עדלאידע , פעילויות רבות בערים וגם בבתי הספר ברחבי הארץ. אילו דברים מיוחדים עושים בארץ ואיך חוגגים את חג הפורים בעולם?- שירה טורג'מן יא4



חג הפורים, חג הצלת ישראל מיד המן ותומכיו, נחגג מדי שנה בי"ד באדר, הוא היום שבו נחו היהודים מאויביהם כפי שמסופר במגילת אסתר.


מקור חג הפורים הינו ממגילת אסתר, שעל פי מגילת אסתר חג הפורים נקרא כך בעקבות המילה "פור" – משמעותו גורל. משמעות הגורל במגילת אסתר היא הגורל שהטיל המן הרשע על מנת לקבוע את היום שבו יבוצע הטבח ביהודים.

הטבח שהמן הרשע רצה לבצע ליהודים לא יצא לפועל בזכות אסתר שמנעה ממנו ומי שהרג את המן הרשע הוא היהודים . תענית אסתר היא ערב חג הפורים אך בנוסף גם היום שהמן תכנן את הטבח שלו כלפי היהודים.


חג הפורים כולל מצוות חג רבות שחלקן הן: קריאת מגילת אסתר, לבישת תחפושות, מתנות לאביונים, הכנת משלוחי מנות אחד לשני, צעדת תחפושות בעיר ועריכת סעודת פורים. חג הפורים הוא חג שמאוד מאפיין את השמחה שיש בו.

חג פורים נחשב לחג הצחוק והשמחה, חג של פריצת גבולות קרנבלית מתובלת ובמסכות מבדרות. מתחת למסכת השמחה מסתתר חג שמזמין אותנו להתבונן בכל מה קרה מבחינת הטוב והרע בעולם ולהבין שאני חיים במציאות מורכבת.

כך למעשה פורים הוא חג המציף את זכר הגלות, את הבעיות הטמונות בה ואת האיומים הרבים על מיעוט כמו העם היהודי. דווקא בתקופות אלו נדרשת וחשובה במיוחד התמיכה הקהילתית, המתבטאת בחג במצוות "מתנות לאביונים" ומשלוחי מנות".

פורים הוא גם חג העוסק במנהיגות, באומץ לב ובכוחה של אישה אחת שקהילה שלמה עומדת מאחוריה.


חג פורים נחגג על מנת לציין את הנס שקרה לבני ישראל בשושן הבירה בימי אחשוורוש בסוף המאה החמישית וראשית המאה הרביעית לפני הספירה. בני ישראל ניצלו מהגזרות שגזר עליהם המן הרשע: "להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים מנער ועד זקן טף ונשים ביום אחד...".

ההתרגשות וההכנות לקראת החג מתחילות, ברוב המקומות, כבר בראש חודש אדר, כדי לקיים את מה שנאמר "משנכנס אדר מרבין בשמחה...".

ברחבי הארץ בכל שנה ושנה בתי הספר היסודיים, החטיבות והתיכונים נפתחים ומקבלים את התלמידים באווירת החג ובפעילויות רבות. התלמידים באים מחופשים בתחפושות מושקעות ויצירתיות ומבצעים החלפת משלוחי מנות איתם ועם חבריהם לכיתה.

חג הפורים בארץ ממשיך יום למחרת חג בחגיגות בעיר אשר בערים רבות מתבצע עדלאידע, אירוע בו ארגונים רבים , חוגי ריקוד ומשחק מתהלכים בכל העיר , רוקדים עם מוזיקה רבה וכך מנעימים את זמנם של התושבים ויוצרים אווירת חג נהדרת ויוצאת מן הכלל.


כעת לשאלה המרכזית, "איך חוגגים את חג הפורים בעולם?". חג הפורים נחגג ברחבי העולם בצורות שונות, בכל מדינה על פי המסורות שלה והמנהגים שלה.

