top of page

האמת מאחורי חלומות

האם אי פעם קמתם מחלום מסעיר ותהיתם מה הוא אומר? יכול להיות שחלמתם על אירוע שהתרחש בעבר, שאבדתם ביער או שבן אדם או חיה רדפו אחריכם. אז תשמחו לדעת שלכל אחד מהדברים הללו יש הסבר פשוט אשר אולי יעזור לכם לפרש את החלומות שלכם בעתיד. מאת: רז בן ציון, כיתה יא'4

לפני הכל, נבין מהו בעצם חלום ונדבר על סוגים שונים של חולמים. לפי ההגדרה המילונית, חלום הוא פעילות מנטלית המתרחשת בזמן שינה, היוצרת חוויה סובייקטיבית של מראות ותחושות. לחלום מספר מאפיינים: חוסר מודעות של החולם שמדובר בחלום (אלא אם כן מדובר בחלימה מודעת), וחוסר שליטה במתרחש בחלום. ישנם אינסוף סוגי חלומות, אך סוג אחד מוגדר הוא למשל חלום בלהות, סיוט, אשר בדרך כלל מעורר תחושות של אימה ובהלה.

מבחינה היסטורית, דמויות היסטוריות ידועות רבות הושפעו מהחלומות שלהן. לפרשני חלומות היה מעמד מיוחד בחצרותיהם של מלכים, ולרוב הם שימשו ככהנים, בשל החשיבות הרבה שבני אדם ייחסו לחלומות בעולם העתיק. דוגמא לפותר חלומות מוכר היא יוסף מהמקרא. בספר בראשית יוסף נקרא לפרעה, שליט מצרים, כדי לפתור חלום מטריד שחלם. בחלומו של פרעה ניצבו שבע פרות שמנות ובריאות ומהיאור עלו שבע פרות חולות ושדופות. הפרות השדופות אכלו את הפרות הבריאות ולמרות זאת נשארו רזות. לאחר חלום זה חלם פרעה חלום נוסף ובו ראה שבע שיבולים כחושות בולעות שבע שיבולים בריאות ומלאות. משמעותו של החלום לפי יוסף הייתה שעומדות בפני מצרים שבע שנים טובות ומלאות בשפע ולאחר מכן שבע שנים רעות של בצורת. בכך שפתר את החלום הוא מונה לסגנו של פרעה, שליט מצרים.

בעת העתיקה לחלומות הייתה משמעות מורכבת. המצרים הקדמונים ראו בחלומות צורת ראייה אחרת, כאשר החלומות מסייעים בתכנון קרבות ובקבלת החלטות מדיניות. הייונים והרומאים הקדמונים גם ייחסו לחלומות חשיבות רבה, הם ראו בחלומות כתחזית של אירועים שיקרו בעתיד וביקורי מתים.

בנוסף להיבט ההיסטורי, האם לחלומות ישנו גם הסבר מדעי? אז התשובה היא שכן. התיאוריה המדעית הבולטת ביותר המסבירה את משמעות החלומות מציגה את החלימה כדרך של עיבוד מידע שנצבר במהלך היום, סידורו וקטלוגו על מנת לפנות מקום בזיכרון למידע חדש. תיאוריה זו מגובה בהסבר שכשלא ישנים מספיק זמן, קיים קושי להתרכז וללמוד דברים חדשים, וזאת מאחר שלא התפנה מספיק מקום בזיכרון כדי לקלוט מידע חדש. לכן, מומלץ לישון טוב לאחר למידה, כי כך החומר נכנס ונשמר בזיכרון. בנוסף, במהלך השינה המוח מעבד את המידע, נפטר ממידע לא רלוונטי, יוצר קשרים חדשים או מחזק קשרים קיימים.

תיאוריה מקובלת פחות בקרב החוקרים, מציגה את החלום כסוג של "תופעת לוואי" של השינה ופעילות המוח

בזמן השינה. לפי תיאוריה זו, לחלום אין מטרה ספציפית, משמעות מיוחדת או תפקיד ביולוגי, אלא זהו אך ורק תוצר של השינה, שלה כן יש תפקיד ביולוגי. ניתן לדמות את הדבר לנורה - בזמן החורף נורה יכולה לשמש כמקור חימום, אך זה רק תוצר לוואי של התפקיד האמיתי של הנורה, שהוא להאיר.

