top of page

אחרית דבר – על תפקידיו של אפילוג בסיפורים


חלק מהיצירות הספרותיות כוללות אפילוג, שמופיע אחרי הפרק האחרון בסיפור ותפקידו הוא לסיים גם כן את היצירה. מה יכול האפילוג לכלול, מהם יתרונותיו ובמה הוא נבדל מהפרק האחרון ביצירה?

מתוך ויקיפדיה: "אֶפִּילוֹג (לפי האקדמיה ללשון העברית נקרא גם: אחרית דבר, חתימה, סוף דבר) הוא החלק המסיים יצירה ספרותית. לא לכל יצירה יש אפילוג."

כאמור, האפילוג הוא החלק המסיים את היצירה, אך הוא נבדל מהפרק האחרון בכך שאיננו הכרחי לסיפור. כלומר, הפרק האחרון בסיפור מציג את סיום העלילה המרכזית, ונכללים בו פרטים שעל הקורא לדעת בתום הסיפור. לעומת זאת, אפילוג יכול לכלול פרטים אחרים, שאינם הכרחיים לסיום עלילת הסיפור.

האפילוג יכול לתאר את חייהן של הדמויות לאחר תקופת זמן מסוימת, למשל מספר שנים אחרי עלילת הסיפור. לדוגמה, בסוף הספר "הארי פוטר ואוצרות המוות", מסופר על חייהן של הדמויות תשע עשר שנים אחרי סיום העלילה. ידיעת קורותיהן של הדמויות לאחר סיום העלילה אינה נחוצה לצורך סיומה, אך כקוראת הייתי שמחה לדעת מה עלה בגורלן של הדמויות, במיוחד אם קראתי עליהן לאורך סדרה הכוללת מספר ספרים.

אפילוג עשוי להיות למשל סוף אלטרנטיבי. למשל, אם הפרק האחרון בסיפור הסתיים בסוף טוב, האפילוג יכול להציג תפנית בחייה של אחת הדמויות שקרתה עשר שנים לאחר סיום העלילה. מסיבה זו, אפילוג עשוי להיות פחות רלוונטי כאשר יש ספרי המשך, שבהם מסופר על המשך חייהן של הדמויות. במקרים כאלה, ייתכן ויופיע אפילוג רק בספר האחרון בסדרה. למשל, בסדרת "משחקי הרעב" מופיע אפילוג רק בסוף הטרילוגיה.

נקודה חשובה היא שעל האפילוג להיות מתואם למסר הסיפור ולאופיו. יש לקשר אותו בצורה נכונה לסיפור, כדי שלא יהיה מנותק ממנו או יסתור אותו. לדוגמה, אם דמות עוברת תהליך מסוים לאורך הסיפור, והאפילוג מתאר אותה מבצעת מעשים שתואמים להתנהגותה הראשונית, הקורא ירגיש שהאפילוג "הרס" את הסיפור ואף שהסיפור הוא למעשה חסר משמעות, מכיוון שבסופו של דבר הדמות לא באמת השתנתה.

במידה והסיפור הסתיים במאורעות משמעותיים שמהווים שיא בסיפור, האפילוג יכול להכיל דגשים ומידע שלא ניתן היה להוסיף לאורך פרק הסיום. בנוסף, האפילוג יכול להיכתב מנקודת מבט של דמות אחרת. באמצעות שינוי נקודת המבט ניתן להוסיף מידע על דמויות אחרות, ואף להבהיר דברים מסוימים שייתכן ולא ניתן היה להבהיר מנקודת המבט המקורית.

לאפילוג עשויים להיות מספר יתרונות. תיאור המאורעות המתרחשים לאחר סיום העלילה יכול להוות סיכום או סגירת מעגל (במקרה וישנם פרטים המחזירים את הקורא באופן מסוים לתחילת הסיפור). עם זאת, יכול האפילוג לערער על הסיום שבפרק האחרון, במידה והוא מציג תפנית מסוימת בעלילה שמערערת על פרק הסיום. כאמור, יכול האפילוג להיכתב לאחר "קפיצה בזמן" ולכלול סצנות שלא נמצאות בציר הזמן המקורי של העלילה.

אפילוג יכול להופיע גם בסרטים. דרך אחת להציגו היא כשכתוב על המסך "X שנים אחרי" והסרט ממשיך מאותה נקודת זמן כחלק מהסרט. דרך נוספת היא שהסצנה האחרונה מוארכת, למשל רואים דמות רצה ללא שינוי משמעותי ברקע, וכן נשמע קריין, או מופיעות כתוביות המספרות את האפילוג. דרך אחרת היא שמוצגים קטעים מהסרט המציגים את הדמויות וכן כיתוב המתאר מה עלה בגורלן. למשל, בסיום הסרט "לא רק בלונדינית" כתוב במשפט קצר העתיד או ההווה של כל דמות.

כאמור, אפילוג הוא מעין פרק סיום נוסף ליצירה לאחר הפרק האחרון בה. מתוך תפקיד זה יכול האפילוג להכיל פרטים נוספים על סיום הסיפור שלא הופיעו בפרק האחרון, כגון סגירת מעגל, תיאור חייהן של הדמויות לאחר סיום העלילה ועוד. עם זאת, יכול האפילוג אפילו לערער על הפרק האחרון באמצעות הצגת סיום אלטרנטיבי, או הצגת תפנית מסוימת בחייהן של הדמויות. לכן, הוא נבדל מהפרק האחרון בכך שהוא כולל פרטים שאינם הכרחיים לסיום היצירה, אך הוא יכול לתרום לה רבות אף אם איננו הכרחי.


bottom of page