בגרמניה - בערב פורים היו נדלקים לפידים המכילים אבק שריפה. במהלך קריאת המגילה התפוצץ אבק השריפה ברעש מחריש אוזניים. בעיירה אחת בגרמניה, בערב פורים, היו מדליקים שני נרות בבית הכנסת. האחד נקרא "המן" והשני "זרש" (אשתו של המן). הנרות הורשו להישרף, ולא כבו. כך יש לשרוף את שונאי ישראל. כמו כן הוכנו עוגות בצורת בובה, המכונות "המן".

באיטליה- הצעירים היו מתחלקים לשני מחנות וזורקים אגוזים זה על זה. המבוגרים רכבו ברחובות העיירה רכובים על סוסים, כשבידיהם ענפי ברוש. וכן הציבו דמות המן במעלה מעלה והקיפו אותה לקול שופרות.

בצרפת- ילדים נהגו לקחת אבנים חלקות, לכתוב או לחרוט עליהן את שמו של המן, ולהכות אותן יחד בקריאת המגילה בכל פעם ששמו של המן הוזכר, כדי למחוק אותו.

בסלוניקי- עוגות "בצורת המן" נאפו בערב, והונחו על מדפי החלון עד לסעודת פורים החגיגית. במהלך הארוחה נחתכו העוגות כדי שהמשתתפים יוכלו לקיים את הציווי "ואכלו את המן בפה פעור".

אלג'יריה- לסעודת פורים הודלקו נרות שעווה רבים. ילדים הוזמנו להדליק את הנרות כמו בחנוכה.

מִצְרַיִם- הצעירים רכבו ברחוב היהודי על סוסים, על גמלים ועל חמורים, לזכר הפסוק "והביאו אותו רכוב על סוס ברחוב העיר".

פָּרַס-הילדים הכינו דמות גדולה של המן, ומילאו את בגדיו באבקת שריפה. באמצע החצר הציבו מקל גדול שממנו "תלו" את המן. לאחר מכן הם השליכו שמן על הדמות והציתו אותו.

רודוס- גם הגברים השתתפו במהומה הגדולה, כשרקעו ברגליהם בקול רם במהלך קריאת המגילה.

תוניסיה- כל תלמידי בית הספר השתתפו בשריפת דמותו של המן. הילדים הקטנים הכינו "המנים" קטנים מנייר, והילדים הגדולים הכינו "המן" גדול מסמרטוטים, בגדים ישנים וקש. כל תושבי העיר התאספו ליד בית הספר. הוכנה מדורה גדולה וכולם עמדו סביבה. בתורם עלו כל הילדים והשליכו את ה"חמנים" שהכינו לאש. לאחר מכן הכו את ה"המן" הבוער במקלות מיוחדים שהכינו לכבוד פורים. לאחר שהושלכו כל ה"חמנים" על האש, הוסיפו מלח וגופרית. כל המשתתפים עמדו מסביב למדורה, מכים במקלות את המן הבוער וצועקים "יחי מרדכי ארור המן ברוכה אסתר ארור זרש".


ניתן לראות כי בכל מדינת בעולם היהודים חוגגים את חג הפורים בצורה שונה וייחודית להם אך בכל הארצות יש גם דברים משותפים הם מנהגי החג: משלוחי המנות, התחפושות, אכילת אוזני המן. היהודים בעולם מקיימים את אותם המנהגים על פי המסורת היהודית כחלק מזהותם היהודית.

חג הפורים הינו חג אשר אווירתו הכללית מאוד שמחה ועליזה, החג גורם לילדים רבים וגם למבוגרים להנות ממנהיגיו הרבים . חג הפורים גם בעולם נחגג מדי שנה ושנה אשר יהודים בעולם לא מפסידים אותו וגם יוצאים לרחובות ולקהילות היהודים בערים שהם מתגוררים בהם מחופשים. חג הפורים הוא חג עם מסר מאוד חשוב אשר מראה כי העם היהודי הביס את המן ויכול לגבור למעשה על אויביו.




bottom of page