מספר הפעמים שהחלום מתרחש ותוכן החלומות משתנים מאוד אצל כל אחר, אחד הגורמים לכך הוא הגיל: לאנשים מבוגרים יש זיכרון חלש יותר בדרך כלל. ייתכן שהם חולמים, אולם לא זוכרים את החלומות עד שהם מתעוררים, בניגוד לצעירים שיותר זוכרים את החלומות שחלמו. ההסבר הביולוגי לכך מקורו באזור במוח הנקרא קליפת המוח הקדם-מצחית האמצעית. אזור זה הוא אזור מסוים בחזית המוח המקושר להיזכרות בחלומות, אך יש לו גם תפקיד בזיכרון ובקבלת החלטות. בעקבות נזק שנגרם לאזור זה, אדם יזכור פחות חלומות או לא יחלום בכלל. מידת הצפיפות של תאים באזור זה משתנה מאדם לאדם, מה שגורם לחלק מהאנשים לחלום יותר או פחות מאנשים אחרים. בנוסף לאזור במוח, גם הגנטיקה משפיעה על תדירות החלומות: ישנם גנים המשפיעים על כמות שינת הREM, שהיא סוג של שינה המאופיינת ע"י תנועות עיניים מהירות ובחוסר פעילות שרירית. איננו חולמים הרבה בשלבי השינה שאינם REM, המרכיבים את שארית הלילה, ודיווחי חלומות משינה שאינה REM נוטים להיות פחות משונים.


יש חולמים אשר במהלך השינה מודעים לכך שהם חולמים, סוג חלימה זה נקרא 'חלימה מודעת', בחלימה מודעת האדם מודע לכך שהוא חולם והיא מאפשרת לו לשלוט בעלילת החלום. בדרך כלל החולמים המודעים זוכרים את החלום יותר טוב מחלומות רגילים, בשל העובדה שבדרך כלל החולם יתעורר מרוב התרגשות במהלך החלום - כמו במהלך סיוט. עוד תופעה המתרחשת במהלך השינה היא תופעה של 'שיתוק שינה'. שיתוק השינה נגרם כאשר המוח מתעורר במהלך שנת הREM, אך הוא 'שוכח' להעיר את הגוף - אשר עדיין משותק בשל חסימה של מערכת העצבים את יכולת התנועה של הגוף, וזאת על מנת שלא נבצע פעולות לא רצויות בזמן השינה (את מה שאנו חווים בחלום). לשיתוק השינה עשויות להתלוות הזיות.


בואו נחזור לפירוש החלומות. לאורך השנים, חוקרים רבים ניסו להבין משמעויות של דמויות חוזרות או מקומות חוזרים שאנשים רואים במהלך החלום. אף אחד עדיין אינו יודע אם המשמעויות אכן נכונות, אבל יש כיוון למה הם מסמלים. אחד החוקרים הללו הוא זיגמונד פרויד, אחד האנשים הידועים ביותר בעולם והמזוהים עם מושגים כמו פסיכואנליזה, תת מודע, ופירוש החלומות. בשנת 1899 הוציא את ספרו הידוע 'פשר החלומות', שם מציג פרויד את התיאוריה שלו על הלא-מודע ביחס לפרשנות חלומות. במהלך ספרו, פרויד מזכיר חלומות רבים, בעיקר שלו עצמו אך גם של בתו, ומסביר על התיאוריות שלו בנוגע לחלומות הללו.


ספר זה של פרויד השפיע באופן עצום על החברה באותה התקופה, והיווה בסיס ויסוד לפסיכואנליזה אשר הניחה במרכזה את העבודה עם הלא-מודע והחלום כדרך אל הלא-מודע. הספר הפך לנפוץ ברחבי העולם, בקרב ידוענים ואישים אף מחוץ לפסיכואנליזה, ותרם באופן מהותי לפרסומם של פרויד והפסיכואנליזה.



אף אחד לא יודע אם הפתרונות באמת נכונים, וכמו כן יש מיליוני הצעות לפתרונות כפי שיש אינסוף חלומות, אך למרות זאת, אפשר לנסות להבין מתוך היגיון ודמיון איזשהו פתרון לחלומות שאנו חולמים. על כן הבאתי מספר הצעות לפתרונות של חלומות שכיחים מאוד שאני מניחה שכולם חלמו במהלך החיים:

אי פעם חלמתם שאתם נופלים, לתוך בור, מצוק או מהמיטה וקמתם בבהלה? בוודאי תשמחו לדעת שכן יש משמעות לדבר וחלום זה מאוד שכיח. משמעות הדבר היא שאתם מתקשים "לשחרר" ממשהו מסויים או ממישהו מסויים, ומתקשים לאבד שליטה. הנפילה מסמלת את חוסר השליטה ואת השחרור מהקרקע בעוד שאתם נותרים באוויר.

עוד חלום שכיח הוא חלום בו אתם לכודים בכלא, בכלוב, או בחדר מסויים (ואפילו בית ספר). חלום זה לעיתים מסמל את העובדה שאתם מרגישים לכודים וחנוקים באיזשהו אופן בחיי היומיום שלכם; אם זה בבית, בעבודה, בזוגיות ואתם לא מסוגלים לעשות את הבחירה הנכונה שהיא להתפטר או לעזוב את מערכת היחסים.

אם אי פעם בחלום הרגתם מישהו במכוון ודאגתם שדבר מעיד על פגם ואגרסיביות באופי שלכם - אין דאגה, חלומות על עצמכם רוצחים מישהו אחד לא מעידים עליכם כרוצחים. להפך, מה שזה אומר הוא שאתם רוצים "להרוג" חלק מהאישיות שלכם, שלא משתלבת עם ערכי הליבה שלכם. אתם מרגישים שפעולות שעשיתם לא מתאימות לאופי ולערכים שלכם ולכן אתם רוצים להיפטר מהן. בנוסף לפתרון זה, יש עוד פתרון שלפיו הרצח יכול להיות קשור לעוינות שאתם מרגישים כלפי מישהו אחר.

אחד החלומות השכיחים ביותר הם חלום בו משהו/מישהו רודף אחריכם ביער, בבית או במקום זר, אין ספק שחלומות אלו מבעיתים, אבל יש להם משמעות ברורה שאולי תרצו לקחת בחשבון. המשמעות העיקרית היא שאתם מרגישים מאויימים מפני אותה חיה או אדם, והחיה או האדם מסמלים את הדבר אשר מטריד אותנו או מאיים עלינו ועלינו בחיים האמיתיים לעצור אותו מלעשות. חייבים לגלות במהרה מיהי אותה דמות מסתורית ולהתמודד איתה, ואם הדמות ממשיכה לרדוף אחרינו והחלום חוזר, סימן שאנו חייבים לגלות את מקור הבעיה על מנת להתמודד עם סיוט זה.



לכולנו הופיעו בחלומות בעלי חיים, בין אם אלו היו חיות המחמד שלנו או של מישהו קרוב, או בעלי חיים אשר רדפו אחרינו או סתם הופיעו כדמויות צד בחלומות, אך לבעלי חיים בחלום יש משמעות. פירוש חלומות על חיות רוב הפעמים משקפים רגשות או התנהגות בסיסי. החיות בחלום שלך יכולות לייצג כישורים הבאים לידי ביטוי ביום יום שלך. כדי להבין מה החיה אומרת לגביך, צריך קודם כל להבין איזה חיה הופיעה בחלום? האם היא חיית מחמד, או שבעצם אתה החיה, האם אתה הצייד או הניצוד, והאם בסך הכל החלום מפחיד.

הנחש מופיע במיתולוגיות מכל העולם. ראיית נחש בחלום היא דבר שכיח מאוד ולכן יש מספר פרשנויות והסברים להופעת הנחש. לראות נחש או להינשך על ידי אחד בחלומך יכולים לסמל פחדים ודאגות נסתרים המאיימים עליך. ייתכן שהחלום שלך מתריע בפניך על משהו בחיים האמיתים, בעיה שלא פתרת, סיכון או איום אשר עתיד לבוא או כבר קיים בחייך ועליך להיזהר מפניו. גם לדרך שהנחש מופיע יש משמעות, לדוגמא: אם הנחש מסובך בעצמו, אז זה מהווה איום דועך כלומר משהו שחשבת שהולך להיות בעיה יפתר מעצמו בלי שתצטרך להתערב. הנחש עשוי להתייחס גם לאדם קשוח ואכזרי שאסור לסמוך עליו הנמצא בסביבתך. בניגוד לכך נחשים יכולים לסמל ריפוי, שינוי, ידע וחוכמה כגון: ראיית עור של נחש אשר מסמלת הגנה מפני מחלות. ולבסוף ראיית נחש תינוק מסמלת שאתה מזלזל באיום מסויים בחיים האמיתיים והאיום בסופו של דבר יפגע בכך או יגבור עליך.

עוד חיה אשר שכיחה להופיע בחלום היא העכביש, לרוב העכביש מיוצג כמפלצת וכחלק מחלום בלהות, ולרוב מופיע אצל אנשים אשר יש להם פוביה מעכבישים בחיים האמיתיים. עוד הסבר לראיית עכביש היא שאתם מרגישים "זרים" או לא קשורים במצבים מסויימים בחיים, ולעיתים העכביש מסמל דמות אם חזקה ושתלטנית בחייכם, כמו האלמנה השחורה.

סרטון מאת 'כאן' אשר מסביר על מקום החלומות ביהדות ועל משמעויות של עוד כמה סמלים אשר מופיעים לעיתים החלומות:


תופעה חוזרת ומוזרה שקשה להסביר היא התופעה שבה ספר אנשים חולקים אותו חלום או חלק מחלום, כאשר המשותף בין החלומות יכול להיות מקום או נוף מסויים, קול או צליל נשמע, ואפילו דמות מסויימת החוזרת במספר חלומות. כך התרחש בניו יורק ב2006, כאשר אלפי אנשים העידו שראו את אותו אדם מתהלך ואפילו מדבר איתם במהלך החלום. דמות האיש הזה הסעירה את האינטרנט מ2006 ועד היום הובילה לאלפי קונספירציות, את הדמות כינו 'האיש הזה'. הסיפור מתחיל בינואר של שנת 2006, בו אישה מניו יורק ציינה במהלך טיפול אצל הפסיכיאטר שלה שהיא ראתה דמות של אדם שלא ראתה במציאות בכמה מחלומותיה.

הדבר נראה שגרתי לגמרי, אך הסיפור הסתבך כאשר לאחר מספר ימים, אישה נוספת שבאה לטיפול אצל אותו פסיכיאטר, הבחינה בסקיצה של הדמות המוזרה המונחת על שולחנו (אותה הסקיצה שתיארה המטופלת הקודמת מספר ימים קודם לכן) וזיהתה אותו. האישה טענה שגם היא ראתה אותו במספר חלומות, וזאת למרות שלא פגשה אותו מעולם במציאות.


מרותק מצירוף המקרים הנדיר, הפסיכיאטר החליט לשלוח את התמונה לקולגות שלו שהציגו את הסקיצה למטופלים. עם הזמן יותר ויותר מטופלים זיהו את האדם מהחלומות שלהם. עד היום תועדו לפחות 2000 בני אדם אם לא יותר מכל העולם שזיהו את האדם שהופיע להם בחלומות ודיבר איתם או ייעץ להם בכל מיני עניינים שקשורים לחלום. אף אחד לא הכיר את האדם ודבר זה הוביל לתחילתה של תעלומה. במשך זמן רב, הסיפור שפורסם ברחבי האינטרנט גרם לאלפי תיאוריות קונספירציה. חלק מהאנשים האמינו שהוא אלוהים שהתגלה אליהם או לבש דמות של אדם, וחלק האמינו שהוא אדם אמיתי עם כוחות על טבעיים שיכול להיכנס ולצאת מחלומות. אתר אינטרנט הוקם על מנת שאנשים יוכלו לשתף מידע שיש להם לגבי האיש ובכל רחבי העולם אנשים נתקלים בתמונות שלו ברחבי האינטרנט. יש אפילו סרט אימה בנושא שבו האדם המסתורי רודף אישה בחלומותיה.


סרטון המסביר בהרחבה על התופעה המוזרה והמרתקת של 'האיש הזה'



אז נכון - נכון לעכשיו, אנו לא יודעים אם ההסברים לחלומות נכונים ואם התיאוריות צודקות, אם בכלל יש לחלומות משמעות והאם האיש המוזר הוא דמות על טבעית או אלוהים, אבל עדיין אפשר לחקור ולהתייחס לפתרונות כדי לנסות לשפר את החיים לפי התת-מודע שלנו. אולי בעתיד, אני מקווה, עם טכנולוגיה מתקדמת יותר האנושות סוף סוף תוכל לפתור את התעלומה ולהבין את משמעות החלומות.


bottom of page